Goedemorgen,
Regelmatig worden wij als automobilist geconfronteerd met landbouwvoertuigen of bouwverkeer, dat tijdens de spits langzaam op provinciale wegen, zoals de N242 rijdt, terwijl er de mogelijkheid is om secundair te rijden. (Bijv. via industrieterrein De Zandhorst of Heerhugowaard)
Lange rijen met auto's rijden dan achter deze bijv. trekker aan. Is het niet te realiseren om de regel in te stellen om dit verkeer secundair te laten rijen. Is voor hen niet omrijden en daarnaast ook veiliger. Zo zijn er meer provinciale wegen, waar dit van toepassing is.
Wegennet
De provincie is verantwoordelijk voor het provinciale wegennet van Noord-Holland; ze onderhoudt bestaande infrastructuur en legt nieuwe verbindingen aan.
Investeringen en onderhoud aan Noord-Hollandse wegen
De provincie Noord-Holland heeft 645 km aan wegen, 50 km vrij liggende busbanen en 246 km vaarwegen in eigendom. Langs een groot deel van deze N-wegen liggen 384 km aan fietspaden. Tot slot hebben we 590 ‘kunstwerken’ zoals bruggen, sluizen, tunnels en ecoducten. Al deze infrastructuur wordt door de provincie zo duurzaam mogelijk onderhouden en indien nodig verbeterd, vervangen of uitgebreid. In de Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen (NIKG) (pdf. 2 MB) geeft de provincie aan hoe ze haar netwerk onderhoudt en welke afwegingen daarbij worden gemaakt. In het Integraal Meerjarenprogramma Provinciale Infrastructuur (iMPI) (pdf, 343 KB) staan alle verwachte werkzaamheden. Het iMPI wordt tweemaal per jaar geactualiseerd.
Daarnaast kijkt de provincie ook naar hoe goed deze wegen, busbanen en fietspaden functioneren. Dit is gedaan op basis van data die iets zeggen over verkeersveiligheid auto en fiets, gezonde leefomgeving, doorstroming auto en ov en de ontsnippering van de natuur. Deze gegevens staan beschreven in de investeringsstrategie voor de Noord-Hollandse infrastructuur 2024-2028 (iNHi) (pdf, 18 MB). Uit de iNHi blijkt dat, ook op basis van de ambities van de huidige coalitie, dat er een extra investering nodig is in 13 extra weg- en fietstrajecten om zo de verkeersveiligheid te verbeteren en de overlast van de weg te verminderen.
Wegwerkzaamheden
Klik op onderstaande kaart om te zien waar de provincie al aan het werk is, of waar de komende tijd gewerkt wordt. Of bekijk het overzicht van alle projecten Verkeer en Vervoer.
Regionale onderhoudscontracten
De provincie beheert en onderhoudt naast vaarwegen en wegen ook bruggen, groen, gebouwen en terreinen. Aannemers werken via zogenoemde gebiedscontracten langere tijd in een gebied. Denk bijvoorbeeld aan asfaltwerkzaamheden, bermen maaien, gladheidsbestrijding of herstellen van storingen aan verkeerslichten. De volgende aannemers werken in Noord-Holland in opdracht van de provincie:
- Kop van Noord-Holland: WaakSaam
- Midden-Noord: BAM, ENGIE en Krinkels
- Gooi- en Vechtstreek: Volker Infra
- Zuid-Kennemerland en IJmond: BAM/Krinkels
- Zaanstreek-Waterland: Volker Infra
- Amstelland en Meerlanden: Combinatie MGZ
Projecten op rijkswegen
De provincie werkt ook mee aan projecten op rijkswegen in Noord-Holland, zoals:
Verkeersinformatie
Ga voor actuele verkeersinformatie in Noord-Holland naar nhbereikbaar.nl.