Edam-Volendam benut volop kansen met APRK-subsidies

Johan Jonk is werkzaam als projectleider Civiel bij de gemeente Edam-Volendam en betrokken bij drie projecten die vanuit het APRK subsidie krijgen. Deze gemeente benut dus volop de ‘meekoppelkansen’ die de versterking van de Markermeerdijk biedt.

Het eerste project betreft de afrit Noordeinde. De gemeente wil deze afrit realiseren om de verkeersveiligheid te verbeteren. Jonk: “Die afrit biedt veel voordelen. We beperken daarmee het gemotoriseerd verkeer over de dijk naar de haven. Het zorgt voor een verkeersveiliger situatie en hogere belevingswaarde van het havengebied. Er komt meer ruimte voor recreatie en we versterken een veilige fietsverbinding langs de dijk. Deze afslag kan ook volledig geïntegreerd worden in de dijkversterking door de Alliantie.”  Het  definitief ontwerp voor de dijkversterking is oktober dit jaar gereed. Aansluitend kan  het ontwerp en de participatie van de afrit worden gestart. Hoewel omwonenden zo hun bedenkingen hebben, heeft Jonk goede hoop dat in april 2023 kan worden gestart met de dijkversterking. Vervolgens wordt het benodigde hulpwerk om de woningen te beschermen tegen schade door vervormingen  aangebracht en kan aansluitend de dijk worden opgebouwd. Eind 2024 zijn alle werkzaamheden  afgerond. 

Steiger Etersheim

Een tweede project moet vooral de toeristische functie van Etersheim versterken. Het is de bedoeling dat begin 2025 hier een steiger ligt waar schepen van de zogeheten ‘bruine vloot’ (professionele passagiersvaart met historische zeilschepen zoals tjalken, botters en klippers) kunnen aanmeren. Jonk benadrukt dat het niet de bedoeling is dat hier hordes toeristen komen. “Er komen geen voorzieningen, er is geen ruimte voor plezierjachten en ook mag hier niet overnacht worden. Bovendien is er slechts ruimte voor twee grote boten aan de kop van de steiger en twee kleine boten aan de zijkant.” Etersheim wil vooral de cultuurtoerist aantrekken, onder andere met het minimuseum dat met APRK-gelden is gerealiseerd.

Edan-Volendam

Onderhoudsarm

Het ontwerp van de steiger is inmiddels gereed. Om zo min mogelijk onderhoud te hebben bestaat de onderbouw uit stalen buispalen. Ook de leuningen en de liggers zijn van staal, alleen het dek is van hout.

Kruising Warder

Ook het derde project, de kruising Warder, is pas over enkele jaren (2025) gereed, aangezien zo veel tijd gemoeid is met de versterking van de Markermeerdijk. Na de dijkversterking ontstaat op de kruising meer ruimte en de gemeente wil dit benutten om deze plek attractief én verkeersveilig in te richten. Het gaat hier om het realiseren van extra parkeerplaatsen en het aanleggen van nieuw asfalt. Daarnaast zijn extra picknickbanken voorzien. 

Hoewel het ontwerp door de Alliantie is gemaakt heeft Jonk besloten om de uitvoering door een andere partij te doen. “De Alliantie is in verhouding toch wel duur omdat ze hoge opslagpercentages aanhouden op de bouwkosten. Een meervoudig onderhandse aanbesteding zou de gemeente aardig wat geld kunnen besparen.”