Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Zeeweg N200

Samen met inwoners, ondernemers, weggebruikers en andere belanghebbenden wil de provincie de veiligheid op de Zeeweg N200 verbeteren. De provincie onderzoekt welke aanpassingen aan de Zeeweg daaraan kunnen bijdragen.

Tegelijkertijd kijkt de provincie naar kansen voor verbetering van de natuur en wordt er rekening gehouden met de bereikbaarheid van de kust. 

De Zeeweg (N200) bestaat al 100 jaar en is een bijzondere provinciale weg, slingerend door een prachtig natuurlandschap. De weg is een van de 2 toegangswegen naar de kust van Zandvoort en Bloemendaal aan Zee.

Auto, bus, fiets en voetganger maken gebruik van de weg. Er gebeuren helaas ook ongelukken op de weg. De provincie werkt daarom aan een studie om de verkeersveiligheid op de Zeeweg N200 tussen Overveen en Bloemendaal aan Zee te verbeteren.

Klik op de afbeelding voor een grotere weergave (pdf)

Op de Zeeweg is niet 1 duidelijk knelpunt aan te wijzen, zie Zeeweg N200 in kaart (pdf). Dat er ongelukken gebeuren, daar is iedereen het over eens. Waarom die ongelukken gebeuren, daarover zijn de meningen verdeeld.  Oorzaken die vaak genoemd zijn: de te hoge snelheid, het alcohol- en drugsgebruik, de snelheidsverschillen op de fietspaden en overstekende damherten. Vanuit alle mogelijke oplossingen om de algehele veiligheid te verbeteren heeft ingenieursbureau RHDHV meerdere varianten uitgewerkt. Een toelichting op de varianten staat in de presentatie (pdf) die vrijdag 6 oktober 2023 is gegeven aan de groep betrokkenen.  

Eind november 2023 maakte de trajectstudie Zeeweg een pas op de plaats. Dit had te maken met een andere studie Bereikbaarheid Kust, waarin de provincie Noord-Holland samenwerkt met de vier gemeenten in Zuid-Kennemerland. In 2024 zijn ideeën opgehaald om te onderzoeken hoe de hele kust ook in de toekomst op drukke stranddagen goed bereikbaar kan blijven. Voor de keuze van een van de Zeewegvarianten en de uitwerking daarvan was het nodig om te weten welke maatregelen zijn bedacht. Meer over de maatregelen, zie Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland.  

Proefopstelling Zeeweg 

Voor de Zeeweg ligt de nadruk op het verbeteren van de verkeersveiligheid voor zowel fietsers als automobilisten. Van de zes bedachte varianten voor de Zeeweg zijn er vier die teruggaan naar één rijstrook per richting. Daarnaast zijn er een aantal varianten met een snelheidsverlaging onderzocht. De impact op de doorstroming speelt een belangrijke rol in de afweging van oplossingen. En omdat het om ingrijpende beslissingen gaat, is besloten een inrichting gelijktijdig te testen met maatregelen uit Bereikbaarheid kust: 

De provincie is aan zet voor de uitwerking van een P+R systeem met (pendel)bussen in combinatie met een reisinformatiesysteem. Onderdeel hiervan is een proef in 2026. De provincie en de gemeenten willen deze maatregelen testen in de zomermaanden van dat jaar. Tijdens de proef wordt de Zeeweg ingericht met één rijstrook per rijrichting en een maximumsnelheid van 60 km/u. De proef moet inzicht geven in de effecten op de doorstroming, vooral voor de bus op deze drukke zomerse dagen. De resultaten van de proef helpen bij de besluitvorming over deze maatregelen en de definitieve herinrichting van de Zeeweg. Er wordt onderzocht wat ervoor nodig is om de proef van mei 2026 tot en met september 2026 in te richten.  

In de studie zijn ook de uitstraling van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland en het natuurbehoud belangrijke aandachtspunten. 

In de studie wordt daarom gekeken naar hoe maatregelen kunnen bijdragen aan een positief effect op de natuur van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland  , waar de weg dwars doorheen loopt. Niet alleen gaat de Zeeweg door het Natura2000-gebied  , ook de middenbermen zijn beschermd. Aanpassingen kunnen kansen bieden om de natuurverbinding te verbeteren (denk aan faunapassages) en de neerslag van de hoeveelheid stikstof in de natuur omlaag te brengen. 

Zoals bij alle projecten inventariseert de provincie welke duurzame maatregelen haalbaar zijn. Maatregelen hiervoor komen aan bod bij de uitwerking van het plan voor de herinrichting. 

Zeeweg N200

Vervolg

Na de proef in 2026 wordt een keuze gemaakt voor de inrichting. Maar eerst wordt er gekeken wat er nodig is om de proef goed uit te voeren. Begin oktober 2025 leggen de gemeenten en provincie de afspraken over de uitwerking van de maatregelen Bereikbaarheid Kust vast. 

Hoe is de omgeving betrokken geweest bij de studie?

  • Er is gebruik gemaakt van de ideeën die zijn aangedragen voor de prijsvraag van het ABC Architectuurcentrum Haarlem in 2021.
  • Van april tot en met 11 juni 2023 zijn er nog zo'n 75 suggesties binnengekomen.
  • Van mei tot en met oktober 2023 zijn er diverse sessies gehouden voor betrokken inwoners, weggebruikers, ondernemers en natuurorganisaties.
  • Naast dit onderzoek naar een veiligere Zeeweg is de provincie bezig met een onderzoek naar een bereikbare kust, waarin de provincie samenwerkt met de 4 gemeenten in Zuid-Kennemerland. Er zijn van maart 2024 – april 2024 ruim 200 ideeën verzameld, waarin ook ideeën die gaan over de bereikbaarheid van de kust via de Zeeweg  Alle ideeën zijn beantwoord op www.samenslimnaarzee.nl  en hierop zijn 12 reacties gekomen. Begin april hebben de provincie en gemeenten de maatregelen verdeeld.

Adviesbureau RHDHV voert het onderzoek naar de Zeeweg uit voor de provincie en heeft alle inbreng getoetst en verwerkt.  

Het uiteindelijk gekozen plan wordt uitgevoerd bij het groot onderhoud na 2028. Vooruitlopend hierop worden eerder al maatregelen genomen die bijdragen aan het voorkomen van ongelukken en aanrijdingen.

Globaal ziet de planning er als volgt uit:

Activiteit Periode
Onderzoek en analyse naar knelpunten, opgaves en losse ideeën/maatregelen Zeeweg januari - juli 2023
Studie en ontwerp: uitwerking van varianten Zeeweg juli - december 2023
Verzamelen wensen, ideeën en suggesties voor de Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland maart - april 2024
Verwerken tot maatregelen voor Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland juni - september 2024
Reageren op maatregelen Bereikbaarheid Kust Zuid-Kennemerland oktober - november 2024
Maatregelen per gemeente en provincie bekend april 2025
Bestuursovereenkomst maatregelen Bereikbaarheid Kust oktober 2025
Proef op Zeeweg mei 2026 - september 2026
Keuze inrichting Zeeweg eind 2026
Aanpassingen tijdens groot onderhoud Zeeweg na 2028

Wilt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen van Zeeweg N200? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

Bekijk eerdere nieuwsbrieven

Heeft u vragen over het project? U kunt de projectorganisatie bereiken door te mailen naar: ZeewegN200@noord-holland.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.