"Een schoen is meer dan een mode-item"
Leon van Ast, ambassadeur circulaire economie van de provincie Noord-Holland, bezoekt regelmatig innovatieve circulaire initiatieven. Hij interviewt bedenkers en projectleiders en schrijft hierover op LinkedIn en noord-holland.nl. Dit keer: de Mulders schoenen.
Ik bracht een werkbezoek aan de Mulders, een schoenwinkel die alles net een tikkeltje anders en fors duurzamer wil doen met toch al een indrukwekkende geschiedenis van meer dan 100 jaar in Alkmaar. Omdat ik zo geïnspireerd raakte door hun unieke focus op duurzaamheid en circulariteit, besloot ik dit artikel te schrijven in de hoop dat jij ook eens bij de Mulders binnenloopt om met eigen ogen te zien en ervaren dat ook jouw schoenen zoveel duurzamer kunnen.
Onder leiding van de huidige generatie Mulders, met Bjorn Mulder als een van de eigenaren, heeft deze winkel zich ontwikkeld tot een circulair schoenenvoorbeeld. Ook door uitsluitend te werken met merken die dezelfde duurzame filosofie delen.
Campagnebeeld de Mulders met links Ralf Mulder en rechts Björn Mulder
Duurzaamheid vanuit persoonlijke ervaring
Voor de Mulders begon de reis naar duurzaamheid met een persoonlijke aanleiding. Toen hun vader werd gediagnosticeerd met Parkinson, zette dit de familie aan het denken over de impact van productieprocessen en materialen op onze gezondheid en de planeet. Sindsdien hebben ze ervoor gekozen om schoenen in te kopen bij Europese producenten, die werken met natuurlijke materialen zoals natuurlijk gelooid leer, maar gooiden ze ook de strategische koers voor hun schoenenwinkel volledig om. Hun inzet is gericht om de keten kort en transparant te houden, terwijl ze met hun activiteiten en schoenenverkopen bijdragen aan een schonere toekomst.
5 Stappen naar duurzaamheid
Wat de Mulders bijzonder maakt, is de integrale circulaire aanpak van hun schoenenlijn. Wowel in de winkel als online. Ze hanteren daarbij 5 heldere stappen om klanten te inspireren tot duurzame keuzes:
- Koop duurzame schoenen: De collectie bestaat uit schoenen die zorgvuldig zijn geselecteerd op basis van hun duurzame productiemethoden en materialen.
- Onderhoud je schoenen: Door goed onderhoud gaan schoenen langer mee, wat verspilling tegengaat.
- Repareer je schoenen: Klanten worden aangemoedigd hun schoenen te laten repareren in plaats van ze weg te gooien.
- Doneer oude schoenen: Via de maandelijkse Tweedehands & Laatste Kans-markt krijgen oude schoenen een tweede leven.
- Recycle versleten schoenen: In samenwerking met FastFeetGrinded worden versleten schoenen gerecycled en omgezet in nieuwe materialen, zoals de winkelvloer van de Mulders zelf.
Tweedehands markt en recycling
Een belangrijk onderdeel van deze 5 stappen vormt het doneren van oude schoenen, hun Tweedehands & Laatste Kans-markt. Klanten kunnen daar hun oude schoenen doneren en in ruil daarvoor shoptegoed ontvangen. Dit programma heeft al veel positieve reacties gekregen en helpt om schoenen een tweede leven te geven.
Daarbij speelt de samenwerking met FastFeetGrinded een cruciale rol in het recyclen van versleten schoenen. Het feit dat de winkelvloer is gemaakt van gerecyclede schoenen is een tastbaar bewijs van hun toewijding aan circulariteit en duurzaamheid. Bovendien biedt dit ook de klanten van de Mulders de fantasie en het zichtbare bewijs dat er zoveel betere toepassingen zijn dan schoenen bij het grofvuil weg te gooien.
Nieuwe ambities met @GO!-NH-programma
Recentelijk zijn de Mulders ook gestart als deelnemer van het GO!-NH-programma, een programma van de provincie Noord-Holland dat wordt uitgevoerd door Innomics en ONHN (Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord). Dit programma richt zich op innovatieve bedrijven die een verschil gaan maken op het gebied van circulariteit.
