Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Advies over mogelijke maatregelen N203 bijna afgerond

Publicatiedatum: 5 maart 2025

Laatst gewijzigd: 6 maart 2025

0 reacties

De N203 tussen Uitgeest en Limmen moet veiliger. Dat willen de provincie Noord-Holland, de gemeenten Castricum, Uitgeest en hun inwoners. De provincie Noord-Holland en gemeenten werken samen aan oplossingen voor een veilige inrichting van de N203. Na een uitgebreide verkenning, met betrokkenheid uit de omgeving, wordt eind maart 2025 duidelijk welke koers er gevaren kan worden.  

Wat is er onderzocht? 

De afgelopen periode heeft het adviesbureau Arcadis 4 denkrichtingen uitgewerkt om de verkeersveiligheid op de N203 te verbeteren. Deze denkrichtingen zijn gebaseerd op oplossingen van diverse stakeholders en de 102 ideeën op het platform. Deze denkrichtingen zijn: 

  1. De N203 wordt 60 kilometer per uur (buiten de bebouwde kom); 
  2. De N203 blijft 80 kilometer per uur met een herinrichting en veiligheidsmaatregelen die zoveel mogelijk binnen de bestaande ruimte passen;  
  3. De N203 blijft 80 kilometer per uur met veiligheidsmaatregelen waarvoor extra ruimte nodig is;  
  4. De aanleg van een nieuwe weg tussen de N513 en aansluiting Akersloot op de A9.  

Een werkgroep met vertegenwoordigers van organisaties uit de omgeving is nauw bij het proces betrokken geweest. Naast de werkgroep is een expertgroep actief die alle maatregelen toetst op effectiviteit. Hiervoor is het beoordelingskader gebruikt.   

Voorkeursvariant  

Tijdens het uitwerken werd duidelijk dat denkrichtingen 1 en 4 niet de oplossing zijn. Denkrichting 1 voldoet niet aan de huidige richtlijnen (waardoor 60 km/u niet gehandhaafd kan worden) en variant 4 heeft een te grote impact op natuur en leefomgeving. Om de verkeersveiligheid te kunnen verbeteren gaat de voorkeur uit naar een combinatie met onderdelen vanuit denkrichting 2 en 3. De belangrijkste maatregelen die hierin een plek krijgen, zijn: 

  • Gescheiden rijbanen met middenberm, dit verkleint de kans op frontale ongevallen en gevaarlijke inhaalacties. 
  • Afgeschermde fietspaden, met vangrails om de veiligheid van fietsers te garanderen. 
  • Brede bermen, zodat gestrande voertuigen het overige verkeer niet hinderen. 
  • Verbetering van uitritten en kruisingen, waaronder bij Nesdijk, de Uitgeesterweg en de N515. 
  • Verbeteringen rondom het stationsgebied van Uitgeest, vooral voor fietsers. 

Maandag 3 maart 2025 heeft de vierde en laatste werkgroepsessie plaatsgevonden. Het adviesbureau Arcadis heeft de werkgroep uitgebreid meegenomen in de afwegingen. De werkgroepleden konden zich vinden in deze voorkeursvariant en de daarbij behorende maatregelen. Het advies van de werkgroep volgt nog en wordt meegenomen in het concept-maatregelenpakket en voorgelegd aan het bestuur. 

Vervolg  

De bestuurders van de gemeenten en provincie nemen een beslissing over het concept-maatregelenpakket in juni 2025. Dan wordt bekend hoe de uitwerking richting uitvoering eruit gaat zien.  

Informatiemarkt 31 maart 

Op 27 maart is het concept-maatregelenpakket openbaar en te lezen op deze projectpagina. Dan zijn ook de antwoorden op de ingebrachte ideeën beschikbaar. Op 31 maart 2025 volgt een informatiemarkt over alle resultaten van de verkenning en het concept-maatregelenpakket. Iedereen is welkom in het gemeentehuis van Uitgeest tussen 17.00 - 21.00 uur. Op woensdag 26 maart is er een informatiebijeenkomst speciaal voor raadsleden en statenleden. Deze is live te volgen. Meer informatie over beide avonden volgt. 

 

Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.