Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Menukaart duurzame mobiliteit

Hieronder staat de 'menukaart duurzame mobiliteit': een gereedschapskist met maatregelen waarmee gemeenten onderbouwde keuzes kunnen maken.

Laadinfrastructuur

MRA-Elektrisch (MRA-E) heeft de opdracht om in Noord-Holland, Flevoland en Utrecht (regio Noordwest NL) de laadinfrastructuur uit te rollen voor personenvervoer.

Lees meer

Zero-emissiezones

Zero-emissiezones (oftewel ZE-zones) zijn gebieden die worden aangeduid als uitstootvrije zone.

Lees meer

Zero-emissie vervoer overheden

Door het gemeentelijk wagenpark, doelgroepenvervoer en het openbaar vervoer volledig zero-emissie te maken, dragen we bij aan een schonere mobiliteit.

Lees meer

Werkgeversaanpak

Een werkgeversaanpak behelst het samenbrengen en inspireren van werkgevers in een bepaald gebied.

Lees meer

Lokale beprijzing

Gemeenten kunnen voor een afgebakend gebied een bepaalde vergoeding vragen aan automobilisten om het gebied binnen te komen. 

Lees meer

Snelheidsverlaging

Langzamer rijden is beter voor het klimaat. De provincie of gemeente kan door de maximum snelheid te verlagen van 100 km per uur naar 80 km per uur bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Lees meer

Lagere parkeernormen

Door als gemeente het aantal parkeerplekken te verminderen, wordt het aantrekkelijker om een ander vervoersmiddel te pakken.

Lees meer

Slimme logistiek en hubs

De maatregel logistieke hubs en slimme logistiek richt zich op het bundelen van de logistieke stromen aan de rand van een stad om zo de stadsdistributie efficiënt in te richten, met een hogere beladingsgraad.

Lees meer

Intelligente transportsystemen

Intelligente transportsystemen (ITS) is een verzamelbegrip voor de toepassing van informatie- en communicatietechnologieën in voertuigen en infrastructuur om het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker te maken (SWOV, 2022).

Lees meer

Deelmobiliteit & MaaS

Deelmobiliteit & Mobility as a Service (MaaS) is het tegen betaling tijdelijk gebruiken van een vervoermiddel. Meerdere personen gebruiken dan hetzelfde voertuig. 

Lees meer

Onderwijsaanpak

In stedelijke gebieden, met mbo’s, hbo’s en universiteiten, maken studenten deel uit van de reizigers die in een drukke spits naar de onderwijsinstelling gaan. De hyperspits in het ov zou verlicht kunnen worden als lessen vroeger of later ingeroosterd zouden worden.

Lees het document (pdf)

Knooppuntenbeleid

De maatregel modal shift logistiek richt zich specifiek op een modal shift van bouwlogistieke bewegingen van de weg naar het water.

Lees het document (pdf)

Modal shift logistiek

De maatregel modal shift logistiek richt zich specifiek op een modal shift van bouwlogistieke bewegingen van de weg naar het water.

Lees het document (pdf)

Autoluwe zones/toegangsbeperkingen

Verschillende steden hebben ervoor gekozen om bepaalde gebieden, zoals stadscentra, straten of wijken autoluw of autovrij te maken.

Lees het document (pdf)

Stimuleren actieve mobiliteit

Onder actieve mobiliteit verstaan we fietsen en lopen. De aantrekkelijkheid van fietsen kan gestimuleerd worden door maatregelen te treffen die gemak en reistijd van fietsen verkorten.

Lees het document (pdf)

Verduurzaming mobiele werktuigen via inkoop

Regionale overheden hebben invloed op de emissies van mobiele werktuigen door middel van eisen in aanbestedingen.

Lees het document (pdf)

Duurzaam personenvervoer over water

Deze maatregel betreft regionale plannen voor de verduurzaming van het personenvervoer over water inclusief de recreatievaart. 

Lees het document (pdf)

C-V2X

De maatregel ‘Cellular vehicle to (x) everything’ behelst een breed spectrum aan opties met betrekking tot de inzet van informatietechnologie en communicatie over mobiele 4G LTE en 5G netwerken.

Lees het document (pdf)

Aantrekkelijk maken OV-gebruik

Deze maatregel behelst een breed pakket aan maatregelen die gebruikt kunnen worden voor het aantrekkelijker maken van bestaande ov-locatie.

Lees het document (pdf)

Verhogen OV-capaciteit

Capaciteitsuitbreidingen en optimalisatie van regionale ov-verbindingen kan leiden tot minder autokilometers.

Lees het document (pdf)

Betaald parkeren uitbreiden

Autogebruik kan door middel van parkeerbeleid ontmoedigd worden. Zo kan het gebied waar betaald parkeren geldt, zoals stadscentra en omliggende wijken, uitgebreid worden

Lees het document (pdf)
Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.