"Ik probeer de CO2-voetafdruk van de mobiliteit te bepalen en mee te laten wegen in planvorming"

Ruben den UijlNa zijn studie werkte Ruben den Uijl een jaar bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Vervolgens startte hij in 2018 als trainee bij de Metropoolregio Amsterdam om van daaruit alle bestuurslagen te verkennen. Tijdens zijn 2-jarig traineeship maakte hij kennis met het werk van de provincie Noord-Holland en de gemeenten Lelystad en Amsterdam. Het middenbestuur, de provincie, vindt hij het beste bij hem passen. Hij werkt nu bij de provincie als beleidsadviseur slimme en schone logistiek van de sector Mobiliteit.

Wat doet een beleidsadviseur slimme en schone logistiek?

"Duurzame mobiliteit staat deels in de kinderschoenen; veel werk zit nog in een opbouwfase. Als beleidsadviseur probeer ik de CO2-voetafdruk van de mobiliteit te bepalen en mee te laten wegen in planvorming. In mijn werk kom ik heel veel toffe nieuwe technieken tegen waarvan ik bekijk of, en zo ja, hoe die een plek kunnen krijgen in de mobiliteitsnetwerken van Noord-Holland. Zo zijn we als provincie Noord-Holland onderdeel geworden van het onderzoekstraject naar de Cargoloop Holland, een hyperloop voor goederentransport, en proberen we een waterstofeconomie op te bouwen. Met partners uit de regio's werk ik aan de opzet van gezamenlijke programma’s die duurzame mobiliteit stimuleren. Het regionale belang probeer ik ook terug te laten komen als ik reageer op voorgestelde wet- en regelgeving vanuit Den Haag en Brussel."

Hoe reizen we in de toekomst? 

"De toekomst is veelbelovend. Aan de ene kant heb je mensen die denken dat we in 2050 met dezelfde voertuigen reizen als nu maar dan duurzaam. Dus duurzaam met de trein, auto, schip, fiets, helikopter en vliegtuig. Misschien gecombineerd met het niet-reizen: via hologrammen en digitaal vergaderen. Aan de andere kant zijn er mensen die denken dat er nieuwe voertuigen komen. Denk aan vervoer via buizen (hyperloop), vliegende auto’s, jet packs en dronevervoer. Ik denk dat het er tussenin zit. Vliegende auto’s worden nu wereldwijd getest. De hyperloop lijkt kansrijk want het bestaat vooral uit al bewezen technieken. Maar de fiets en de auto gaan ook echt wel blijven. De technologie zal in 2050 heel ver ontwikkeld zijn. De grote vraag is of we daar dan tijdig qua regelgeving en ruimtelijke ordening plek voor hebben geboden. En of Noord-Hollanders het wel willen."

Wat vind je het allerleukste aan jouw werk?

"Samen met regionale spelers onderzoeken of we telkens een stapje verder kunnen gaan in de projecten, vind ik het leukst. Kijken of we ambitieuze, maar wel realistische, doelstellingen kunnen maken en de maatregelen die daarbij passen, agenderen. Het is interessant om technologie, bedrijven en problemen bij elkaar te brengen en daarmee oplossingen te bedenken. Ook vind ik het erg leuk om in een politieke organisatie te werken. Het mooie aan de provincie is dat je best makkelijk toegang hebt tot je bestuurders en echt kunt adviseren over wat naar jouw idee het beste is. Heel fijn is het als zo'n advies in de politieke werkelijkheid blijkt te passen en wordt overgenomen. Dat lukt natuurlijk niet altijd maar dat maakt het werk wel heel uitdagend."