Over het project
In de gemeenten Alkmaar en Dijk en Waard zijn iedere dag mensen en goederen op weg naar hun bestemming. Zij maken daarbij ook gebruik van de provinciale weg N242. Met de bouw van duizenden nieuwe woningen en de vestiging van nieuwe bedrijven in de regio Alkmaar wordt het de komende jaren steeds drukker. Dit heeft gevolgen voor de bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid op en rond de N242.
De provincie en gemeenten vinden het belangrijk om nu en in de toekomst de N242 en omgeving bereikbaar en tegelijkertijd veilig en leefbaar te houden. Daarom hebben de partijen een verkennend onderzoek uitgevoerd om te bepalen welke maatregelen hiervoor nodig zijn. Het onderzoek richtte zich op het deel van de N242 tussen het Kooimeerplein in Alkmaar (bij de A9) en het Verlaat in Dijk en Waard (bij de kruising met de N241).
- Lees hier de Probleemanalyse voor de Verkenning N242 (pdf, 15,1 MB)
- Lees hier het Oplossingenrapport voor de Verkenning N242 (pdf, 63,2 MB)
Aanleiding
De regio krijgt te maken met ingrijpende veranderingen. Denk aan de woningbouwopgave en de energietransitie. De groei van het aantal inwoners en de toename van de werkgelegenheid zorgen voor meer verplaatsingen van mensen en goederen. Hierdoor is de bereikbaarheid in de afgelopen jaren steeds meer onder druk komen te staan. De wegen in en tussen de steden en kernen zijn vaak overbelast en dit zorgt voor hinder voor de omgeving.
Daarom is een verkenning uitgevoerd naar de knelpunten die zich op de N242 voordoen, maar ook hoe voorkomen kan worden dat mensen onnodig gebruik maken van de auto, door te kijken naar kansen voor fietsers en het openbaar vervoer. Hiermee brengen de provincie en de gemeenten Alkmaar en Dijk en Waard ook de effecten in beeld van de toekomstige ruimtelijke ontwikkelingen en het effect daarvan op de N242 en het onderliggend wegennetwerk.
Onderzoek en besluit
In dit verkennende onderzoek zijn de problemen op en rond de N242 in beeld gebracht en mogelijke maatregelen verkend. Daarbij zijn ook de inwoners, gebruikers en andere belanghebbenden betrokken. Er is gekeken naar duurzame oplossingen voor de verschillende vervoersvormen (auto, fiets, OV).
Maatregelen korte termijn
De maatregelen zijn onderverdeeld in korte, middellange en lange termijn maatregelen. In 2024 start een studie waarin de kortetermijnmaatregelen verder worden uitgewerkt. Haalbare maatregelen worden bij het groot onderhoud in 2027/2028 uitgevoerd. Het gaat om:
- Aanleggen westelijke ontsluiting en veilige fietsoversteek bij de Smuigelweg.
- Verbeteren verkeersveiligheid op de Roskamsluis en Westdijk.
- Verplaatsen kruising Schoutenbosweg.
- Vergroten kruispuntcapaciteit Pannekeetweg en K. Onnesweg.
- Realiseren veilige weg en berminrichting tussen Westtangent en Verlaat.
- Verduidelijken overgang N242 – A9.
- Realiseren doorfietsroutes tussen Heerhugowaard, Alkmaar en Uitgeest.
- Het verbeteren van busverbindingen wordt meegenomen in de nieuwe bus-concessie die in 2028 start en nu voorbereid wordt.
- Het niet meer openen van de Leeghwaterbrug tijdens de spits.
- De aanleg van een binnenhaven bij het bedrijventerrein Boekelermeer in Alkmaar. De gemeente Alkmaar en provincie Noord-Holland werken al samen aan de realisatie van deze haven.
Maatregelen middellange en lange termijn
De middellange en lange termijn maatregelen lopen tot 2040. Het gaat om maatregelen die essentieel zijn voor de leefbaarheid en de bereikbaarheid van de regio. Voor deze maatregelen is nader onderzoek naar effect en haalbaarheid nodig. Het gaat het ook hier om maatregelen voor fiets, openbaar vervoer, de auto en het goederenvervoer.
De middellange en lange termijn maatregelen raken deels ook andere partijen (zoals ProRail) en zijn zo ingrijpend dat financiële steun van het Rijk nodig is. De provincie neemt de maatregelen daarom mee in gesprekken en studies met het Rijk, Rijkswaterstaat, ProRail en de NS.