Over het project

De N525 vormt een barrière tussen de Bussummer- en Westerheide (noordzijde) en de Zuiderheide en het Laarder Wasmeer (zuidzijde). Door de aanleg van 6 natuurverbindingen in het Gooi worden de bos- en heidegebieden verbonden met de Utrechtse Heuvelrug en de laagveennatuur van de Vechtstreek.

Door de natuurbrug krijgen dieren zoals hagedissen, marters, hazelwormen, herten, reeën en dassen een groot en divers leefgebied. Hierdoor verbeteren hun overlevingskansen. De natuurverbinding N525 is de laatste van 6 verbindingen in het Gooi, waarmee de bos- en heidegebieden worden verbonden met de Utrechtse Heuvelrug en de laagveennatuur van de Vechtstreek.

Locatie

De natuurverbinding komt over de N525 tussen Laren en Hilversum, tussen de Schaapskooi (voormalige paardenpensionstal) en het terrein van het drinkwaterpompstation van Vitens. 

Schetsontwerp

In 2021 is in opdracht van de provincie Noord-Holland een schetsontwerp gemaakt. De gemeenten Laren en Hilversum, het Goois Natuur Reservaat en een klankbordgroep leverden input voor dit schetsontwerp. De stuurgroep stemde eind 2021 in met het schetsontwerp voor een natuurbrug en gaf daarbij enkele aandachtspunten mee. De colleges van burgemeester en wethouders en de gemeenteraden zijn hierover per brief geïnformeerd.

Het schetsontwerp is een natuurbrug over de bestaande weg. Een natuurbrug is bewezen geschikt als faunapassage voor alle gewenste diersoorten (bos- en heidedieren) en heeft daardoor de grootste ecologische functionaliteit. Een natuurbrug over de bestaande weg scoort het best qua complexiteit en haalbaarheid. De natuurverbinding wordt verder uitgewerkt als natuurbrug 'zonder recreatief medegebruik’. Als mensen de natuurbrug ook gaan gebruiken, kan dit de dieren juist afschrikken waardoor zij de brug niet gaan gebruiken. Er is ook geen noodzaak voor recreatief medegebruik, omdat er in principe voldoende oversteekmogelijkheden zijn, zoals de tunnel bij La Place en de dagcamping Hilversum-Laren. De tunnel bij La Place wordt bovendien verbeterd.

Voor het schetsontwerp is ook gekeken naar de opties voor een natuurbrug met verdiepte wegligging of een ecotunnel. Voor beide opties is niet gekozen omdat ze ongewenste gevolgen hebben. Voor een natuurbrug met verdiepte wegligging moeten de meeste laanbomen worden gekapt, is de sociale veiligheid lager en wordt het profiel van de historische weg aangetast. Een ecotunnel biedt de minste ecologische voordelen. Een aantal van de diersoorten zal niet of minder gebruikmaken van een tunnel.

ARO-advies

In maart 2023 ging de ARO (Adviescommissie Ruimtelijke Ordening) op hoofdlijnen akkoord met de uitgevoerde onderzoeken en de conclusies voor het schetsontwerp. Het aanleggen van een optimale oversteek voor dieren is het belangrijkste doel van de verbinding. Daarom heeft de ARO ook een voorkeur voor een natuurverbinding over de weg. Een tunnel is ecologisch gezien niet gewenst en een verdiepte ligging van de weg, met een natuurverbinding op maaiveld, heeft teveel nadelen voor de cultuurhistorische waarden van de weg. 

De ARO heeft aanbevolen om extra ontwerpend onderzoek te doen naar de natuurbrug en daarbij niet te zoeken naar een standaardoplossing, maar naar maatwerk. Aandachtspunten zijn onder andere het behoud van de cultuurhistorische waarden van de weg, het doorlopen van het wegprofiel met laanbomen tot zo dicht mogelijk bij het ecoduct en het uitzicht van en naar het landschap. Ook vraagt de ARO om dit ontwerpend onderzoek weer aan hen voor te leggen. Daarnaast verzochten enkele raadsleden om een (half)verdiepte wegligging ook mee te nemen in het ontwerpend onderzoek. 

Ontwerpend onderzoek 

Het ontwerpend onderzoek is in 2024 uitgevoerd. Hierin zijn 6 varianten natuurbruggen beoordeeld. De 2 voorkeursvarianten zijn vervolgens nader uitgewerkt. Het ontwerpend onderzoek is in september 2024 voorgelegd aan de ARO. De ARO kan zich vinden in de 2 voorgestelde varianten en spreekt vertrouwen uit in de verdere uitwerking van het project.

Vervolg

1 van de 2 voorkeursvarianten van de natuurbrug wordt nu verder uitgewerkt tot een definitief ontwerp. De werkelijke bouw van de natuurbrug is nog niet ingepland. Na de bouw wordt de natuurlijke omgeving van de natuurbrug ingericht tot een verbindingszone: dit betekent dat bos en heide daar gecombineerd worden.