Menukaart duurzame mobiliteit
Hieronder staat de 'menukaart duurzame mobiliteit': een gereedschapskist met maatregelen waarmee gemeenten onderbouwde keuzes kunnen maken.
Laadinfrastructuur
MRA-Elektrisch (MRA-E) heeft de opdracht om in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht (regio Noordwest NL) de laadinfrastructuur uit te rollen voor personenvervoer.
Lees meerZero-emissiezones
Zero-emissiezones (oftewel ZE-zones) zijn gebieden die worden aangeduid als uitstootvrije zone.
Lees meerZero-emissie vervoer overheden
Door het gemeentelijk wagenpark, doelgroepenvervoer en het openbaar vervoer volledig zero-emissie te maken, dragen we bij aan een schonere mobiliteit.
Lees meerWerkgeversaanpak
Een werkgeversaanpak behelst het samenbrengen en inspireren van werkgevers in een bepaald gebied.
Lees meerLokale beprijzing
Gemeenten kunnen voor een afgebakend gebied een bepaalde vergoeding vragen aan automobilisten om het gebied binnen te komen.
Lees meerSnelheidsverlaging
Langzamer rijden is beter voor het klimaat. De provincie of gemeente kan door de maximum snelheid te verlagen van 100 km per uur naar 80 km per uur bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Lees meerLagere parkeernormen
Door als gemeente het aantal parkeerplekken te verminderen, wordt het aantrekkelijker om een ander vervoersmiddel te pakken.
Lees meerSlimme logistiek en hubs
De maatregel logistieke hubs en slimme logistiek richt zich op het bundelen van de logistieke stromen aan de rand van een stad om zo de stadsdistributie efficiënt in te richten, met een hogere beladingsgraad.
Lees meerIntelligente transportsystemen
Intelligente transportsystemen (ITS) is een verzamelbegrip voor de toepassing van informatie- en communicatietechnologieën in voertuigen en infrastructuur om het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker te maken (SWOV, 2022).
Lees meerDeelmobiliteit & MaaS
Deelmobiliteit & Mobility as a Service (MaaS) is het tegen betaling tijdelijk gebruiken van een vervoermiddel. Meerdere personen gebruiken dan hetzelfde voertuig.
Lees meerOnderwijsaanpak
In stedelijke gebieden, met mbo’s, hbo’s en universiteiten, maken studenten deel uit van de reizigers die in een drukke spits naar de onderwijsinstelling gaan. De hyperspits in het ov zou verlicht kunnen worden als lessen vroeger of later ingeroosterd zouden worden.
Lees het document (pdf)Knooppuntenbeleid
De maatregel modal shift logistiek richt zich specifiek op een modal shift van bouwlogistieke bewegingen van de weg naar het water.
Lees het document (pdf)Modal shift logistiek
De maatregel modal shift logistiek richt zich specifiek op een modal shift van bouwlogistieke bewegingen van de weg naar het water.
Lees het document (pdf)Autoluwe zones/toegangsbeperkingen
Verschillende steden hebben ervoor gekozen om bepaalde gebieden, zoals stadscentra, straten of wijken autoluw of autovrij te maken.
Lees het document (pdf)Stimuleren actieve mobiliteit
Onder actieve mobiliteit verstaan we fietsen en lopen. De aantrekkelijkheid van fietsen kan gestimuleerd worden door maatregelen te treffen die gemak en reistijd van fietsen verkorten.
Lees het document (pdf)Verduurzaming mobiele werktuigen via inkoop
Regionale overheden hebben invloed op de emissies van mobiele werktuigen door middel van eisen in aanbestedingen.
Lees het document (pdf)Duurzaam personenvervoer over water
Deze maatregel betreft regionale plannen voor de verduurzaming van het personenvervoer over water inclusief de recreatievaart.
Lees het document (pdf)C-V2X
De maatregel ‘Cellular vehicle to (x) everything’ behelst een breed spectrum aan opties met betrekking tot de inzet van informatietechnologie en communicatie over mobiele 4G LTE en 5G netwerken.
Lees het document (pdf)Aantrekkelijk maken OV-gebruik
Deze maatregel behelst een breed pakket aan maatregelen die gebruikt kunnen worden voor het aantrekkelijker maken van bestaande ov-locatie.
Lees het document (pdf)Verhogen OV-capaciteit
Capaciteitsuitbreidingen en optimalisatie van regionale ov-verbindingen kan leiden tot minder autokilometers.
Lees het document (pdf)Betaald parkeren uitbreiden
Autogebruik kan door middel van parkeerbeleid ontmoedigd worden. Zo kan het gebied waar betaald parkeren geldt, zoals stadscentra en omliggende wijken, uitgebreid worden
Lees het document (pdf)