Het is allemaal weer stilgevallen?
Ik meen mij te herinneren dat de oplevering voor 2027 was gepland, zonde dit weer.
Planning
De provincie werkt aan een betere verbinding tussen de A8 en de A9.
De planning (onder voorbehoud) ziet er als volgt uit:
Periode | Omschrijving |
---|---|
Augustus 2024 |
Start trajectstudie en actualiseren onderzoeksgegevens alternatief 2 en 7 |
November 2024 |
Start analyse van de onderzoeksgegevens |
Eerste kwartaal 2025 |
Resultaten trajectstudie bekend en informeren belanghebbenden |
Tweede kwartaal 2025 | Besluit over nadere uitwerking varianten |
Aan het eind van deze coalitieperiode in 2027 wil het college van Gedeputeerde Staten duidelijkheid geven over het vervolg van de Verbinding A8-A9. Dan kan ook de verdere planning gemaakt worden.
- X (Twitter)
Om te kunnen reageren moet u eerst inloggen.
Reacties (9)
-
Adam zegt op 20-10-2023 12:20
-
Frehn zegt op 27-03-2024 09:47
In schoonheid gestrand.
Al 60 jaar bezig met het verlengen van dit stukje snelweg.
Alle betrokkenen zouden zich moeten schamen want opgeven zou geen optie moeten en mogen zijn. En als ze nog niet opgegeven zouden hebben dan laat weten wat de stand van zaken is. -
JoS zegt op 25-04-2024 13:36
Hoe is het mogelijk dat dit zó onbeschrijflijk lang kan duren??? En nu is het besluit wederom uitgesteld naar maar liefst 2027. En in de tussentijd zitten wij hier in Krommenie met alle ellende die steeds verder oploopt. Uitlaatgassen-stank tot in mijn slaapkamer, dichtslibbende wegen, armzalige uitstraling alsof we aan een snelweg wonen en onleefbare omgeving voor fietsers en wandelaars. Gemotoriseerd verkeer op de N203 heeft hier alle ruimte om het leven van heel veel inwoners van voorheen heel gewone rustige dorpen compleet te verzieken. Een sneller besluit en oplossing zouden heel welkom zijn. Mits de ambtelijke molens dit toelaten natuurlijk.... en ondertussen ademen wij hier rustig door. Uitlaatgas in - uitlaatgas uit. Dankuwel.
-
Provincie Noord-Holland zegt op 26-04-2024 13:48
Beste JoS,
We realiseren ons dat de overlast van de N203 de laatste jaren flink is toegenomen. Dat is ook de reden dat de provincie onderzoek doet naar een robuuste oplossing, nu uitvoering van het Landschapsplan onzeker lijkt. -
Ryan zegt op 01-05-2024 15:41
Ik vraag me af of, tijdens de besluitvorming om alternatief 7 weer te onderzoeken, de aanwezigen op de hoogte zijn van de nieuwbouwwijk Kreekrijk. Als ik Google Maps een lijn trek zoals deze is getekend in de geleverde situatietekening in de krant en online, dan doorkruist alternatief 7 letterlijk huizen die, nu ik dit typ, al zijn en/of nog worden gerealiseerd.
De lijn iets links verschuiven kan ook niet, daar staan al bestaande huizen. De lijn nog iets verder naar links verschuiven kan ook niet, dan valt de weg weer in de Stelling van Amsterdam gebied.
De lijn naar rechts verschuiven kan zeker niet, dan gaat de weg nog verder door de wijk Kreekrijk.
Ik zou dit graag willen toelichten met afbeeldingen, maar dat is hier niet mogelijk. Kan ik met iemand in contact komen die meebeslist in dit traject? Want ik weet zeker dat alle huidige en toekomstige Busch en Dam, Saendelft en Kreekrijk bewoners zeer teleurgesteld en verbaasd zijn met het laatstgenomen besluit.
Als diegene kan toelichten hoe men verder van plan is om alternatief 7 verder te onderzoeken, zonder dat hierbij een (snel)weg in de achtertuin van 950 nieuwe woningen (gekocht met het idee van rust en een prachtig gelegen polderlandschap), kan dat wellicht twijfel, verbazing, teleurstelling en wellicht woede voorkomen en/of wegnemen. Alvast dank. -
Mr. X zegt op 17-11-2024 23:49
Ach laten we eerlijk zijn. Volgens mij is het allemaal gewoon een geval van incompetentie. Ik zal het uitleggen: Lijntje 7 komt ook dichtbij een fort en dat is allemaal zogenaamd prima. Als je kijkt naar lijntje 3 (de Golfbaanvariant) dan zie je dat die nog verder weg ligt van het fort dan de huidige A9. Sterker nog, je zou het trace een beetje zuidelijker af kunnen buigen voor extra marge. Maar nee, ze schrappen gewoon het hele plan en plussen er liever nog een decennia bij aan vertragingen.
Ik vond het al heel wat (tot zelfs verbazingwekkend) dat ze destijds zeiden niet voor het nul-plus alternatief te gaan (lijntje 2) want dat had ik wel verwacht (ik gaf hier al een pleidooi over in 2016 (!). Zie op de 'inspraak' pagina): De goedkoopste oplossing waar je eigenlijk niemand mee helpt, maar waar een of andere regio manager wel een project bij kan schrijven in zijn of haar projecten portfolio. Maar na dit nieuwe debacle omtrent het toch afketsen van de Golfbaan variant komt hij toch stiekem weer op tafel.
