N203 trajectstudie Uitgeest - Limmen
De N203 tussen Uitgeest en Limmen moet veiliger. Dat willen provincie, gemeenten en hun inwoners. Met de gemeenten Uitgeest, Castricum en de omgeving heeft de provincie de afgelopen maanden onderzocht welke maatregelen hieraan kunnen bijdragen. Na een uitgebreide studie is er nu een voorstel om de weg veiliger te maken. In juni 2025 neemt de provincie hierover een besluit. Daarna wordt bekend wat de nieuwe inrichting voor de N203 wordt en wat nodig is om dit plan uit te voeren. Samen werken we aan een veilige regio.

De N203 tussen Uitgeest en Limmen wordt veel gebruikt door regionaal verkeer. Voor weggebruikers is de situatie niet altijd veilig. In 2023 zijn al enkele maatregelen doorgevoerd voor een veiligere weg, maar er is meer nodig. In 2024 startte de provincie daarom samen met de gemeenten een verkenning. De verkenning, ook wel trajectstudie, richt zich op de N203 vanaf de aansluiting met de A9 bij Uitgeest tot en met de aansluiting met de N513 bij Limmen. Er is gekozen om het weggedeelte binnen de bebouwde kom van Uitgeest, inclusief de aansluiting met de A9, mee te nemen. Alle mogelijke oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren, werden onderzocht.
De provincie heeft de analyse (pdf) tijdens het onderzoek aangevuld met de aanwezige kennis en ervaring uit de omgeving. Dit gebeurde met een oproep via diverse media waarin gevraagd werd naar knelpunten en oplossingen. 102 ideeën werden ingediend op een online platform.
Daarna werkte een vertegenwoordiging van bewoners- en belangenorganisaties met elkaar samen tijdens 4 in een werkgroep. In die periode zijn 4 denkrichtingen uitgewerkt om de verkeersveiligheid op de N203 te verbeteren:
- De N203 wordt 60 kilometer per uur (buiten de bebouwde kom)
- De N203 blijft 80 kilometer per uur met een herinrichting en veiligheidsmaatregelen die zoveel mogelijk binnen de bestaande ruimte passen
- De N203 blijft 80 kilometer per uur met veiligheidsmaatregelen waarvoor extra ruimte nodig is
- De aanleg van een nieuwe weg tussen de N513 en aansluiting Akersloot op de A9
Experts van de provincie en de gemeenten Castricum en Uitgeest hebben de denkrichtingen beoordeeld. Tijdens het uitwerken van de denkrichtingen werd duidelijk dat denkrichtingen 1 en 4 niet de oplossing zijn. Denkrichting 1 voldoet niet aan de huidige richtlijnen waardoor 60 kilometer per uur niet gehandhaafd kan worden en zorgt voor meer verkeer over de Uitgeesterweg (alternatieve route naar A9) en de Beverwijkerstraatweg. Denkrichting 4 heeft een lange voorbereidingstijd en een grote impact op natuur en landschap. Om de verkeersveiligheid te kunnen verbeteren, ging de voorkeur uit naar het combineren van onderdelen uit denkrichtingen 2 en 3. Zo is toegewerkt naar dit voorstel.
De werkgroepen hebben beide hun advies uitgebracht dat worden verwerkt in het definitieve rapport. Het definitieve rapport verschijnt hier begin april 2025.
Van onderzoek naar uitvoering
Er is veel tijd nodig voor het doorvoeren van de voorgestelde maatregelen. De komende jaren werkt de provincie stapsgewijs aan de voorbereiding en realisatie. Bekijk de planning hieronder.
Het voorstel voor de wegindeling gaat uit van de bestaande snelheidslimiet van 80 kilometer per uur. Aan de volgende maatregelen wordt gedacht:
- Gescheiden rijbanen. Dit verkleint de kans op frontale ongevallen en gevaarlijke inhaalacties
- Verbrede fietspaden (ongeveer 4 meter breed) met geleiderails om de veiligheid van fietsers te garanderen
- Brede bermen zodat gestrande voertuigen het overige verkeer niet hinderen
De volgende maatregelen worden verder uitgewerkt:
- Onderzoek naar fietstunnels onder kruispunt N203/N513
- Verbeteren van uitritten en kruispunten, waaronder bij de Middelweg, het Kooghuis, De Kei, Nesdijk en de N513
- Aansluiting van de fietsroute vanaf het stationsgebied van Uitgeest op de N203
- Betere verlichting en zichtbaarheid
- Ruimte voor handhaving
De totale breedte van de weg is in dit voorstel ongeveer 22,0 meter (nu: 15,75 m). Voor de nieuwe inrichting en veiligheidsmaatregelen is dus extra ruimte nodig. Er wordt onderzocht of, en hoe, grondaankoop beperkt kan blijven en of dit haalbaar is. Ook moet het voorstel financieel passen binnen het beschikbare budget. Pas daarna kan een definitief besluit worden genomen.
Op 31 maart 2025 is een informatiemarkt over alle resultaten van de verkenning. Iedereen is welkom in het gemeentehuis van Uitgeest tussen 17.00 - 21.00 uur (vrije inloop).
Op woensdag 26 maart is er een informatiebijeenkomst speciaal voor raadsleden en Statenleden. Deze is live te volgen via het raadsinformatiesysteem van gemeente Castricum. De provincie neemt vervolgens een beslissing over het voorstel in juni 2025.
Heeft u vragen over het project? U kunt de projectorganisatie bereiken door te mailen naar: n203uitgeestlimmen@noord-holland.nl.
Planning
Begin 2024
Start trajectstudie
23 oktober – 13 november 2024
Ophalen knelpunten, oplossingen en ideeën uit de omgeving
november 2024 - januari 2025
Uitwerken knelpunten en oplossingsrichtingen
februari 2025
Toelichting beoordeling en selectie conceptmaatregelpakket(ten)
maart - juni 2025
Presentatie maatregelenpakket en besluitvorming
2025 - 2026
Uitwerking ontwerp
2026-2027
Uitvoeren onderzoeken
2028
Doorlopen procedures (zoals grondaankopen)
2029-2032
Voorbereiding uitvoering