Fiets
Het aantal fietsers in Noord-Holland groeit. We fietsen steeds vaker en steeds verder, en fietsen ook op oudere leeftijd langer door. Dat is goed nieuws want fietsen is goed voor jezelf en voor je omgeving. De provincie zorgt ervoor dat het aantal fietsers kan blijven groeien en dat al die fietsers comfortabel en veilig hun bestemming kunnen bereiken. Daarom wordt er samen met gemeenten geïnvesteerd in een goed netwerk van fietspaden en andere fietsvoorzieningen.

We fietsen steeds vaker en steeds verder, en fietsen op oudere leeftijd langer door. Dat is goed nieuws want fietsen is goed voor jezelf en voor je omgeving. Er zijn steeds meer verschillende fietsen en fietsers die gebruik maken van hetzelfde fietspad en daardoor wordt het daar steeds drukker. Om nog meer mensen te verleiden ook voor langere afstanden de fiets te pakken én alle fietsers veilig aan het verkeer deel te laten nemen, worden doorfietsroutes aangelegd.
Doorfietsroutes zijn directe, comfortabele en veilige fietsroutes voor afstanden tot ongeveer 15 kilometer. Doorfietsroutes verbinden dorpen en steden met elkaar en maken bestemmingen zoals werk- en winkellocaties, scholen, recreatiegebieden en openbaar vervoer-knooppunten beter bereikbaar voor fietsers van binnen en buiten de stad. Het toekomstige doorfietsnetwerk bestaat uit aantrekkelijke en veilige fietsroutes waar genoeg ruimte is voor alle soorten fietsers, langzame én snelle. Ze komen er zo min mogelijk obstakels tegen en hebben vaak voorrang op ander verkeer. Ook voor omwonenden en andere weggebruikers wordt het aantrekkelijker en veiliger.
Door de bestaande fietspaden te verbeteren en ontbrekende stukken aan te leggen ontstaat een doorfietsroute. Omdat een doorfietsroute niet stopt bij de gemeentegrens, werkt de provincie Noord-Holland samen met gemeenten en de vervoerregio Amsterdam. We bespreken de plannen met belangenorganisaties, gebruikers en direct omwonenden. Zo komen we tot een zo optimaal mogelijke oplossing die aantrekkelijk en veilig is voor zowel de fietsers als de omwonenden.
Op onderstaande overzichtskaart staan alle fietsroutes die de Vervoerregio Amsterdam en de provincies Flevoland en Noord-Holland willen realiseren tot 2040. Dit zijn niet de exacte routes, maar een weergave van welke plaatsen door de routes zijn of worden verbonden. De afspraken hierover zijn vastgelegd in het Regionaal Toekomstbeeld Fiets (pdf). Doorfietsroute-projecten op het grondgebied van de provincie zijn te vinden in het Integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur (IMPI). Projecten in gemeenten worden ondersteund met subsidies. Jaarlijks verschijnt er een Voortgangsrapportage Doorfietsroutenetwerk (pdf), waarin over de voortgang van de aanleg wordt gerapporteerd.
Kaart
Op deze landkaart van de provincies Noord-Holland en Flevoland staan alle doorfietsroutes die al zijn gerealiseerd of waaraan tot 2040 wordt gewerkt. Het zijn niet de exacte routes, maar een weergave van welke plaatsen door de routes zijn of worden verbonden. Elke fietsroute heeft een (voorlopig) nummer, want op termijn ook in de bewegwijzering zal worden gebruikt.
Bekijk de doorfietskaart eindbeeld 2040 (pdf, 2 MB)
Waar de provincie de komende jaren allemaal op inzet, staat in de Actieagenda Actieve Mobiliteit 2022-2027. In de Actieagenda zijn 8 actielijnen uitgewerkt.
1. Doorfietsroutes: regionale netwerken van doorfietsroutes verbeteren en nieuwe doorfietsroutes realiseren
Doorfietsroutes verbinden woonkernen, werk- en winkelgebieden, onderwijslocaties, OV-knooppunten en recreatiegebieden in de regio met elkaar. Op een doorfietsroute kan op een comfortabele en veilige manier worden gefietst en er is voldoende ruimte voor alle typen fietsen, snelle én langzame. Op de belangrijkste verbindingen gaan we samen met de regio bestaande doorfietsroutes verbeteren en nieuwe doorfietsroutes realiseren. We geven deze ontwikkeling de komende jaren topprioriteit.
Het netwerk van doorfietsroutes staat opgenomen in het Regionaal Toekomstbeeld Fiets
2. Provinciale infrastructuur: verbeteren van voetgangers- en fietsinfrastructuur op provinciaal areaal
Het uitgestrekte netwerk van provinciale wegen biedt grote kansen om de positie van voetgangers en fietsers in alle regio’s binnen de provincie te versterken. Deze kansen gaan we structureel en beter benutten.
Vragen of opmerkingen over fietspaden langs provinciale wegen? Neem dan contact op door een mailtje te sturen naar servicepunt@noord-holland.nl.
