Over het project
De Zandvoortse en Bloemendaalse kust zijn al jaren populaire bestemmingen. Bij mooi weer of strandevenementen reizen er veel mensen naar de kust. Op zonnige dagen is de toestroom van auto’s naar Bloemendaal aan Zee en Zandvoort zo groot, dat de verkeersafwikkeling verstoord raakt en er files ontstaan. Hoe houden we de kust van Zuid-Kennemerland bereikbaar en leefbaar?
Inhoudsopgave
Maatregelen bedacht door inwoners, ondernemers en bezoekers
Dit zijn de maatregelen die worden uitgewerkt en door wie:
- Betere reisinformatie (provincie Noord-Holland), waarmee bezoekers vooraf en onderweg beter geïnformeerd worden over hun reisopties.
- Inrichting van een P+R terrein met pendelbussen (provincie Noord-Holland), zodat bezoekers op piekmomenten eenvoudig van en naar de kust kunnen reizen.
- Meer en betere fietsroutes, waaronder een doorfietsroute over de voormalige trambaan naast de Zandvoorterweg (provincie Noord-Holland samen met de 4 gemeenten). Deze route wordt verbeterd om veiliger en comfortabel naar de kust te fietsen.
- Uitbreiding en verbetering van fietsenstallingen aan de kust (gemeenten Bloemendaal en Zandvoort). Er wordt gewerkt aan meer capaciteit, betere vindbaarheid en bewaking.
- Gesprekken met NS om op drukke dagen (nog) meer treinen te laten rijden.
- Onderzoek naar toelatingssysteem auto’s (gemeente Haarlem). Een juridisch advies verkent of en hoe een toelatingssysteem voor autoverkeer kan bijdragen aan een slimmere verdeling van bezoekersstromen.
- Lokale verbeteringen aan wegen en fietspaden (gemeenten Bloemendaal, Haarlem, Heemstede en Zandvoort). Kleine aanpassingen worden per gemeente uitgewerkt, zoals het veiliger maken van fietsroutes.
De maatregelen zijn bedacht door inwoners, ondernemers en bezoekers. Op basis van 205 ideeën is het pakket van maatregelen opgesteld. Van 11 november tot en met 25 november 2024 heeft iedereen op die maatregelen kunnen reageren met tips en aandachtspunten. Alle ideeën, overwegingen, reacties met antwoorden en het maatregelenpakket zijn te lezen op www.samenslimnaarzee.nl.
Proef op Zeeweg
De provincie is aan zet voor de uitwerking van een P+R systeem met (pendel)bussen in combinatie met een reisinformatiesysteem. Onderdeel hiervan is een proef in 2026. De provincie en de gemeenten willen deze maatregelen testen in de zomermaanden van dat jaar. Dit wordt gecombineerd met een proefopstelling op de Zeeweg. De provincie werkt al enige tijd aan een veilige Zeeweg met respect voor natuur en landschap. Tijdens de proef wordt de weg ingericht met één rijstrook per rijrichting en een maximumsnelheid van 60 kilometer per uur. De proef moet inzicht geven in de effecten op de doorstroming, vooral voor de bus op deze drukke zomerse dagen. De resultaten van de proef helpen bij de besluitvorming over deze maatregelen en de definitieve herinrichting van de Zeeweg. Er wordt onderzocht wat ervoor nodig is om de proef van mei 2026 tot en met september 2026 in te richten.
Vervolg
In oktober 2025 leggen de gemeenten en provincie de afspraken over de uitwerking van de maatregelen Bereikbaarheid Kust vast. Daarmee worden de plannen definitief en de daarbij behorende planning. Dan is ook meer bekend over of en hoe de proefopstelling op de Zeeweg kan worden uitgevoerd. Samenwerking met de omgeving, waaronder de 4 betrokken gemeenten, blijft hierbij belangrijk.
Achtergrond 'Samen slim naar zee'
Hoe gaan we in Zuid-Kennemerland samen slim naar zee? Op zo’n manier dat het dagelijks woon-werkverkeer niet verslechtert en bewoners geen overlast ervaren?
