Een vraag over de plannen voor de treinverbinding Alkmaar-Hoorn:
Alkmaar en Hoorn zijn voor het noorden van de provincie zeer belangrijke centra. Zijn er misschien ook plannen om de lijn Alkmaar-Hoorn eindelijk ook eens op te waarderen? Het traject tussen Alkmaar en Hoorn bestaat immers nog grotendeels enkelspoor.
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom de provincie NH wél een actieplannen ontwikkelt voor INTER-regionale trajecten, de West-Friese lijn (Enkhuizen-Hoorn) en de Hoornse lijn (Hoorn-Zaandam), maar dat de provincie tegelijkertijd de INTRA-regionale lijn Hoorn-Alkmaar lijkt te negeren.
Het lijkt erop dat de provincie met deze plannen vooral de aanvoer van arbeid richting RANDSTAD (Noord-Zuid) wil faciliteren. Echter, het is in het kader van economische ontwikkeling juist ook belangrijk om de mobiliteit BINNEN de REGIO (Oost-West) te verbeteren. Die verbeterde Oost-West connectiviteit, dwars door West-Friesland, is niet alleen een impuls voor Alkmaar en Hoorn, maar zou indirect ook de bedrijvigheid kunnen stimuleren kleinere steden en gemeenten, zoals Den Helder, Schagen, Enkhuizen.
Hoornse lijn
De Hoornse lijn is de spoorlijn tussen Hoorn Kersenboogerd en Zaandam Kogerveld en is onderdeel van de corridor Enkhuizen-Amsterdam.
Openbaar vervoerknooppunten (OV-knooppunten) zijn belangrijke schakels in de reis van mensen op weg naar werk, studie of een recreatieve bestemming. De Hoornse lijn heeft een sterke eenzijdige spitsrichting: in de ochtendspits zitten de treinen vol richting Amsterdam, terwijl richting Hoorn nauwelijks mensen in de trein zitten. Dit komt omdat in onze provincie de werkgelegenheid sterk is geconcentreerd in en rondom Amsterdam. Er is daarom een Ontwikkelagenda Hoornse lijn opgesteld. Dit is de basis voor het actieprogramma waaraan we nu werken.
In 2023 werken we onder andere aan:
Actieprogramma Hoornse lijn
In 2023 wordt de ontwikkelagenda vertaald naar een concreet actieprogramma. 1 van de acties die we dit jaar gezamenlijk op willen pakken, is het opstellen van een ruimtelijk-economisch perspectief voor de Hoornse lijn. Dit perspectief moet onder andere antwoord geven op de vraag wat de positie en identiteit van ieder knooppunt is op de Hoornse lijn en wat dit betekent voor de ruimtelijke programmering.
Uitvoering First en last mile maatregelen
Voor de Hoornse lijn is er € 7 miljoen gereserveerd voor het uitvoeren van maatregelen die bijdragen aan het verbeteren van de first en last mile. Er is een eerste lijst van projecten opgesteld. Deze lijst wordt dit jaar verder uitgewerkt. Het streven is om dit jaar nog te starten met de uitvoering van deze lijst.
Uitdaging voor de Hoornse lijn
Er is op geen enkele andere spoorlijn in Nederland zo’n scheve woon-werkverkeerbalans als in Hoorn. De uitdaging voor de Hoornse lijn is dan ook om iets aan deze disbalans te doen. Dat kan bijvoorbeeld door:
- te kijken naar een mix van werken, wonen en voorzieningen bij de geplande woningbouw rond stationsomgevingen;
- gemeentelijke plannen meer met elkaar af te stemmen;
- het aantrekken van toeristen uit Amsterdam richting Hoorn.