“Iedereen laten zien hoe innovatief ondernemers hier zijn”

De 18e editie van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland (OVNH) is begonnen.

Dat betekent dat beloftevolle, middelgrote en grote bedrijven weer kunnen laten zien wat ze de provincie en de rest van de wereld te bieden hebben. Tot 5  januari 2025 kan iedereen via www.ovnh.nl kandidaten aanmelden voor de verkiezing.

“Iedereen laten zien hoe innovatief ondernemers hier zijn”

Een traditie van OVNH is dat gedeputeerde economie en juryvoorzitter Esther Rommel de winnende ondernemingen bezoekt. Vrijdag 20 september ging ze langs bij Plymovent in Alkmaar. Dit bedrijf werd eind mei uitgeroepen tot beste onderneming van Noord-Holland in de categorie grootbedrijf. 

Pronkplek

4 maanden nadat de OVNH-trofee in Alkmaars bezit kwam, glimt Plymovent nog steeds van trots. Geen collega of bezoeker ontkomt hier aan de overwinning. Dat begint al vóór aankomst. Een groot spandoek aan de voorkant van het voormalige Heineken-pand verwijst naar de titel. Binnen in de hal is een prominente pronkplek opgetuigd. Op een sokkel achter glas fonkelt de OVNH-award. Iedereen die de trap neemt, komt erlangs. Boven de vitrine staat een goudglinsterende ereboog, eronder bungelt een ‘champions-slingertje’. Ook hangt op meerdere plekken in het gebouw een ingelijst krantenartikel met de kop ‘Plymovent uit Alkmaar gaat met prijs aan de haal’ aan de wand. 

Bloemen en taart

“We hebben heel veel aandacht gehad na de verkiezing”, vertelt operationeel manager David Boreel met een grote glimlach. “Van bloemen en taart van bedrijven uit de buurt tot felicitaties van oud-collega's die ik al lange tijd niet had gesproken. Allemaal kennen ze OVNH, dus zo'n overwinning brengt flink wat teweeg.”

Schone werkomgeving

Plymovent streeft naar een schone, veilige en gezonde werkomgeving voor iedereen. Het bedrijf ontwerpt, fabriceert en levert over de hele wereld producten, systemen en diensten voor het afzuigen en filteren van vervuilde binnenlucht. Denk aan hoogwaardige oplossingen voor lassers, metaalwerkers, brandweerlieden, monteurs in garages en andere werkenden die in een vervuilde werkplaats risico lopen. De Plymovent-machines halen vervuilende stoffen zoals zichtbare en onzichtbare (uitlaat)dampen, olienevel en stof uit de binnenlucht.

"Iedereen laten zien hoe innovatief ondernemers hier zijn"

Potje met stof

In de centrale hal eist een flink aantal tentoongestelde installaties en apparaten de aandacht op. Tussen 2 uit de kluiten gewassen ‘stofzuigers’ toont Boreel een klein, doorzichtig potje met een donkere substantie. Stof. “Dit is wat een lasser per jaar inademt als hij zonder afzuiging staat te lassen", legt hij uit. “Kun je nagaan wat er in een lichaam belandt als iemand dat werk 30 jaar zo doet.”

"Iedereen laten zien hoe innovatief ondernemers hier zijn"

Ook een voorbeeld van algemeen directeur Friso Horstmeier maakt indruk op gedeputeerde Rommel. Tijdens een presentatie projecteert hij 2 foto's op een groot scherm. Op de eerste staat een fabriekswerkplaats zonder luchtzuiveringsinstallatie. Die ruimte heeft akelig veel weg van een ouderwets rookhok. De tweede foto toont dezelfde plek mét Plymovent-apparatuur. Daar is geen kringeltje rook te zien. Loepzuivere lucht. In Plymovent-taal: clean air at work.  

10.000 klanten

Tijdens Rommels werkbezoek vechten Horstmeiers enthousiasme en trots om voorrang. Hij vertelt honderduit over het “op-en-top Noord-Hollandse bedrijf met internationaal karakter”. Over de wortels en de roerige Plymovent-geschiedenis, over de innovatiekracht en de inmiddels 6 fabrieken (4 in Thailand, 1 in de Verenigde Staten en 1 in Nederland) en over 10.000 klanten in 80 landen, zoals Tata Steel, Volkswagen, overheden en televisieserie Chicago Fire. 
Volgens Sabine Wijle (People & Culture) telt Plymovent momenteel 350 collega's in 7 landen. Personeel vinden is geen probleem voor het bedrijf. “We hebben nu 0 vacatures.” 

Trots op ondernemers

Horstmeier vraagt de gedeputeerde waarom de provincie zo betrokken is bij OVNH. “Omdat wij trots zijn op onze ondernemers en dat willen uitdragen", legt Rommel uit. “Met de Ondernemingsverkiezing kunnen we bedrijven meer bekendheid geven. We willen iedereen laten zien hoe innovatief ondernemers hier zijn. Er zit zóveel kennis- en innovatiekracht door de hele provincie. Van de Pallas Reactor in Petten en het waterstofblauwe Den Helder tot de Artificial Intelligence (AI)-tak in Amsterdam en de media in Hilversum.”

Na een bevlogen gesprek tussen Rommel en Horstmeier over ondernemen, regeldruk, de politiek, verantwoordelijkheid en netcongestie is er bijna geen tijd meer voor de rondleiding. “Maar dit kan in 15 minuten", grijnst Horstmeier. Trots gidst hij de gedeputeerde vervolgens gedecideerd door het magazijn, productiegedeelte en de testruimtes, sportschool én bruine kroeg; de geliefde erfenis van de vorige eigenaar.