2025: jaar van zware verkeershinder rond Amsterdam
In 2025 krijgt de regio Amsterdam te maken met ernstige verkeershinder door groot onderhoud aan wegen en spoor.
Grote evenementen zoals het Festival op de Ring, SAIL en de NAVO-top maken de situatie extra uitdagend. Tussen mei en oktober is de impact het grootst. Om de regio bereikbaar te houden, moet het autoverkeer met minstens 20% afnemen. Daarom worden verschillende maatregelen ingezet en wordt mensen gevraagd om samen, anders of minder te reizen.
Werkzaamheden | Periode | |
---|---|---|
1 | Groot onderhoud IJtunnel | 3 weekendafsluitingen in maart |
2 | Groot onderhoud Middenweg en Linnaeusstraat | Tot 31 maart en vanaf 23 juni |
3 | Groot onderhoud A1, knooppunt Watergraafsmeer-Diemen | 28 mei tot 2 juni |
4 | Afsluiting verbindingsboog A10 Zuid naar West + rijstroken A10 Zuid | 28 mei tot 2 juni |
5 | Weekendafsluiting verbindingsboog A10-A8 | Juni 2025 |
6 | Groot onderhoud A10 Oost, knooppunt Amstel-Watergraafsmeer | 26 juni t/m 12 juli |
7 | Werkzaamheden A10 Zuid, knooppunt De Nieuwe Meer-Amstel | 26 juni t/m 12 juli |
8 | Herstel brandwerendheid 2e Coentunnel | 12 juli t/m 15 september |
9 | Groot onderhoud A4, knooppunt De Hoek-Burgerveen | Zomer 2025 |
10 | Groot onderhoud A10 Oost, knooppunt Watergraafsmeer-Amstel | 19 sept t/m 6 okt |
11 | A9 Badhoevedorp-Holendrecht | Weekendafsluitingen tot mei en vanaf oktober |
12 | Werkzaamheden project Zuidasdok, Ring Zuid | Gehele jaar weekendafsluitingen |
13 | Vervangen geluidsschermen A10 Noord | Gereed 2025 |
14 | Groot onderhoud Raadhuisstraat tot Mercatorplein | Geheel 2025 |
Spoorwerkzaamheden | Periode | |
A | Werkzaamheden spoortunnel Schiphol | t/m mei en vanaf oktober |
B | Werkzaamheden Amsterdam Centraal | Maart en april |
C | Werkzaamheden station Amsterdam Zuid | Gehele jaar |
Onderhoud is noodzakelijk en kan niet wachten”
Rijkswaterstaat, gemeente Amsterdam en ProRail werken het hele jaar op verschillende plekken in en rond Amsterdam, met een piek tussen mei en oktober. De werkzaamheden zijn goed op elkaar afgestemd. De werkzaamheden volgen elkaar op en waar kan worden werkzaamheden gecombineerd. De regio blijft zo goed mogelijk bereikbaar. Weggebruikers zullen wel continue hinder ervaren, ook al is dat steeds op een andere plek.
Hoofdingenieur-directeur Gohdar Massom van Rijkswaterstaat licht toe: “We hebben in Nederland te maken met snel verouderende infrastructuur. Bruggen, wegen en tunnels zijn aan onderhoud toe. Zo ook in en rond Amsterdam. De grootschalige onderhoudswerkzaamheden kunnen niet langer wachten. Dit heeft te maken met de slechte staat van de infrastructuur. We gebruiken elke verkeersluwe periode om te werken, maar door de enorme opgave is dit in 2025 niet haalbaar. Om onveilige situaties te voorkomen, en om de regio leefbaar en bereikbaar te houden, is groot onderhoud komende jaren nodig. Daarnaast geldt: als we het niet doen, staan we binnenkort voor nog hogere kosten en meer hinder.”
Maatregelen voor minder verkeer
Om ervoor te zorgen dat het verkeer in de regio niet helemaal vast komt te staan, is een vermindering van 20% van het aantal auto’s op de weg nodig. Dat is fors meer dan bijvoorbeeld in de zomerperiode, dan rijdt er zo’n 10% minder verkeer. Vanaf voorjaar 2025 worden verschillende maatregelen ingezet om ervoor te zorgen dat minder mensen de auto pakken. Het gaat bijvoorbeeld om kortingsacties voor ov en deelvervoer. In samenwerking met de navigatiediensten worden inwoners geïnformeerd over afsluitingen en omrijdroutes. Er worden extra bergingsvoertuigen ingezet om files door ongelukken sneller op te lossen.
Wethouder Melanie van der Horst benadrukt het belang van de vermindering: “Een vermindering van 20% is echt een enorme opgave en we hebben daar de reizigers hard bij nodig. Iedereen moet beseffen dat er komend jaar echt wat aan de hand is en dat niet iedereen kan blijven reizen zoals gewoonlijk. Het beste is als mensen niet, minder, samen of anders reizen naar hun bestemming. En daar helpen we ook bij. Want we moeten ervoor zorgen dat de mensen die de regio bevoorraden of cruciale beroepen hebben, de stad nog kunnen bereiken.”
Regio-brede impact
Ook omliggende gebieden worden getroffen, zegt gedeputeerde Jeroen Olthof: “In de reizigersdata zien we dat ruim 43% van de reizigers naar de regio Amsterdam uit andere delen van Noord-Holland komt, zoals uit het Gooi en uit gemeenten boven het Noordzeekanaal. Ruim 10% van de reizigers komt uit Flevoland, 18% uit Zuid-Holland en 14% uit Utrecht. Die cijfers liegen er niet om en het is belangrijk dat iedereen weet dat deze werkzaamheden eraan komen. Want reizigers van Alkmaar tot Den Haag tot Almere, die ook maar langs de regio Amsterdam moeten reizen, krijgen te maken met drukte en vertraging op de weg. We doen er alles aan de wegen eromheen beschikbaar te houden, maar ook daar wordt het drukker.”
Meer informatie over de werkzaamheden en alternatieve reisopties volgt in 2025 via een landelijke publiekscampagne. Kijk voor meer informatie over de hinder op www.amsterdambereikbaar.nl.