In gesprek met projectmanager André de Bruyn: “Het is nog even de stilte voor de storm”

André de Bruyn is projectmanager van provincie Noord-Holland bij het project de Herinrichting van de Utrechtseweg (N417). Hij vertelt over de redenen voor herinrichting en de rol van de omgeving. Ook kijkt hij vooruit: wat kunnen we de komende tijd verwachten?

Kan je iets vertellen over de herinrichting van de Utrechtseweg? Waarom is dit nodig? 

“De situatie zoals die nu is, is met name voor fietsers onvoldoende veilig. Het fietspad ligt momenteel pal tegen de rijbaan aan. Je kunt je voorstellen dat dit voor onveilige situaties zorgt, zeker omdat het autoverkeer hier met 80 km/u langs raast. In het verleden waren er gelukkig geen fietsers of voetgangers betrokken bij ongevallen waarbij een auto op het fietspad tot stilstand kwam. De kans bestaat natuurlijk dat dit wél een keer gaat gebeuren. Dat willen we voorkomen. 
 
Daarom passen we de huidige verkeerssituatie aan. We maken 1 vrijliggend fietspad van minimaal 3,5 meter breed. Dit biedt naast veiligheid ook een stukje comfort. Het fietspad wordt daarmee onderdeel van de doorfietsroute Hilversum – Utrecht. Zo maken we het mogelijk dat inwoners gemakkelijk naar hun school of werk toe kunnen fietsen. Voor de veiligheid van de fietser passen we ook 1 oversteekplaats aan. Hoe we dit precies gaan inrichten, gaan we nog verder ontwerpen. Daarnaast brengen we faunapassages aan en voeren we nog wat onderhoudsmaatregelen uit. Denk aan een nieuwe laag asfalt en ook een deels nieuw afwateringssysteem. Meer informatie over wat we allemaal gaan doen, vind je op de projectpagina.”

Projectmanager André de Bruyn
De Bruyn: "Ik ben er trots op dat we nu het onderhoud gaan plegen, waardoor we de verkeersveiligheid voor de omgeving verhogen."

Hoe nemen jullie de omgeving mee in de plannen?

“We hebben in de afgelopen jaren inwoners meegenomen in de voorbereidingen waar dat kan. We hebben bijvoorbeeld verschillende gesprekken gevoerd met inwoners. Tijdens de bijeenkomst afgelopen december deelden we kaartjes uit waarop inwoners hun vragen konden noteren. Hieruit kwamen zorgen en vragen naar voren die we meenemen in de voorbereidingen. We kijken telkens opnieuw kritisch naar de plannen en stellen bij waar nodig.”  

Kan je iets vertellen over de planning? Wat kunnen we de komende tijd verwachten?

“We zitten nu eindelijk in de bestemmingsplanprocedure. Dit is de procedure om grond een nieuwe bestemming te geven, bijvoorbeeld van de bestemming natuur naar verkeer. Hier komt veel bij kijken. Het plan moet natuurlijk aan wet- en regelgeving voldoen. Maar er moet bijvoorbeeld ook vastgelegd worden waar en hoe verloren natuur wordt gecompenseerd. Op 11 juli heeft de gemeenteraad van Hilversum de wijziging van het bestemmingsplan goedgekeurd. Dat is echt goed nieuws. Momenteel liggen de stukken 6 weken voor iedereen ter inzage. Bewoners die eerder al een zienswijze hebben ingediend, kunnen in deze periode nog bezwaar aantekenen op de onderwerpen die zij eerder hebben aangekaart. Belanghebbenden die nog niet eerder beroep hebben aangetekend, kunnen dit ook doen.

Als de 6 weken voorbij zijn, en alles is akkoord, dan gaat de gebiedsaannemer aan de slag met het ontwerp. We vragen de vergunningen aan en doen verschillende onderzoeken en analyses. Zoals een bomenanalyse waarbij we per boom bepalen of deze wel of niet moet worden gekapt voor het aanleggen van het nieuwe fietspad en op welke wijze deze worden gecompenseerd. En we gaan bijvoorbeeld na waar de kabels en leidingen liggen zodat we hier netjes omheen werken tijdens de uitvoering. Kortom, het is nog even de stilte voor de storm, maar we kijken er erg naar uit om dit plan uit te kunnen voeren. Ik ben er trots op dat we nu het onderhoud gaan plegen waardoor we de verkeersveiligheid voor de omgeving verhogen.”