Over het project
De Zandvoortse en Bloemendaalse kust zijn al jaren populaire bestemmingen. Bij mooi weer of strandevenementen reizen er veel mensen naar de kust. Op zonnige dagen is de toestroom van auto’s naar Bloemendaal aan Zee en Zandvoort zo groot, dat de verkeersafwikkeling verstoord raakt en er files ontstaan. In maart en april 2024 hebben we daarom iedereen gevraagd mee te denken over oplossingen.
Er zijn 205 ideeën ingediend. Deze ideeën zijn door de provincie en gemeenten beoordeeld, beantwoord en gebruikt bij het maken van een pakket aan maatregelen.
Het maatregelenpakket bestaat uit:
- Betere reisinformatie voor bezoekers;
- P+R en pendelbussen naar de kust;
- Betere fietsroutes naar de kust;
- Meer fietsenstallingen aan de kust;
- Meer en snellere busverbindingen;
- Betere bereikbaarheid met de trein.
Deze maatregelen zijn te lezen op www.samenslimnaarzee.nl. Voordat de maatregelen en planning een verdere uitwerking krijgen, vragen we u hierop te reageren. Het gaat dan vooral om tips voor de uitvoering van deze plannen. Dit kan van 11 november tot en met 25 november.
De tips en aandachtspunten helpen het bestuur van de provincie en de gemeenten bij het maken van definitieve keuzes. Begin 2025 nemen zij hierover een besluit en maken zij afspraken.
Samen slim naar zee
Hoe gaan we in Zuid-Kennemerland samen slim naar zee? Op zo’n manier dat het dagelijks woon-werkverkeer niet verslechtert en bewoners geen overlast ervaren?
Met de gemeenten Bloemendaal, Zandvoort, Haarlem en Heemstede onderzoekt de provincie Noord-Holland welke maatregelen genomen kunnen worden om de kust goed bereikbaar te houden. Zodat iedereen kan genieten van zonnige dagen, activiteiten en evenementen aan de kust.
'Met de fiets of met het ov? Denk mee, hoe naar zee!'
Meer dan 200 ideeën als basis voor het maatregelenpakket
In het voorjaar van 2024 riepen de provincie en de vier gemeenten iedereen op om ideeën in te leveren voor een betere bereikbaarheid van de kust. Dit resulteerde in ruim 200 suggesties binnen zeven thema’s:
- Betere reisinformatie
- Meer op de fiets
- Aantrekkelijk openbaar vervoer
- Meer bezoekers in de toekomst
- Parkeren
- Slim omgaan met autoverkeer
- Kleine verbeteringen aan de weg
In de analyse hieronder leest u meer over hoe de gemeenten en de provincie tot deze thema’s zijn gekomen.
Analyse probleem met data
De bereikbaarheid van de kust is geen nieuw probleem en ook niet een eenvoudig probleem om op te lossen. De gemeenten en de provincie zijn daarom vorig jaar begonnen met alle gegevens die er zijn gezamenlijk boven tafel te krijgen. Waar is het druk, hoe erg is het en op welke dagen? Denk aan verkeersveiligheid, verkeershinder (overlast), vertraging in het openbaar vervoer en files.
Deze verkenning was een actualisatie van bestaande data en informatie. Nieuwe en toekomstige situaties zijn daarin verwerkt, zoals woningbouw en de groei van het recreatieve verkeer. Door verschillende bronnen te combineren, is een ordening gemaakt van stranddagen. Het weertype is gekoppeld aan bezoekersaantallen en de verdeling over de vervoersmiddelen (fiets, openbaar vervoer en auto).
Wat heeft de analyse opgeleverd?
- Op ongeveer 45 dagen per jaar treden knelpunten op door bezoek aan de kust;
- Op tropische dagen (gemiddeld 8 dagen per jaar) trekt de kust ongeveer 100.000 bezoekers verdeeld over Zandvoort en Bloemendaal aan Zee;
- Dit zorgt voor veel drukte op de wegen tussen 10.00 en 16.00 uur (bovenop de andere dagelijkse knelpunten);
- Ook op mooie voor- en najaarsdagen trekt de kust veel bezoekers (ongeveer 80.000);
- De kust in Zuid-Kennemerland is een belangrijke toeristische bestemming voor de dagtoerist. Dat is enerzijds goed voor de lokale economie, maar verkeer en drukte zorgt ook voor overlast voor de omgeving en de natuur.
Wat zien we op die drukke dagen?
- De vele auto’s die een parkeerplaats zoeken, veroorzaken problemen voor veiligheid en leefbaarheid;
- Files en drukte door autoverkeer geven overlast voor om- en aanwonenden van de wegen;
- Files en drukte door autoverkeer levert ook vertraging op voor de bus;
- Door de slechte busverbinding vanuit hoek Haarlemmermeer en de lange wachttijden is de bus geen alternatief voor de auto;
- Smalle fietspaden en krappe kruisingen zijn tijdens drukke dagen extra onveilig.
De provincie herkent het beeld dat uit de analyse naar voren komt en ziet ook dat de gemeenten Haarlem en Heemstede last ondervinden van het gemotoriseerd verkeer. De gemeente Zandvoort heeft een economisch belang bij veel bezoekers. Bloemendaal ervaart last, maar heeft ook een economisch belang. Het is voor de provincie belangrijk dat de regio nu en in de toekomst goed bereikbaar en leefbaar is.
Meer informatie
In de uitgebreide achtergrondrapportage (pdf, 3 MB) en eindnotitie (pdf, 679 kB) zijn alle bevindingen en data terug te vinden. In de eindrapportage project Bereikbaarheid Kust (pdf, 2,34 MB) leest u hoe we tot deze maatregelen zijn gekomen. Voor vragen hierover, neem contact op met Martijn Ridder, omgevingsmanager via samenslimnaarzee@noord-holland.nl.
Relatie met Zeeweg (N200)
Naast dit bereikbaarheidsonderzoek is de provincie bezig met een onderzoek naar een veiligere Zeeweg (N200). De Zeeweg is een belangrijke route naar de kust. Ingenieursbureau RHDHV is in oktober 2023 tot meerdere varianten gekomen. Er wordt nu gekeken hoe varianten samengaan met dit maatregelenpakket.