Volgens Bjorn Mulder ligt er een grote verantwoordelijkheid bij hen, maar zijn ze klaar om deze uitdaging aan te gaan: "Wij zijn nog niet perfect, maar werken hard om onze missie te volbrengen. In 2030 willen we 100% circulair zijn, zowel online als offline," aldus Mulder. Onder begeleiding van GO!-NH werken de Mulders verder aan hun transformatieproces, waarbij ze een voortrekkersrol willen vervullen in de circulaire schoenenmarkt. Mulder benadrukt daarbij dat transparantie in de mode-industrie een essentiële voorwaarde is voor succes en roept beleidsmakers op om hier samen met hen aan te blijven werken om dat mogelijk te helpen maken.
Waaghals-prijs
Als kers op de taart mochten de Mulders recentelijk ook nog eens de prijs De Waaghals in ontvangst nemen van Ondernemend Alkmaar. Deze prijs is een erkenning voor hun vernieuwende schoenenconcept waarbij niet alleen schoenen worden verkocht, maar ook de duurzame verhalen achter deze schoenen centraal staan. “Wij geloven dat een schoen meer is dan een mode-item. Het gaat om waar en hoe ze gemaakt worden, van welke materialen, hoe je ze langer mee kunt laten gaan, en wat je ermee doet als ze versleten zijn,” aldus Bjorn Mulder. De Mulders inspireert met dit concept niet alleen hun klanten, maar ook de bredere schoenenbranche om duurzaam te versnellen.
De weg vooruit
Hoewel de Mulders zich momenteel voornamelijk richt op particulieren, zien ze ook kansen binnen de zakelijke markt. Ze hopen dat hun succesvolle model van duurzame schoenen en circulaire processen een inspiratiebron kan zijn voor andere bedrijven in de mode- en schoenenbranche. Maar ook voor zakelijke opdrachtgevers om duurzame schoenen voortaan alleen nog maar bij initiatieven zoals die van de Mulders voor hun medewerkers af te nemen. Daarmee wordt bovendien de impact van dit soort initiatieven fors vergroot.
Door als werkgever bewust te kiezen voor circulaire schoenen voor het personeel, kunnen bedrijven niet alleen bijdragen aan de vermindering van de ecologische voetafdruk, maar ook een krachtig signaal afgeven dat zij duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Dit soort keuzes helpt bovendien de vraag naar eerlijke grondstoffen en producten te stimuleren, wat de circulaire transitie verder versnelt.
Samenwerken voor duurzame toekomst
De Mulders laten zien hoe een bedrijf met een rijke historie zich kan omvormen tot een duurzame pionier binnen de schoenenwereld. Hun circulaire aanpak, ondersteund door hun 5-stappenplan, biedt niet alleen een praktische blauwdruk voor bedrijven die een positieve impact willen hebben op het milieu, maar het zet ook de toon voor een bredere beweging in de sector. Door hun deelname aan het @GO!-NH programma zullen ze hun impact verder vergroten, en daarmee de standaard zetten voor duurzaamheid in de schoenensector.
Als zowel bedrijven als consumenten dit soort ondernemingen actief steunen, door bewuster te kiezen voor circulaire schoenen en actief bij te dragen aan recyclinginitiatieven, kunnen we gezamenlijk de circulaire economie een enorme impuls geven. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de toekomst van de schoenenindustrie als geheel. De weg naar een volledig circulaire schoenenmarkt begint ergens en ik ben er van overtuigd dat dit soort toonaangevende initiatieven later gezien worden als het fundament onder het nieuwe normaal. En hoe meer we deze dappere ondernemers steunen met onze aankoopafwegingen, hoe sneller we de duurzame transitie echt vorm en inhoud helpen geven.
Ben jij klaar om de stap naar circulaire mode te maken? Breng dan een bezoek aan de Mulders in Alkmaar, bekijk hun website om zelf geïnspireerd te raken door hun missie en visie. Of neem rechtstreeks contact op via: bjorn@de-mulders.com. Iedere stap telt!
Ambassadeur circulaire economie Leon van Ast
Leon van Ast is door de provincie Noord-Holland aangesteld als circulair ambassadeur om de duurzame groei van de economie in de provincie te stimuleren. Als ambassadeur is hij het aanspreekpunt voor ondernemers in Noord-Holland op het gebied van circulaire economie en ondersteunt hij hen bij de overstap naar circulair ondernemen. Ook deelt hij kennis, brengt hij partijen met elkaar in contact en helpt hij bestaande circulaire innovaties en diensten met uitbreiden en verspreiden. In contact komen? Stuur dan een e-mail naar leon.van.ast@noord-holland.nl.