In het Analysedocument: ” Trajectstudie N203 Uitgeest – Limmen” van de Provincie Noord-Holland.
Datum: 2 augustus 2024. Concept iMPI nummer: N203-17.
Staan voor Castricum twee belangrijke knelpunten benoemd n.l.
8.2 Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) en
8.3 Beverwijkerstraatweg in Castricum (spoorwerovergang)
8.2 Programma Hoogfrequent Spoor.
ProRail werkt samen met de spoorvervoerders, waaronder NS, aan meer reizigerstreinen op de drukste trajecten in het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS). Eén van die drukke trajecten is Alkmaar/Heerhugowaard – Amsterdam. Om meer treinen te laten rijden dient ook het knelpunt bij en op de Beverwijkerstraatwegovergang te worden opgelost.
8.3 Beverwijkerstraatweg in Castricum
De Beverwijkerstraatweg in Castricum is een belangrijke verkeersader voor verkeer tussen Castricum en Heemskerk. Maatrelen op of aan deze weg hebben invloed om de verkeersstromen binnen Castricum én op de N203. Andersom geldt ook dat maatregelen op de N203 van invloed kunnen zijn op de verkeersstromen binnen Castricum en op de Beverwijkerstraatweg.
De spoorwegovergang in de Beverwijkerstraatweg in Castricum is een knelpunt. Om het knelpunt op te lossen is onderzoek gedaan door ProRail, Ministerie van IenW, provincie Noord-Holland, regio Alkmaar en gemeente Castricum. De voorgestelde oplossing is een onderdoorgang waarbij de Beverwijkerstraatweg onder het spoor door gaat. Vanuit de gemeenteraad is aangegeven dat de inpasbaarheid en verkeersaantrekkende werking knelpunten zijn bij de onderdoorgang. Om het knelpunt aan te pakken en het Programma Hoogfrequent Spoor mogelijk te maken, wordt ingezet op een andere lijnvoering op het spoor.
Wanneer berekeningen met een verkeersmodel worden gemaakt, wordt rekening gehouden met de laatste stand van zaken van de ontwikkelingen rond de Beverwijkerstraatweg.
Vele dorpsbewoners en winkeliers vragen zich daarom af hoe blijft Castricum in de toekomst bereikbaar, leefbaar en veilig?
De “Vereniging Castricum Veilig” heeft en document opgesteld betreffende een oplossing van het veiligheidsprobleem bij de gelijkvloerse spoorwegovergang Beverwijkerstraatweg en de bereikbaarheid van de kern van Castricum. Bovendien levert deze oplossing een aanzienlijke kosten besparing op t.a.v. de reeds in beeld gebrachte tunnelvarianten.
De “Vereniging Castricum Veilig” wil graag met de Provincie Noord-Holland, ProRail, het ministerie van Infra & Waterstaat, de gemeente Castricum, , Regio Alkmaar en andere belanghebbenden een ontsluitingsweg + tunnel bespreken ter oplossing van het veiligheidsprobleem bij de gelijkvloerse overweg Beverwijkerstraatweg en de bereikbaarheid van de kern van Castricum.
Wij noemen ons plan de “Zuidelijke ontsluitingsweg”.
Door de inpasbaarheid van de voorgestelde Zuidelijke ontsluitingsweg blijft het aanzien van het dorp bij de spooroverweg Beverwijkerstraatweg intact. Er zal geen verkeersaantrekkende werking zijn doordat de weg elders in het dorp uitkomt er is geen sprake van een randweg.
Zou U aan willen geven hoe wij het bijbehorende document via een mailadres naar u kunnen mailen? Bedankt.
Meedenken
Bewoners, weggebruikers, bedrijven en organisaties weten als geen ander welke problemen er zijn op de N203. En hoe daar een oplossing voor kan komen. In de voorbereiding heeft de provincie om ideeën gevraagd voor een veilige weg. Wat kwam naar voren en wat doen we ermee?
102 Ideeën voor een veilige N203
De provincie heeft een analyse van knelpunten op de N203 gemaakt. Dit overzicht is aangevuld met kennis uit de omgeving. Er is veel ingebracht via een online kaart. Op de kaart zijn er van 23 oktober tot en met 15 november 102 knelpunten en oplossingen ingediend. De meest aangedragen punten:
- Het verlagen van de snelheid van 80 naar 60 km/u;
- Een betere scheiding tussen fietspad en rijbaan, zoals vangrails. Daarnaast zijn er zorgen over blinde bochten en zichtlijnen op het fietspad;
- Trajectcontrole en strengere handhaving op snelheid, inhaalgedrag en mobiel gebruik als oplossingen om het gedrag van automobilisten te verbeteren;
- Voorstellen om de verkeersdrukte te verminderen door een nieuwe A9-afrit bij Heiloo en betere alternatieve routes voor lokaal verkeer.
- Veiligere op- en afritten en suggesties om een vangrails te plaatsen tussen rijbanen en rijstroken.
- Het gebruik van lichtmasten of kattenogen voor beter zicht;
- Aandacht voor behoud van landschappelijke en ecologische waarden, de aanleg van faunapassages.
- Geluidsoverlast langs het traject is een punt van zorg, met voorstellen voor snelheidsverlaging en maatregelen zoals geluidsdempend asfalt of schermen.
Uitwerken ideeën door werkgroep en expertgroep
(november 2024 – maart 2025)
Een vertegenwoordiging van bewoners- en belangenorganisaties werkt vervolgens in 4 bijeenkomsten met elkaar samen in een werkgroep. De selectie is zo breed mogelijk gemaakt zodat een goede afspiegeling van belangen ontstaat. Het gaat om belangen van zowel omwonenden, aanwonenden en gebruikers. Deze werkgroep bespreekt en beoordeelt de opgehaalde knelpunten en oplossingen op een aantal thema’s.
Vanuit de provincie en de gemeenten Castricum en Uitgeest worden experts ingezet om de knelpunten en aangedragen oplossingen te beoordelen. Zijn de maatregelen inderdaad haalbaar en realistisch? Ligt er een goede afweging? Het adviesbureau Arcadis verwerkt de inbreng van de Werkgroep en Expertgroep in een rapportage. Tussentijds informeren wij u over de uitkomsten van de processtappen die inzicht geven in welke keuzes gemaakt zijn. Bekijk het eerste tussenbericht.
Informatieavond
(maart/april)
De maatregelen met een positieve bijdrage landen in een maatregelpakket. De resultaten van de trajectstudie worden gepresenteerd tijdens een informatieavond. De provincie Noord-Holland neemt uiteindelijk een besluit over het pakket aan maatregelen.