Leerlingen stappen op de fiets om fijnstof te meten
Op een zonnige 14 maart stapten leerlingen van het Castor College uit Beverwijk en de Franse leerlingen van College Benjamin Malossane uit Saint Jean en Royans op de fiets om fijnstof te meten.
Bewustwording
De ochtend op het Castor College startte met een aftrap door gedeputeerde Jeroen Olthof die de ernst van de milieuproblemen in de IJmond benadrukte. Ook zei hij het belangrijk te vinden dat ook de nieuwe generatie, de scholieren, meedenken over oplossingen. Het was niet de eerste keer dat de leerlingen hoorden over de problemen. Voorafgaand aan deze dag hadden de leerlingen al een gastles van het RIVM gehad, waar ze meer leerden over luchtkwaliteit en de impact ervan op hun leefomgeving.
Globe Science Schools
De leerlingen van het Castor College werken samen aan het Erasmusproject, dat is ontwikkeld door Globe, een initiatief waarbij de school is aangesloten. Globe Science Schools bieden een interdisciplinaire leerlijn aan gericht op onderzoeksvaardigheden voor bètavakken en aardrijkskunde. Deze scholen voeren onderzoek uit naar de natuur en het milieu in hun schoolomgeving. Ook waren er Franse leerlingen van College Malossane uit Saint Jean en Royans bij. Zij waren zondag per trein in in Beverwijk aangekomen.
Op pad voor metingen
Vervolgens was het voor de Nederlandse en Franse leerlingen tijd voor actie. Met sensoren op hun fietsen gingen de leerlingen op pad om luchtvervuiling te meten. De meters die ze gebruikten waren in bruikleen gegeven door Hollandse Luchten, een burgerplatform van de provincie Noord Holland waar burgers fijnstof meten in hun omgeving.
Onderzoek en presentaties
Er werden verschillende routes gereden om verschillende gebieden aan te doen, zoals de pier nabij Tata Steel, de snelweg, de haven en bos- en duingebieden. Na terugkomst werden de onderzoeksresultaten geanalyseerd en gepresenteerd. De leerlingen maakten presentaties gebaseerd op de verzamelde data.
Docent aardrijkskunde, Annemiek Steeman, legde uit dat de leerlingen 11 verschillende routes hadden uitgezet, waarvan sommige van en naar het woonadres van een leerling fietsten. Uiteindelijk trokken ze conclusies en presenteerden ze deze in 5 minuten. Leerlingen weten waar ze op moeten letten: Annemiek: "Ze moeten bijvoorbeeld kijken wat er zorgt voor die hoge uitstoot op dat moment. Is het afkomstig van fabrieken, auto's, vrachtwagens, boten of bijvoorbeeld van houtverbranding? Ook de wind kan een rol spelen. Het is aan ons om daar goed naar te kijken."
Annemiek Steenman concludeert: "Het eerste werk is verricht, maar nu moeten de leerlingen nog kijken wat er uit de resultaten komt. Misschien vindt deze nieuwe generatie wel oplossingen om het probleem in de toekomst tegen te gaan."