Een vraag over de plannen voor de treinverbinding Alkmaar-Hoorn:
Alkmaar en Hoorn zijn voor het noorden van de provincie zeer belangrijke centra. Zijn er misschien ook plannen om de lijn Alkmaar-Hoorn eindelijk ook eens op te waarderen? Het traject tussen Alkmaar en Hoorn bestaat immers nog grotendeels enkelspoor.
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom de provincie NH wél een actieplannen ontwikkelt voor INTER-regionale trajecten, de West-Friese lijn (Enkhuizen-Hoorn) en de Hoornse lijn (Hoorn-Zaandam), maar dat de provincie tegelijkertijd de INTRA-regionale lijn Hoorn-Alkmaar lijkt te negeren.
Het lijkt erop dat de provincie met deze plannen vooral de aanvoer van arbeid richting RANDSTAD (Noord-Zuid) wil faciliteren. Echter, het is in het kader van economische ontwikkeling juist ook belangrijk om de mobiliteit BINNEN de REGIO (Oost-West) te verbeteren. Die verbeterde Oost-West connectiviteit, dwars door West-Friesland, is niet alleen een impuls voor Alkmaar en Hoorn, maar zou indirect ook de bedrijvigheid kunnen stimuleren kleinere steden en gemeenten, zoals Den Helder, Schagen, Enkhuizen.
Westfriese lijn
De Westfriese lijn is de spoorlijn tussen Enkhuizen en Hoorn en is onderdeel van de corridor Enkhuizen-Amsterdam. Ook de gemeenten Opmeer, Medemblik en Koggenland nemen deel.
Openbaar vervoerknooppunten (OV-knooppunten) zijn belangrijke schakels in de reis van mensen op weg naar werk, studie of een recreatieve bestemming. De Westfriese lijn heeft een sterke eenzijdige spitsrichting: in de ochtendspits zitten de treinen vol richting Amsterdam, terwijl er richting Hoorn nauwelijks mensen in de trein zitten. Dit komt omdat in onze provincie de werkgelegenheid sterk is geconcentreerd in en rondom Amsterdam. De spoorlijn speelt een belangrijke rol in het ruimtelijk en economisch versterken van de regio. Daarom wordt er gewerkt aan een actieprogramma voor de Westfriese lijn.
Actieprogramma Westfriese lijn
Er is veel samenhang tussen de actieprogramma’s voor de Westfriese lijn en de Hoornse lijn. Vooralsnog krijgt de Westfriese lijn een afzonderlijk actieprogramma. Op termijn worden de 2 actieprogramma’s wellicht samengevoegd.
Het actieprogramma voor de Westfriese lijn richt zich op 4 punten:
1. De ontwikkeling van de stationsgebieden van Enkhuizen en Hoorn als vestigingsplaats voor (nieuwe) inwoners, bedrijven en het aantrekken van toeristen.
2. Het goed functioneren van stationsgebieden, omdat veel woningen en bedrijven zich al binnen het bereik van de stationsgebieden bevinden.
3. De rechtstreekse spoorverbinding naar Amsterdam blijft essentieel om aantrekkelijk te blijven als vestigingslocatie/regio voor (nieuwe) inwoners en bedrijven.
4. Het benutten van de werkgeversaanpak en het verbeteren van de deur-tot-deur reis om vervoer een impuls te geven en duurzame mobiliteit te stimuleren.
Planning
In 2023 werken de gemeenten Hoorn, Stede Broec, Drechterland, Opmeer, Koggenland en Enkhuizen, NS, ProRail, Connexxion en provincie Noord-Holland samen aan het opstellen van een actieprogramma. Dit actieprogramma wordt naar verwachting aan het einde van dit jaarvastgesteld.