Let op mijn woorden: Ze gaan uiteindelijk voor lijntje 2, het nul-plus alternatief. Gaan ze verkopen als de enige oplossing maar het is gewoon lekker goedkoop en zijn ze er weer een poosje vanaf en mag een volgende generatie het weer oplossen. Intussen zitten de bewoners van Krommenie en Assendelft nog steeds opgescheept met een dikke verkeersader dwars door de dorpen heen.
En al die lui zich maar afvragen waarom het draagvlak en het vertrouwen zo laag is. Noem het beestje gewoon bij het naampje: Incompetentie.Laatst gewijzigd door Mr. X op 18-11-2024 00:14 -
Dewin zegt op 20-05-2024 09:17
Waarom de kosten van de gekozen variant beperken? Rechtdoor op maaiveld niveau, natuurlijk geluidswal maken door een verhoogde zandstrook met struiken er bovenop ipv geluidswal. Dan weg met de golfbaan; er zijn er meer dan genoeg in de omgeving van 25km. Weg kan dan netjes aangesloten worden op de A9. Er wordt dan zo min mogelijk getornd aan de leefbaarheid van mogelijke bewoners op die route. De oplossing voor geluidsoverlast is een goedkope variant door de natuur deel te maken van de benodigde geluidsbarrière. Ik denk dat een verschraalde route mogelijk moet zijn van de reeds gekozen variant. Ga ajb niet nog meer tijd verspillen aan onderzoeken van iets wat al onderzocht is. Wij bewoners van dat gebied willen een oplossing / verbinding op korte termijn die zo min mogelijk belasting geeft voor omwonenden.
De 2 varianten die nu weer op tafel gelegd worden zullen veel weerstand bieden bij de bewoners Saendelft/kreekrijk-Krommenie woonwijken en niet te vergeten de mensen van bus en Dam. Daarnaast zal OCK als ontwikkelaar niet blij zijn met een rijksweg naast de nieuwe wijk. Er is ongeveer 40% nu verkocht en dit plan verlaagd de verkoopprijs.
Kortom, denk ajb simpel wat je kan schrappen binnen de gekozen variant. Ook dat is een overweging waard. -
Provincie Noord-Holland zegt op 23-05-2024 11:26
Dank voor uw reactie. We begrijpen uw zorgen over de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft.
In 2018 werd het Golfbaanalternatief gekozen als voorkeursalternatief voor de Verbinding A8-A9. Dit alternatief kruist het werelderfgoed de Stelling van Amsterdam. Het behoud van de status van werelderfgoed is voor Provinciale Staten een randvoorwaarde. Daarom hebben wij samen met het ministerie van OCW en de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed gewerkt aan een goede inpassing van de nieuwe weg in het werelderfgoed. Dit heeft geleid tot het Landschapsplan wat op steun kan rekenen van het Rijk. Die steun geldt voor het volledige maatregelenpakket uit het Landschapsplan. Hieruit kunnen geen maatregelen weggelaten worden.
Door de hoge kosten is uitvoering van het Landschapsplan echter onzeker. Daarom is besloten om te kijken naar een robuuste oplossing die het werelderfgoed niet raakt. Tegelijkertijd werken we de maatregelen uit die op kortere termijn de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft kunnen verbeteren. Voor het einde van deze coalitieperiode (2023-2027) moet meer duidelijkheid zijn over de mogelijkheden voor een robuuste oplossing. -
Mr. X zegt op 18-11-2024 00:07
Citaat:
"In 2018 werd het Golfbaanalternatief gekozen als voorkeursalternatief voor de Verbinding A8-A9. Dit alternatief kruist het werelderfgoed de Stelling van Amsterdam."
Hoe hebben jullie dit tracé dan in hemelsnaam uitgetekend? De huidige A9 ligt pal langs de stelling. Het nieuwe tracé, als ik de lijn door trek, ligt er zelfs verder vanaf. Je zou eventueel de route ietwat naar het zuiden kunnen afbuigen richting knooppunt Beverwijk en hier de stelling verder mee kunnen ontzien.
Citaat:
"Door de hoge kosten is uitvoering van het Landschapsplan echter onzeker."
En daarom komt nu optie 2 (de oude Nul-plus variant) zeker weer op tafel? De oplossing die wel lekker goedkoop is maar het verkeer niet wegneemt (u weet wel: De hoofdzaak hier) uit de dorpen? Goedkoop is duurkoop zeggen ze ook wel eens. Met die optie is totaal niemand geholpen behalve de doorgaande automobilist die misschien iets minder stoplichten tegen zal komen door wegprioritering. De vervuiling blijft, zo ook het geluid. Mits je een dikke tunnel graaft onder de dorpen door. Maar goed het prijskaartje is belangrijker dan de leefbaarheid, dat was mij al wel duidelijk geworden.
Citaat:
"Tegelijkertijd werken we de maatregelen uit die op kortere termijn de leefbaarheid in Krommenie en Assendelft kunnen verbeteren."
Zoals? En wanneer kan men die verwachten?
Citaat:
"Voor het einde van deze coalitieperiode (2023-2027) moet meer duidelijkheid zijn over de mogelijkheden voor een robuuste oplossing."
Dit loopt al sinds de jaren 60 van de vorige eeuw en iedereen weet dat dit met de snelheid van een gletsjer gaat. Wat maakt deze situatie precies anders waardoor we moeten uitkijken naar periode 2023-2027 en niet bijvoorbeeld 2036-2040 of nog later? Want zover ik zie, is er in al die tijd maar één ding veranderd: De toegenomen overlast van de toegenomen verkeersdrukte. De rest is allemaal politiek gezever en het doorgeven van problemen aan de volgende coalitie zoals het al jaren is gegaan.Laatst gewijzigd door Mr. X op 18-11-2024 00:08