Over het project
De Zeeweg (N200) bestaat al 100 jaar en is een bijzondere provinciale weg, slingerend door een prachtig natuurlandschap. De weg is 1 van de 2 toegangswegen naar de kust van Zandvoort en Bloemendaal aan Zee.
Auto, bus, fiets en voetganger maken gebruik van de weg. Op de Zeeweg vinden helaas relatief veel ongelukken plaats. De provincie werkt daarom aan een studie om de verkeersveiligheid op de Zeeweg N200 tussen Overveen en Bloemendaal aan Zee te verbeteren.
Veiligheid en bereikbaarheid
Uit de studie zijn 6 varianten voor de Zeeweg en 4 varianten voor het fietspad aan weerszijden van de Zeeweg gekomen. Er wordt nu gekeken welke variant het beste past en samengaat met de uitkomsten van Bereikbaarheid Kust . In de studie Bereikbaarheid kust werken 4 gemeenten in Zuid-Kennemerland en de provincie samen om de gehele kust goed bereikbaar te houden. Zo kunnen zij zich aan de ene kant richten op het beperken van overlast en files en aan de andere kant aan het bevorderen van openbaar vervoer en fietsen. In het najaar van 2024 wordt een pakket aan maatregelen verwacht.
Na de uitwerking van een variant kunnen er in 2025 maatregelen worden genomen op de Zeeweg, vooruitlopend op het groot onderhoud (na 2028). Eerder zijn er afspraken gemaakt over kleine aanpassingen onder andere aan de Kop van de Zeeweg; deze starten wel in 2024. Bekijk de planning.
Resultaten onderzoek verkeersveiligheid
Op de Zeeweg is niet 1 duidelijk knelpunt aan te wijzen (zie 'Zeeweg N200 in kaart’). Gedrag van de verkeersdeelnemers is bijvoorbeeld veel genoemd. Vanuit alle mogelijke oplossingen om de algehele veiligheid te verbeteren heeft ingenieursbureau RHDHV meerdere varianten uitgewerkt.
Om de veiligheid op de rijbanen te verbeteren zijn de volgende varianten onderzocht:
- 80 km per uur en dubbele rijstroken met verkeerslichten op de kruisingen (de kruisingen zijn de aansluitingen op de beide campings, restaurant De Bokkedoorns, de Eerebegraafplaats en het bezoekerscentrum De Kennemerduinen)
- 80 km per uur en dubbele rijstroken met op kruisingen terug naar 1 rijstrook
- 80 km per uur met 1 rijstrook per rijbaan
- 80 km per uur met 1 rijstrook per rijbaan en 50 km per uur op de kruisingen
- 60 km per uur met 1 rijstrook per rijbaan
- 60 km per uur en beide rijstroken op de noordelijke rijbaan (dus tegemoetkomend verkeer)
Om de veiligheid op de fietspaden te verbeteren zijn de volgende varianten onderzocht:
- fietspaden verbreden van 3,5 naar 4 meter en aanleg van een halfverharde berm van 50 cm
- fietspaden verbreden van 3,5 naar 4 meter
- fietspaden (3,5 meter breed) en aanleg van een halfverharde berm van 50 cm
- fietspaden (3,5 meter breed) in 1 richting maken
Een toelichting op de varianten staat in de presentatie die vrijdag 6 oktober 2023 (pdf, 0,98 MB) is gegeven aan de groep betrokkenen.
Effect op natuur en doorstroming ook van belang
In deze varianten ligt de nadruk op het verbeteren van de verkeersveiligheid voor zowel automobilisten als fietsers. In de studie zijn ook de uitstraling van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, het natuurbehoud en de doorstroming belangrijke aandachtspunten.
Respect voor natuur en milieu
In de studie wordt ook gekeken naar hoe maatregelen kunnen bijdragen aan een positief effect op de natuur van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland, waar de weg dwars doorheen loopt. Niet alleen gaat de Zeeweg door het Natura2000-gebied, ook de middenbermen zijn beschermd. Aanpassingen kunnen kansen bieden om de natuurverbinding te verbeteren (denk aan faunapassages) en de neerslag van de hoeveelheid stikstof in de natuur omlaag te brengen. Zoals bij alle projecten inventariseert de provincie welke welke duurzame maatregelen haalbaar zijn. Maatregelen hiervoor komen aan bod bij de uitwerking van het plan voor de herinrichting.
Doorstroming
Daarnaast is de impact op de doorstroming bepalend in de afweging van oplossingen. Tegelijk met dit onderzoek loopt Bereikbaarheid Kust, waarin de provincie samenwerkt met de 4 gemeenten in Zuid-Kennemerland aan het verbeteren van de bereikbaarheid van de kust van Zuid-Kennemerland op drukke dagen. Inwoners, ondernemers en bezoekers hebben oplossingen hiervoor gedeeld op Samen slim naar zee. Op de website staan ook de ideeën die gaan over het verbeteren van de doorstroming op de Zeeweg. Voor de keuze van 1 van de Zeewegvarianten en de uitwerking daarvan, is het nodig om te weten welk maatregelenpakket er wordt uitgewerkt. In oktober/november 2024 ligt er een voorstel voor maatregelen en worden de ideeën beantwoord.
Vervolg
Nu de resultaten van Bereikbaarheid Kust bekend zijn, gaat de provincie samen met ingenieursbureau RHDHV de varianten toetsen: Welke variant levert een positieve bijdrage aan verkeersveiligheid, maar ook aan het versterken van de natuur(verbindingen) en houdt rekening met de bereikbaarheid van de kust? Daaruit volgt een voorkeursvariant voor de Zeeweg. Het is aan de provincie om uiteindelijk de keuze te maken.