Westerweg (N242) afgesloten vanwege werkzaamheden hoogteportalen
De Westerweg (N242) is afgesloten op woensdag 5 februari en donderdag 6 februari tussen 20.00 uur ’s avonds en de volgende ochtend 5.00 uur vanwege werkzaamheden.
Aannemer BAM Infra treft de nodige voorbereidingen zodat in maart hoogteportalen geplaatst kunnen worden over de N242. Deze extra maatregel voorkomt dat vrachtwagens die hoger zijn dan de toegestane hoogte van 4.00 meter tegen het spoorviaduct Butterhuizen aanrijden. Tijdens de werkzaamheden volgt het verkeer een omleiding via de Westtangent, Krusemanlaan naar de Braken (N194) en Kamerlingh Onnesweg (N194) naar de N242. Het verkeer richting Alkmaar wordt via Broek op Langedijk geleid: Schagerweg (N245) en de Nollenweg (N508).
Op de route voor het spoorviaduct staan meerdere borden met de toegestane hoogte. Toch komt het regelmatig voor dat te hoge vrachtwagens zich klem rijden onder het spoorviaduct. Dit zorgt voor veel hinder zoals files op de N242 en Westtangent. Ook treinen kunnen lange tijd niet rijden omdat inspectie van het spoorviaduct op schade en veiligheid dan nodig is.
Hoogteportalen komen in maart
Om in maart de hoogteportalen te kunnen plaatsen, gaat de N242 nog een keer dicht op donderdag 27 maart 20.00 uur tot vrijdag 28 maart 5.00 uur. De hoogteportalen worden in opdracht van Prorail (eigenaar spoorviaduct) geplaatst en afgestemd met de provincie als wegbeheerder van de provinciale weg N242.
Hinder voor wegverkeer
Ook als de hoogteportalen geplaatst zijn, blijven te hoge vrachtwagens hinder veroorzaken voor het wegverkeer. De vrachtwagen moet onder begeleiding van een weginspecteur achteruit (richting de Westtangent of Broekerweg) om de weg vrij te maken. De verwachting is dat door de portalen zo’n incident sneller afgehandeld kan worden, waardoor het verkeer op de N242 minder overlast heeft.
De locatie is zorgvuldig onderzocht voor de portalen die de maximale hoogte van 4.00 meter nog eens benadrukken. Een portaal vóór de ovatonde bij de Westtangent lijkt wellicht logischer. Het nadeel daarvan is dat deze niet al het verkeer ‘opvangt’. Vanaf de Westtangent kan verkeer ook invoegen op de N242 en dan alsnog tegen het spoorviaduct rijden. 2 hoogteportalen dichtbij elkaar plaatsen - voor en na de ovatonde Westtangent - brengt dubbele kosten met zich mee. Daarom is daar niet voor gekozen.
Tijdelijke borden om vrachtverkeer te waarschuwen
Tijdens de werkzaamheden aan de spooronderdoorgang Zuidtangent en de afsluiting daarvan verwachten de provincie en gemeente Dijk en Waard extra verkeer op de Westerweg (N242). Het plaatsen van de hoogteportalen voor de afsluiting van de Zuidtangent op 6 januari was niet mogelijk. Daarom zijn door de provincie tijdelijke tekstwagens langs de weg geplaatst om vrachtwagens extra te attenderen op de maximale doorrijdhoogte van het spoorviaduct: 4.00 meter zoals de meeste viaducten. De locatie waar de tekstkarren staan is ongeveer de locatie waar de hoogteportalen komen.