Green TechCampus MRA: samenwerken aan versnelling van de energietransitie
In heel Noord-Holland werken mensen aan de energietransitie.
Via innovaties en nieuwe groene energiebronnen proberen we de noodzakelijke stappen te zetten. De urgentie is hoog, en versnelling is nodig. Hier komt de Green TechCampus MRA in beeld, een netwerk waar onderwijs, bedrijfsleven en overheden samenwerken om die versnelling te realiseren.
Janneke Tjebbes, programmamanager van Green TechCampus MRA, legt aan de hand van 4 vragen uit hoe dit initiatief een belangrijke rol speelt in de energietransitie en waarom samenwerking hierin centraal staat: “Door samen te ontwikkelen, gaan we sneller dan wanneer iedereen alleen werkt.”
Wat is Green TechCampus MRA?
Green TechCampus MRA is een van de 3 'high-impact publiek-private samenwerkingen’ (HIPs) in Noord-Holland die werken aan de energietransitie. Dit 4-jarige programma is gericht op het versterken, verduurzamen en opschalen van acht samenwerkingsverbanden (pps-en) tussen onderwijs, overheid en bedrijven. Het doel? De benodigde technische vakmensen opleiden én nieuwe manieren van werken ontwikkelen die ervoor zorgen dat er minder mensen nodig zijn om dezelfde resultaten te bereiken.
“Het tekort aan technici is een van de grootste obstakels voor de energietransitie,” zegt Tjebbes. “Daarom draaien we aan 2 knoppen: we proberen meer mensen te enthousiasmeren voor technische beroepen en tegelijkertijd zorgen we ervoor dat werkprocessen efficiënter worden ingericht door innovatie. Daarbij spelen het ROC van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam (HvA) een centrale rol.”
Hoe werkt Green TechCampus MRA?
De aanpak van Green TechCampus MRA verloopt langs 2 sporen. Enerzijds richt het zich op het vergroten van de instroom en het behoud van studenten en zij-instromers in technische opleidingen. Anderzijds helpt het mkb’ers bij het kennismaken met en implementeren van innovaties—van sociale innovaties tot technologieën die arbeidsbesparing bieden of productieprocessen verbeteren.
“We focussen op 3 thema’s: de gebouwde omgeving, energievoorziening en e-mobility,” legt Tjebbes uit. “De pps-en waar wij mee werken, zijn als rijdende treinen die ieder hun eigen traject volgen. Onze taak is om die treinen met elkaar te verbinden en gedeelde uitdagingen gezamenlijk aan te pakken. Daarom organiseren we bijeenkomsten waarin mensen uit de verschillende pps-en elkaar kunnen ontmoeten en kennis kunnen delen. Nu, in het tweede jaar, maken we plannen en bepalen we welke resultaten we willen behalen. We verdiepen ons in wat de partners écht nodig hebben om samen verder te komen.”
Wat gaan we merken van Green TechCampus MRA?
Volgens Tjebbes zullen technologische veranderingen de komende decennia een enorme impact hebben op de arbeidsmarkt. “Technologietrendwatcher Deborah Nas voorspelt dat we over 50 jaar werken met technologieën die we nu nog niet eens kennen. We staan voor een omslag, en die veranderingen zijn nu al zichtbaar. Denk bijvoorbeeld aan de digitalisering van de bouw. Metselrobots kunnen het grove werk, maar niet de ingewikkelde dingen. Dit maakt dat metselaars ook gedeeltelijk robotoperator worden.”
Beroepen veranderen, maar de mensen die we nodig hebben, zijn er niet. “De uitdaging voor het onderwijs is om flexibeler te reageren op de snel veranderende behoeften van het bedrijfsleven. Als dat lukt, kunnen we jongeren en professionals helpen om hun passie in de techniek te volgen en zich continu te ontwikkelen.”
Wat zijn de uitdagingen voor Green TechCampus MRA?
Een van de grootste uitdagingen is het verschil in perspectief tussen onderwijs en bedrijfsleven. “Onderwijsinstellingen en bedrijven spreken niet altijd dezelfde taal.” zegt Tjebbes. “We willen deze werelden dichter bij elkaar brengen. Elkaars perspectief leren kennen, lukt niet met alleen een stage. Om echt te versnellen en duurzame veranderingen door te voeren, is een cultuurverandering nodig. Daar werk je niet aan met 1 bijeenkomst, dat vraagt om herhaling en nauwe samenwerking. Onderwijs kán de vraagstukken van het bedrijfsleven oplossen als de juiste manier is gevonden, bijvoorbeeld door samenwerking in labs met lectoren en studenten, en via modulair onderwijs.”
Ondertussen speelt er een hoop bij bedrijven onderling. “Bedrijven hebben te maken met hoge verwachtingen, lage marges en een groot verloop van personeel, waardoor veel kennis verloren gaat. De PPS-en van Green TechCampus MRA verbindt ondernemers en biedt een platform voor duurzame samenwerking. Natuurlijk kunnen bedrijven dat ook zelf doen, maar via een netwerk zoals het onze ontstaat er een blijvende verbinding, waarmee we samen echt het verschil kunnen maken.”