Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Vervanging Stolperbasculebrug

De provincie Noord-Holland vervangt in 2026-2027 de Stolperbasculebrug (N248) in Schagen voor een nieuwe brug: de Stolperbrug. Deze nieuwe brug komt direct ten noorden van de huidige Stolperbasculebrug. Totdat deze nieuwe brug klaar is, blijft de huidige brug in gebruik, zodat de regio bereikbaar blijft.

Bijna 90 jaar oud

De Stolperbasculebrug komt uit 1936. Na bijna 90 jaar is het einde van de levensduur bereikt: de brug vraagt veel onderhoud, kampt met storingen en voldoet niet meer aan de huidige richtlijnen. Bovendien is de brug niet breed genoeg voor het huidige vrachtverkeer..

Van basculebrug naar ophaalbrug

De huidige brug is een basculebrug: de brug opent door het brugdek één kant op te trekken met het contragewicht uit de kelder (basculekelder). De nieuwe brug krijgt een ophaalsysteem, net als de naastgelegen brug De Twee Zwanen.

Aanpassingen aan de weg

De N248 is een van de belangrijkste verbindingswegen in het oost-west verkeer in de Kop van Noord-Holland. De nieuwe brug betekent ook wegaanpassingen:

Langs het Noordhollandsche Kanaal worden de toegangswegen aangepast om goed aan te sluiten op de nieuwe Stolperbrug.
De rotonde aan de westzijde wordt hiervoor aangepast tot ovonde (ovale rotonde). Dit beperkt ingrijpende aanpassingen aan de bestaande weg.

Proces

De provincie Noord-Holland heeft de omgeving bij de plannen voor de nieuwe brug betrokken. 

De Stolperbasculebrug komt uit 1936 en heeft na ruim 80 jaar het einde van zijn levensduur bereikt. De brug vraagt veel onderhoud, kampt met storingen en voldoet niet meer aan de huidige richtlijnen, zoals de Machinerichtlijnen voor beweegbare bruggen. Daarnaast is de brug niet breed genoeg meer voor het huidige vrachtverkeer.

Grotere kaart weergeven

De provincie ziet de vervanging van de Stolperbasculebrug als een kans om aan de slag te gaan met slimme, innovatieve én duurzame oplossingen voor energiebesparend bouwen. De nieuwe brug wordt daarom circulair en zo onderhoudsarm mogelijk gebouwd. Circulair bouwen betekent efficiënt en slim omgaan met grondstoffen en materialen zoveel mogelijk hergebruiken, nu en in de toekomst.

Modulair bouwen (IFD)

We passen hierbij de principes van modulair bouwen toe, oftewel Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen. Zie ook de video over IFD bouwen op YouTube. Dit betekent dat zo’n brug op een andere plek relatief eenvoudig hergebruikt kan worden. Ook wordt onderzocht hoe de brug zo onderhoudsarm mogelijk kan worden opgeleverd. Minder onderhoud betekent in de toekomst minder verkeershinder tijdens werkzaamheden.

Samen bruggen bouwen

In de voorbereiding (de fase tot aan het kiezen van een aannemer) onderzoekt de provincie hoe duurzame ambities gerealiseerd kunnen worden in het ontwerp van de nieuwe brug. Uiteraard moet dit passen binnen de planning, het budget en vanzelfsprekend met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. De provincie geeft tijdens de aanbesteding deze ambitie en mogelijke oplossingen mee aan de markt.

Nieuwe generatie bruggen

De geleerde lessen en succesvolle oplossingen van eerdere provinciale brugprojecten worden toegepast bij de vervanging van de Stolperbasculebrug. De nieuwe brug geldt vervolgens als voorbeeld voor een nieuwe generatie bruggen in Noord-Holland.

De bouw van de nieuwe brug is gepland in 2026-2027. In 2025 wordt de vervanging van de brug in detail uitgewerkt.

Tijdlijn

  • Eind 2017, begin 2018: Gesprekken met stakeholders
  • Februari 2018: Bekendmaking onderzoeken tijdens informatieavond.
  • Juli 2018: Informatieavond over verschillende varianten brug.
  • November 2020: Bewoners worden door middel van brief geïnformeerd over vorderingen.
  • Maart 2021: Online informatieavond en bewonersparticipatie <link naar rapportage> over ontwerpen nieuwe verkeeraansluiting brug.
  • 2023/2024: Aanbesteding van de vervanging van de Stolperbasculebrug. Dit levert geen passende aanbieding op, waarop gekozen wordt voor aangaan raamovereenkomst.
  • Januari 2025: De bouw van de Stolperbrug is gegund aan de aannemingscombinatie Reimert-Beentjes als onderdeel van een raamovereenkomst van meerdere bruggen in de kop van Noord-Holland.

Onderhoud van de huidige brug

Gebiedsaannemer WaakSaam doet in opdracht van de provincie het onderhoud van de brug, totdat de nieuwe brug wordt gebouwd. Voor meer informatie: www.waaksaam.com.

Tijdens de bouw blijft de regio goed bereikbaar. Nadat de nieuwe Stolperbrug in gebruik is genomen, wordt de oude brug gesloopt. Tot die tijd kan iedereen gebruik maken van de huidige Stolperbasculebrug. Zo is de bereikbaarheid, doorstroming en veiligheid ter plaatse gegarandeerd.

Onderhoud huidige brug

Gebiedsaannemer WaakSaam doet in opdracht van de provincie het onderhoud van de Stolperbasculebrug, totdat de nieuwe Stolperbrug in gebruik is genomen. Voor meer informatie: www.waaksaam.com.

Voor vragen over de Stolperbasculebrug kunt u contact opnemen met het provinciale Servicepunt, via telefoonnummer 0800 - 020 06 00 (gratis), of per e-mail: servicepunt@noord-holland.nl.

Fotogalerij

Foto's van de Stolperbasculebrug in de provinciale weg N248, gemeente Schagen.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.