Met de gemeenten Bloemendaal, Zandvoort, Haarlem en Heemstede onderzocht de provincie Noord-Holland welke maatregelen genomen kunnen worden om de kust goed bereikbaar te houden. Zodat iedereen kan genieten van zonnige dagen, activiteiten en evenementen aan de kust.

Meer dan 200 ideeën als basis voor het maatregelenpakket
In het voorjaar van 2024 riepen de provincie en de 4 gemeenten iedereen op om ideeën in te leveren voor een betere bereikbaarheid van de kust. Dit resulteerde in ruim 200 suggesties binnen 7 thema’s:
- Betere reisinformatie
- Meer op de fiets
- Aantrekkelijk openbaar vervoer
- Meer bezoekers in de toekomst
- Parkeren
- Slim omgaan met autoverkeer
- Kleine verbeteringen aan de weg
In de analyse hieronder leest u meer over hoe de gemeenten en de provincie tot deze thema’s zijn gekomen.
Analyse probleem met data
De bereikbaarheid van de kust is geen nieuw probleem en ook niet een eenvoudig probleem om op te lossen. De gemeenten en de provincie zijn daarom vorig jaar begonnen met alle gegevens die er zijn gezamenlijk boven tafel te krijgen. Waar is het druk, hoe erg is het en op welke dagen? Denk aan verkeersveiligheid, verkeershinder (overlast), vertraging in het openbaar vervoer en files.
Deze verkenning was een actualisatie van bestaande data en informatie. Nieuwe en toekomstige situaties zijn daarin verwerkt, zoals woningbouw en de groei van het recreatieve verkeer. Door verschillende bronnen te combineren, is een ordening gemaakt van stranddagen. Het weertype is gekoppeld aan bezoekersaantallen en de verdeling over de vervoersmiddelen (fiets, openbaar vervoer en auto).
Wat heeft de analyse opgeleverd?
- Op ongeveer 45 dagen per jaar treden knelpunten op door bezoek aan de kust.
- Op tropische dagen (gemiddeld 8 dagen per jaar) trekt de kust ongeveer 100.000 bezoekers verdeeld over Zandvoort en Bloemendaal aan Zee.
- Dit zorgt voor veel drukte op de wegen tussen 10.00 en 16.00 uur (bovenop de andere dagelijkse knelpunten).
- Ook op mooie voor- en najaarsdagen trekt de kust veel bezoekers (ongeveer 80.000).
- De kust in Zuid-Kennemerland is een belangrijke toeristische bestemming voor de dagtoerist. Dat is enerzijds goed voor de lokale economie, maar verkeer en drukte zorgen ook voor overlast voor de omgeving en de natuur.
Wat zien we op die drukke dagen?
- De vele auto’s die een parkeerplaats zoeken, veroorzaken problemen voor veiligheid en leefbaarheid.
- Files en drukte door autoverkeer geven overlast voor om- en aanwonenden van de wegen.
- Files en drukte door autoverkeer leveren ook vertraging op voor de bus.
- Door de slechte busverbinding vanuit hoek Haarlemmermeer en de lange wachttijden is de bus geen alternatief voor de auto.
- Smalle fietspaden en krappe kruisingen zijn tijdens drukke dagen extra onveilig.
De provincie herkent het beeld dat uit de analyse naar voren komt, en ziet ook dat de gemeenten Haarlem en Heemstede last ondervinden van het gemotoriseerd verkeer. De gemeente Zandvoort heeft een economisch belang bij veel bezoekers. Bloemendaal ervaart last, maar heeft ook een economisch belang. Het is voor de provincie belangrijk dat de regio nu en in de toekomst goed bereikbaar en leefbaar is.
Onder 'documenten' staan alle rapportages. Voor vragen hierover, neem contact op met Martijn Ridder, omgevingsmanager via: samenslimnaarzee@noord-holland.nl.
Documenten
- Eindrapportage Bereikbaarheid Kust Fase 3
- Achtergrondrapportage probleemverkenning Bereikbaarheid Kust ZKL 14 augustus 2023
- Mini MKBA verbinding Zeeweg-Randweg als onderdeel van bereikbaarheid kust
- Samenvatting Participatieplan Bereikbaarheid Kust
- Eindnotitie fase 2 Multimodale bereikbaarheid kust ZKL