Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Meer inzicht in hogere meetwaarden uitstoot bij Tata Steel

Publicatiedatum: 6 maart 2025

Laatst gewijzigd: 6 maart 2025

0 reacties

Intensieve metingen van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (OD NZKG) laten een hogere uitstoot (emissie) bij de kooks- en gasfabrieken 1 en 2 (KGF 1 en 2) zien dan verwacht.

Door de metingen is er meer inzicht verkregen in wat er uit de schoorstenen komt. De forse overschrijdingen van de emissienormen hebben er eind vorig jaar toe geleid dat de OD NZKG met een dwangsom Tata Steel heeft gesommeerd de forse overschrijdingen te beëindigen. 

Uitzicht op fabriek Tata Steel vanaf het water.

De hogere gemeten uitstoot bij de schoorstenen staat los van de metingen via het luchtmeetnet in de IJmond. Het luchtmeetnet meet de actuele luchtkwaliteit in de leefomgeving (de immissie). Ook de stoffen die de emissiegrenswaarden overschrijden worden gemeten in het luchtmeetnet. De door de jaren heen gemeten luchtkwaliteit in de leefomgeving (de immissie) die relevant is voor de mate waarin de leefomgeving gezond is verandert hierdoor niet.

Meer inzicht door intensiever meten

De afgelopen jaren heeft de provincie samen met de OD NZKG geïnvesteerd in intensiever toezicht en handhaving en in eigen emissiemetingen bij Tata Steel, in het bijzonder bij KGF 1 en 2. Daarbij is vorig jaar naar voren gekomen dat bij deze fabrieken forse emissieoverschrijdingen plaatsvinden.

Gedeputeerde Staten (GS) zien in de resultaten van de emissiemetingen een bevestiging van de nut en noodzaak van de aanpak met intensief toezicht en eigen emissiemetingen. Dit levert meer inzicht op en stelt de provincie en OD NZKG steeds beter in staat om in te grijpen en de uitstoot van Tata Steel te verminderen.  

Filterpasserende deeltjes 

De forse overschrijdingen aan zware metalen zoals nikkel en lood komen grotendeels voort uit het eerder niet meten van 'filterpasserende deeltjes' door Tata Steel. De uitstoot (emissie) bestaat grofweg uit 2 delen: de stofvormige en de gasvormige emissie. Om het stofvormige deel van de emissie te meten wordt gewerkt met een filter om het stof af te vangen zodat dit vervolgens kan worden geanalyseerd. Dit filter heeft een bepaalde grootte die is afgestemd om zoveel mogelijk van het stof af te vangen en een representatief beeld van de emissie te kunnen vaststellen.

De filtergrootte is ook vastgesteld in de Nederlandse meetnorm. Het stof dat dit filter kan passeren wordt ‘filterpasserende stofdeeltjes’ genoemd. Omdat deze deeltjes het filter kunnen passeren bevinden deze deeltjes zich in het ‘gasvormige’ deel van de emissie. Om dit gasvormige deel te meten moet een andere meetmethode worden gebruikt. Tot op heden heeft Tata Steel alleen het stofvormige deel van de emissie gemeten. De filterpasserende deeltjes zijn eerder niet door Tata Steel gemeten en ook niet in het elektronische MilieuJaarverslag (e-MJV) opgenomen. 

Het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf zelf om zicht te hebben op alle emissies, daartoe de nodige metingen te verrichten en de resultaten op te geven in het e-MJV. Tata Steel beschikt immers zelf over de meeste technische kennis van haar installaties. De OD NZKG gaat na waarom deze filterpasserende deeltjes niet eerder zijn gemeten.

Het vervolg: meer meten en beter registreren

De provincie en OD NZKG nemen een aantal vervolgstappen om meer inzicht in de uitstoot van stoffen te verkrijgen.

  • De OD zal in 2025 aanvullende controlemetingen uitvoeren bij Tata Steel en controleren of deze voldoen aan de vergunningvoorschriften.
  • De OD onderzoekt waarom Tata Steel tot op heden geen filter passerende deeltjes mee heeft genomen in haar emissiemetingen.
  • De OD heeft Tata Steel opgedragen de resultaten van de emissiemetingen te verwerken in het e-MJV over 2024.
  • De OD heeft Tata Steel gevraagd om te onderzoeken wat het effect van de hogere emissies is op de gerapporteerde emissies in het e-MJV van voorgaande jaren.
  • De trajecten voor de 2 Lasten onder Dwangsommen (LOD) voor KGF 1 en 2 worden doorgezet, inclusief een nieuwe serie metingen om te controleren of Tata Steel aan de beëindiging van de emissieoverschrijdingen voldoet.

Download de volledige brief aan Provinciale Staten (pdf) over de metingen.

Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.