Meer informatie over investeringen in en onderhoud aan provinciale wegen.
3. Data op orde: data(voorzieningen) in de beleidscyclus voor actieve mobiliteit professionaliseren
Er is data nodig om de kwaliteit van voet- en fietsinfrastructuur en de gedragspatronen van voetgangers en fietsers beter in beeld te krijgen. Deze informatie gebruiken we om keuzes beter te kunnen onderbouwen, effecten van de maatregelen te monitoren en bij te sturen. We werken samen met partners aan een datastrategie om de dataverzameling en -analyse te professionaliseren.
4. Overige netwerken: verbeteren van overige regionale en lokale netwerken voor voetgangers en fietsers
Het Regionaal Fietsnetwerk is het netwerk van regionale fietsroutes in Noord-Holland. Binnen het Regionaal Fietsnetwerk werken we via actielijn 1 aan de doorfietsroutes, via actielijn 2 aan de routes over provinciaal areaal en via actielijn 8 aan recreatieve netwerken. De netwerkopbouw is terug te vinden in het Regionaal Toekomstbeeld Fiets.
Deze actielijn gaat over netwerken die geen onderdeel zijn van een doorfietsroute, recreatieve route of provinciaal areaal, maar die wel belangrijk zijn voor het totale netwerk voor voetgangers en fietsers. We stimuleren dat deze routes worden verbeterd op het gebied van fietsveiligheid en voor de bereikbaarheid van dorpen, wijken en voorzieningen. Dat doen we door subsidies beschikbaar te stellen en door advisering.
5. Ketenreis: versterken van de positie van actieve vormen van mobiliteit binnen de ketenreis
Het combineren van verschillende vervoermiddelen (bijvoorbeeld lopen, (deel)fietsen en OV) binnen een reis van deur tot deur noemen we ‘ketenverplaatsingen’.
Een voorwaarde voor een goede overstap is dat voorzieningen voor voetgangers en fietsers goed aansluiten op knooppunten (haltes, stations, transferia). Binnen de provincie is al veel inzet op de ketenreis, zoals vanuit het programma OV Knooppunten en de OV-concessies. Samen met onze partners kijken we hoe we dit verder kunnen verbeteren.
Zie voor meer informatie OV-Knooppunten.
6. Stimulering gebruik: stimuleren van het gebruik van actieve mobiliteit door middel van gedragsbeïnvloeding
Met goede voet- en fietspaden alleen gaan inwoners en bezoekers niet per definitie meer lopen of fietsen. Het is ook nodig om inwoners en bezoekers te stimuleren om afstanden vaker met de fiets of te voet af te leggen. Onze aandacht op het gebied van gedragsbeïnvloeding ging tot voor kort voornamelijk uit naar het stimuleren van veilig (fiets)gedrag. In de komende jaren gaan we ons ook richten op het stimuleren van het gebruik van actieve mobiliteit.
De activiteiten ter bevordering van verkeersveilig gedrag voeren we uit vanuit de Opgave verkeersveiligheid Noord-Holland 2030 (pdf, 2 MB).
Zie voor meer informatie:
7. Kennis en innovatie: innovatieve toepassingen ontwikkelen en kennis over actieve mobiliteit vergroten en uitwisselen
Vanuit deze actielijn zoeken we naar innovatieve manieren om onze provincie voor voetgangers en fietsers veilig, comfortabel, duurzaam, klimaatbestendig, en natuur-inclusief te maken. Een voorbeeld is de verkenning die we starten naar vergevingsgezinde fietspaden om fietspaden verkeersveiliger te maken. Ook de kansen die smart mobility voor actieve mobiliteit biedt, gaan we beter benutten.
Landelijk delen en vergaren we kennis door onze deelname aan Tour de Force (CROW) en het platform Ruimte voor Lopen. Internationaal doen we dat via de Dutch Cycling Embassy.
Zie voor meer informatie ook het programma Smart Mobility.
8. Recreatieve netwerken: versterken van netwerken van recreatieve wandel- en fietsroutes in de provincie
Samen met de regio versterken we de recreatieve wandel- en fietsnetwerken in de provincie. In deze actielijn leggen we de nadruk op de LF-icoonroutes, het fietsknooppuntensysteem en het Wandelnetwerk Noord-Holland. We geven specifiek aandacht aan het wegnemen van fysieke barrières, zoals wegen en kanalen. Zo zijn veerverbindingen in het waterrijke Noord-Holland onmisbaar voor goed functionerende wandel- en fietsnetwerken.
In het versterken van de recreatieve netwerken volgen we onze Visie Recreatie en Toerisme (2021) waarin een goede balans tussen toeristisch-recreatieve druk en de draagkracht van de omgeving (cultuur, natuur en landschap) centraal staat.
Voortgangsrapportage Actieve Mobiliteit 2024
In de factsheet actieve mobiliteit (pdf) staat wat er in 2024 in Noord-Holland is gedaan aan actieve mobiliteit, zoals fietsen en lopen, en wat de plannen zijn voor 2025.