Werkzaamheden

Weggebruikers van de A.C. de Graafweg (N241) krijgen de komende 2 jaar te maken met grote wegafsluitingen. In die periode wordt de bestaande weg geheel vervangen door een nieuwe weg.

2e grote wegafsluiting

De 2e grote wegafsluiting van de A.C. de Graafweg begint op 17 april en duurt tot en met 4 augustus 2023. Tussen het kruispunt met de Lindengracht/Veken en het kruispunt met de Pade is de weg dan afgesloten voor al het verkeer. Beide kruispunten blijven open. Het kruispunt Breestraat/Middelweg gaat wel dicht, ook voor fietsers en voetgangers. Al het verkeer wordt omgeleid (zie de omleidingskaart).

Afsluiting 2 overzichtskaart

  • Autoverkeer vanuit het centrum van Opmeer en Hoogwoud naar de A7 wordt omgeleid via de Pade, Spanbroekerweg, Wadway, Tramweg en vice versa. Autoverkeer kan ook vanaf de Lindengracht via de nieuwe A.C. de Graafweg naar de A7 rijden en vice versa.
  • Vrachtverkeer vanaf de Veken richting de A7 en vice versa rijdt via het nieuwe weggedeelte van de A.C. de Graafweg.
  • Vrachtverkeer vanaf de A7 naar het centrum van Opmeer en Hoogwoud rijdt via de grote omleidingsroute, de N239, N242 en N241 en vice versa.

Vrachtwagenverbod om overlast te beperken

Ook tijdens deze 2e grote wegafsluiting wordt een tijdelijk vrachtwagenverbod ingezet om de overlast voor bewoners en andere weggebruikers te beperken. Zo zijn vanaf 17 april tot en met 4 augustus 2023 vrachtwagens niet meer welkom op de Lindengracht en op de ‘oude’ A.C. de Graafweg tussen de nieuwe rotonde en de Tramweg. Ook het vrachtwagenverbod op de Westeinderweg blijft van kracht.

Ontheffing alleen voor bestemmings-vrachtverkeer

Ontheffing van het vrachtwagenverbod geldt alleen voor bewoners, bedrijven en hun leveranciers met een adres op de straten waarvoor het vrachtwagenverbod geldt. Door het tonen van een vrachtbrief, pakbon of ander (digitaal) bewijs aan verkeersregelaars of andere handhavers krijgen zij doorgang. Vrachtwagenchauffeurs zijn zelf verantwoordelijk voor zo’n bewijs, er worden geen vignetten verstrekt. Het vrachtwagenverbod is in overleg met de gemeenten Medemblik en Opmeer tot stand gekomen.

Wegafsluitingen nodig door beperkte ruimte

De grote wegafsluitingen zijn nodig omdat er heel veel werk verzet moet worden binnen zeer beperkte ruimte. Eerst wordt de bestaande weg verwijderd. Daarna worden alle kabels en leidingen die onder de weg liggen weggehaald en/of verplaatst. Vervolgens wordt de weg gefundeerd en geasfalteerd, waarna de weg rijklaar moet worden gemaakt, dus de bermen veilig en netjes afgewerkt, de bebording en verlichting geplaatst en de belijning aangebracht etc. 

Daarnaast is het voor de wegwerkers veel veiliger om te werken in een volledige afsluiting. Dit heeft tevens als voordeel dat je sneller kunt werken en meer kwaliteit kunt leveren. Ook voor weggebruikers is het veiliger, zij hebben zo geen last van werkverkeer en vernauwing van de weg wegens de werkzaamheden.  

De werkzaamheden worden overdag uitgevoerd. De A.C. de Graafweg doorkruist gebieden waar veel mensen wonen. Werkzaamheden ’s nachts geven meer overlast dan overdag. Bovendien is er geen ruimte voor een rijbaan, waardoor weggebruikers de werkzaamheden ook overdag niet kunnen passeren. 

Verkeersdrukte blijvend monitoren

De provincie, aannemer Boskalis en de gemeente werken samen om de weg veiliger te maken, ook tijdens de werkzaamheden. Dit doen ze onder meer door:

  • Gezamenlijk te beoordelen en af te stemmen wat goede omleidingsroutes en/of verkeersmaatregelen zijn.
  • Veilige keuzes te maken tijdens de uitvoering, voor zowel weggebruikers als wegwerkers.
  • Tijdens de wegafsluitingen de verkeersdrukte op de omleidingsroute en omliggende wegennetwerk monitoren. Dat gebeurt met tellingen, eigen observaties en meldingen van bewoners en weggebruikers.
  • Indien nodig extra veiligheidsmaatregelen te nemen. Zoals de inzet van verkeersregelaars en het plaatsen van extra waarschuwingsborden. Of het invoeren van een vrachtwagenverbod.
  • Regelmatig prikacties en controles uit te voeren. Door verkeersregelaars, politie en andere handhavers. 

Na de 2e wegafsluiting volgen nog 3 grote afsluitingen, verdeeld over 2023 en 2024. Zie de kaart hieronder.

5 grote wegafsluitingen: kaart + planning

  • Afsluiting 3 (groen): Ovonde Langereis tot en met kruispunt Pade, augustus tot en met december 2023
  • Afsluiting 4 (paars): Kruispunt Pade, september tot en met december 2023
  • Afsluiting 5 (blauw): Verlaat tot ovonde Langereis, januari tot en met juni 2024