Zero-emissiezones
Zero-emissiezones (oftewel ZE-zones) zijn gebieden die worden aangeduid als uitstootvrije zone. Bij een ZE-zone personenvervoer, vanaf 2030 in de gemeente Amsterdam bijvoorbeeld, mogen alleen uitstootvrije auto’s deze zone binnenrijden. Bij een ZE-zone stadslogistiek gaat het om alle bestel- en vrachtvoertuigen.
Deze maatregel draagt potentieel 353 – 825 kiloton (31% van totaal) bij aan de CO2 -besparing mobiliteit in Flevoland en Noord-Holland.
Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Hiermee willen gemeenten de CO2-uitstoot in de steden verminderen. De omtrek van een ZE-zone is minstens het stadscentrum plus de omliggende wijken. Bestel- of vrachtauto’s mogen hier alleen in als deze geen schadelijke stoffen uitstoten; in de praktijk alleen voertuigen op elektriciteit of waterstof.
Op de website van Zero Emissie Stadslogistiek is meer informatie te vinden over welke gemeenten al een zero-emissiezone hebben aangekondigd, praktijkvoorbeelden, literatuur en onderzoek, maar ook een toolbox voor gemeenten inclusief een stappenplan hoe te komen tot een zero-emissie zone.
Meer informatie
- Website Zero Emissie Stadslogistiek
- Zero-emissiezones op de kaart
- Stappenplan implementatie zero-emissiezone door gemeenten
- MRA Smart Mobility – Slimme en schone logistiek
Zie ook de factsheet (pdf, 1 MB) van deze maatregel.
Financiering
Specifiek voor deze maatregel zijn de volgende regionale regelingen kansrijk:
- Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP)
- Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA)
- Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)
- Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord (SpUk SLA)
Zie de pagina financiering voor meer informatie over de financiële regelingen duurzame mobiliteit.