Voortgang verkeersonderzoek N241 tussen Schagen en Verlaat
De provincie heeft op de N241 tussen Schagen en Verlaat onderzoek laten doen naar verkeersstromen op de parellelwegen. Er kwamen namelijk meldingen over ongewenst verkeersgedrag en verkeersonveilige situaties op de parallelwegen.
In de periode van 30 oktober tot en met 5 november 2023 is door Antea Group op 7 opeenvolgende dagen een telonderzoek uitgevoerd op 14 verschillende locaties op het traject. De tellingen zijn geanalyseerd en de uitkomsten van de analysefase zijn inmiddels bekend.
Samenvatting uitkomsten:
Bermdoorkruisingen zonder oprit
Tussen de N241 (de hoofdrijbaan) en de parallelwegen vinden bermdoorkruisingen plaats. Dit zijn verkeersbewegingen waar de N241 wordt opgereden via de parallelbaan op plaatsen waar geen oprit is. Dit zorgt voor gevaarlijke situaties. Recentelijk zijn er nieuw geplaatste metalen draden vernield.
Snelheidsoverschrijdingen
De parallelwegen hebben een lagere snelheidslimiet dan de hoofdweg (N241). De inrichting van de parallelwegen en de beperkte drukte zorgen er mogelijk voor dat de parallelwegen uitnodigend zijn om harder te rijden dan toegestaan. Uit het telonderzoek blijkt dat er inderdaad te hard wordt gereden op de parallelwegen van de N241.
Op 8 van de 14 tellocaties ligt de V85 - landelijke rekenmethode om na te gaan of de snelheidslimiet overeenstemt met de weg en zijn omgeving - voor gemotoriseerd verkeer boven de maximum toegestane snelheid van 60 km/u. Dit betekent dat 85% van de bestuurders op een tellocatie circa 60 km/u of langzamer rijdt en dat 15% van de bestuurders de maximale snelheid overschrijdt:
Westzijde
- Tellocatie Vennikerweg tussen Middenweg en Tolkerdijk: V85 op 72 km/u
- Tellocatie Vennikerweg tussen Middenweg en Zandweg: V85 op 77 km/u.
Oostzijde
- Tellocatie Priggeweg tussen Zuiderweg en Haringhuizerweg: V85 op 75 km/u
- Tellocatie Priggeweg tussen Muggenburgerweg en Tolkerdijk: V85 op 75 km/u
- Tellocatie Priggeweg tussen Hartweg en Rijdersstraat: V85 op 75 km/u.
Deze snelheidsoverschrijdingen zijn ongewenst, aangezien ook andere verkeersstromen zoals fietsers of landbouwverkeer gebruik maken van de parallelwegen. Daarnaast zijn de te harde snelheden gevaarlijk voor verkeer dat in en uit de erftoegangswegen de parallelwegen oprijdt.
Functioneren landbouwsluis
Op de oostelijke parallelweg ten hoogte van De Weel ligt een landbouwsluis. Gedurende het verkeersonderzoek is de werking van de sluis onderzocht. De metingen laten zien dat de sluis ervoor zorgt dat relatief weinig autoverkeer over de sluis rijdt. Ook zorgt de sluis voor een lagere snelheid. Ter hoogte van de sluis vinden nauwelijks overschrijdingen plaats. Kortom, het onderzoek laat zien dat de landbouwsluis een effectieve werking heeft.
Gesprekken binnen en buiten provincie Noord-Holland
In de afgelopen periode zijn de onderzoeksresultaten besproken met de beheerafdeling en verkeerskundigen binnen de provincie en daarbuiten met de Fietsersbond en de Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) Nederland. Ook zijn denkrichtingen voor mogelijke oplossingen met elkaar gedeeld.
Uitvoering maatregelen
In de komende periode worden de denkrichtingen uitgewerkt naar maatregelen die moeten gaan leiden tot de oplossingen van de diverse problemen. De verwachting is dat uiterlijk begin juni 2024 meer duidelijkheid is over welke maatregelen we nemen en wat daarbij de uitvoeringsplanning is.
Meer informatie
Weggebruikers en omwonenden met vragen kunnen contact opnemen met het servicepunt van de provincie via telefoonnummer: 0800 - 0200 600 (gratis) of per e-mail: servicepunt@noord-holland.nl. Op de hoogte blijven van de werkzaamheden in de regio? Kijk op regiopagina Kop van Noord-Holland of volg de regionale Facebookpagina.