Dienstregeling bussen vanaf 10 december

KLMert zegt op 07 dec. 2017om 17:45:

Beste Provincie NH,

Waarom blijft lijn 193 niet gewoon vanaf Schiphol Plaza naar Zuideinde rijden?
Doordat er vertraging is op het project van de HOV-lijn is deze nieuwe situatie voor heel veel KLM-medewerkers op Schiphol-Oost een irritatie. Er moet nu namelijk altijd (!) over worden gestapt als men van, naar of via Schiphol Plaza moet reizen. Dit gaat niet alleen gepaard met irritatie, maar ook betekent dit meer verkeershandelingen (meer overstap-handelingen) en dus meer onveilige situaties. Laat staan dat door deze situatie er meer mensen geneigd zijn om minder vaak van de OV-diensten gebruik te maken (en met de auto gaan). Dus zowel het persoonlijk welbevinden, de algemene veiligheid en de milieuvriendelijkheid gaan er op achteruit.

Dan zou men kunnen verwachten dat er wel wat tegenover staat, maar helaas is het tegendeel waar, het toekomstbeeld is evenmin rooskleurig; de geplande haltes voor de HOV-lijn zijn dusdanig geplaatst dat zowel de mensen van Hangaar 14, de mensen van Engine Services als de mensen van de kantoorpanden 401, 404, 405 en 407 eerst 10 minuten moeten lopen om van werklocatie naar de bushalte te komen. Daar komt ook nog eens bij dat het dan helemaal niet meer zinvol is om de bus te nemen naar een andere locatie in het technisch areaal van de KLM. Ook is het zo dat de buslijn van en naar Almere niet wordt voortgezet, dit is een bijkomend nadeel voor de mensen die van deze dienst gebruik maken. Deze zullen zich, via verschillende wegen, toch richting werklocatie moeten begeven, dus komt er een extra druk op het algemene verkeer en de OV-diensten.

Ik ben benieuwd of de nieuwe situatie rendabel/verbeterend blijkt te zijn. Als dit niet zo blijkt (en we zullen het nooit weten), dan is wel weer duidelijk dat dit "vernieuwende" project is bedacht door universiteitsstudenten die teveel in de boeken leven en zakkenvullende managers die na een jaar of 2 toch weer zijn verdwenen.

Een toevoeging aan de haltes (ter hoogte van ELTA-Straat en H14) zou al een hoop schelen, en een directe verbinding naar Schiphol-Plaza (zoals hij nu al is) zal een veel beter toekomstperspectief geven.

Dit alles is allemaal maar de mening van een simpele KLMert die het jammer vindt dat men te vaak het wiel opnieuw probeert uit te vinden.

Gegroet.

Provincie Noord-Holland zegt op 08 dec. 2017om 14:18:

Vanaf 10 december 2017 introduceert Connexxion een nieuwe ringlijn op Schiphol, lijn 180. Deze rijdt naar Schiphol Plaza. Om op deze ringlijn hoogfrequent te kunnen rijden, is het noodzakelijk en wenselijk om de route te versnellen. Daarbij is de afweging gemaakt om de route wel of niet dwars door het Technisch Areaal te laten rijden. De keuze is gemaakt om de HOV-route over/langs de huidige Fokkerweg te laten lopen, in plaats van door het Technisch Areaal. Dit maakt een aanzienlijke versnelling mogelijk. Wij verwachten dat de rijtijd tussen Schiphol Plaza en Schiphol-Oost in de toekomst met enkele minuten zal afnemen. Hiermee zorgen we ervoor dat een behoorlijk deel van de reizigers er in rijtijd op vooruit gaat. Dit kan echter wel gepaard gaan met een langere looproute. Desondanks is de verwachting dat de meeste reizigers er per saldo op vooruit gaan.

Daarnaast wordt het voor reizigers vanuit Uithoorn en Aalsmeer, maar ook vanuit Haarlem, makkelijker om naar Schiphol-Oost en Schiphol Rijk te reizen. Om voor werknemers een snelle en efficiënte route naar de bedrijven binnen het Technisch Areaal te verzorgen, worden er bij alle vier de haltes tourniquets geplaatst. Hierdoor kan iedereen via de kortste weg zijn of haar bestemming bereiken.

Zo lang er nog geen haltes zijn op de Fokkerweg wordt tijdelijk een pendeldienst, lijn 193 naar Zuideinde, ingezet. Deze bus kan niet naar Schiphol Plaza rijden omdat daar, mede in verband met geplande werkzaamheden, onvoldoende capaciteit is deze extra pendeldienst te laten halteren.

U dient in te loggen om te kunnen reageren.