Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Onderdoorgang N247 Broek in Waterland

Een van de projecten uit het programma N247 Bereikbaarheid Waterland richt zich specifiek op de manier waarop de provinciale weg de N247 het dorp Broek in Waterland doorkruist. Deze weg is het grootste regionale knelpunt. Op initiatief van de dorpsraad van Broek in Waterland is gekeken naar mogelijke ondergrondse oplossingen.

Klik op de afbeelding voor een vergroting (pdf)

Stand van zaken: 4 varianten voor een (onder)doorgang

In 2023 is een uitgebreide studie afgerond. Deze laat zien wat de mogelijkheden zijn. De volgende varianten zijn in de vervolgstudie gedetailleerd uitgewerkt:

  • de bovengrondse variant (max. 50 km/u met rotondes en een ongelijkvloerse verbinding voor langzaam verkeer)
  • de onderdoorgang met een rijstrook en vluchtstrook per rijrichting (80 km/u)
  • de onderdoorgang met een rijstrook en busstrook per rijrichting (80 km/u)
  • een subvariant waarin de onderdoorgang wordt verlengd aan de noordkant van het dorp. Deze variant komt voort uit de co-creatie met (een werkgroep van) de Dorpsraad Broek in Waterland.

De onderzoeksresultaten werden met de regio gedeeld. Bewoners en belangstellenden kregen de 4 varianten te zien tijdens een laatste inloopbijeenkomst over een (onder)doorgang N247 Broek in Waterland.

Bekijk de 3D-visualisaties via de smartphone met de QR-code of via de laptop.

QR code 3d visualisatie

Het laden van het programma kost even tijd. Onderin het scherm is het mogelijk om te schakelen tussen de volgende varianten: huidige situatie, bovengrondse variant, de variant met vluchtstrook, de variant met busstrook en de subvariant verlengde onderdoorgang.

3Dvisualisatie

Deze vervolgstudie maakt inzichtelijk of een onderdoorgang fysiek inpasbaar is, wat de gevolgen voor het verkeer in de regio en de leefbaarheid in het dorp zijn, en hoeveel de kosten bedragen voor aanleg, beheer en onderhoud. De ondergrondse varianten zijn het resultaat van een jarenlange samenwerking. De Dorpsraad en haar werkgroep hebben zich actief ingezet en er zijn meerdere bijeenkomsten geweest waarin bewoners en belanghebbenden konden meedenken over de varianten.

Eindresultaat

Het eindproduct van de vervolgstudie is een vergelijking van de 4 varianten. In een maatschappelijke kosten- en batenanalyse (MKBA) zijn de positieve en negatieve effecten voor de hele maatschappij in beeld. Bij kosten gaat het met name over de kosten om het bouwwerk te maken, maar ook over het dagelijks beheer en onderhoud van een bovengrondse of ondergrondse N247. Bij de baten (opbrengsten) gaat het bijvoorbeeld over minder uitstoot van fijnstof, minder geluid of een betere oversteekbaarheid van de provinciale weg. De grootste baten zijn betrouwbaarder openbaar vervoer en minder (lang) in de file staan.

Een verkeersmodelstudie geeft hier inzicht in. Zo is de totale reistijd tussen Amsterdam en Edam/Volendam tijdens de spits berekend. Ook is inzichtelijk gemaakt hoe elke variant kan worden gebouwd, hoe lang de overlast duurt en welke fasering daarbij past. Uitgangspunt is daarbij dat de N247 grotendeels beschikbaar blijft voor het wegverkeer.

De N247 doorkruist nu Broek in Waterland, en de grote woningbouwopgave in de regio vraagt om een robuuste oplossing voor dit knelpunt. De 4 varianten zijn technisch maakbaar, maar de tussenresultaten in juni 2022 lieten zien dat de stijgende kosten de haalbaarheid onder druk zetten. De stuurgroep Bereikbaarheid Waterland, waarin alle partners vertegenwoordigd zijn, besloot deze studie af te ronden. De resultaten zijn in februari 2023 gepresenteerd aan Provinciale Staten (commissie Mobiliteit). De resultaten van de vervolgstudie zijn terug te vinden bij de vergaderstukken.

De coalitiepartijen die na de provinciale verkiezingen van maart 2023 het bestuur van de provincie vormen hebben in hun coalitieakkoord de onderdoorgang in Broek in Waterland opgenomen. Op basis van de resultaten gaan deze samenwerkingspartners met elkaar in gesprek en neemt de provincie een besluit.

De provincie Noord-Holland en de Dorpsraad Broek in Waterland zijn een co-creatieproces met elkaar aangegaan over de mogelijkheden voor een (onder)doorgang door Broek in Waterland (N247). Bewoners en ondernemers hebben meegedacht in ontwerpateliers en op informatieavonden.

In 2016 startte de samenwerking met de Dorpsraad Broek in Waterland. Dit leverde in de eerste jaren een aantal oplossingen op. De vervolgstudie die in maart 2021 is opgestart had als doel de maak- en haalbaarheid van een mogelijke (onder)doorgang in Broek in Waterland te onderzoeken.

Er liggen uiteindelijk 4 varianten voor; het resultaat van een jarenlange samenwerking. De Dorpsraad en haar werkgroep hebben zich actief ingezet en er zijn meerdere bijeenkomsten geweest waarin bewoners en belanghebbenden konden meedenken over de varianten.

Oorspronkelijk werden in de vervolgstudie 2 ondergrondse ontwerpen uitgewerkt (naast de bovengrondse variant). Enkele werkgroepleden en aanwonenden van het noordelijk deel van de N247 in Broek in Waterland hebben in een later stadium van de studie een subvariant aangedragen waarbij de onderdoorgang aan de noordkant wordt verlengd. Deze tunnelvariant is toegevoegd aan de studie.

Omwonenden, ondernemers en andere belanghebbenden hebben tijdens een informatiemarkt eind 2022 de resultaten van de vervolgstudie kunnen inzien.

De afronding van de studie bestaat uit de ontwerpen, een maatschappelijke kosten-en batenanalyse (MKBA), een memo van de dorpsraad, en een inventarisatie van de inbreng tijdens de inloopavond. In juni 2022 werd al duidelijk dat door prijsstijgingen en steeds hogere materiaalkosten alle varianten een stuk duurder zouden worden. Toen is besloten de studie wel af te maken.

Bij de bespreking in de provinciale statencommissie Mobiliteit gaven veel politieke partijen aan nut en noodzaak te zien van een ondergrondse oplossing. Ook onderschreven veel partijen dat een verlengde onderdoorgang wenselijk zou zijn voor de leefbaarheid in Broek in Waterland. Waar het benodigde extra geld vandaan moet komen was de grote vraag. Totdat dat duidelijk is, valt er over de planning niets te zeggen.

De vraag waar het extra geld vandaag moet komen, is een zaak voor de politiek. De coalitiepartijen hebben de onderdoorgang Broek in Waterland opgenomen in hun coalitieakkoord. Hierin staat dat de coalitiepartners zich inzetten voor de onderdoorgang met 2 maal 2 banen (waarvan 2 maal een busbaan) en dat de gezien de leefbaarheid en doorstroming de voorkeur uitgaat naar de verlengde variant, voor zover daarbij zicht is op financiering. Naar die financiering moet worden gekeken. Net als naar een mogelijke bijdrage vanuit de regio. Ook het Rijk kan wellicht meebetalen. De N247 is een belangrijke schakel binnen het regionale wegennet en in de toekomst moeten er veel huizen worden bijgebouwd in de regio.

Het projectteam is bereikbaar via: onderdoorgangN247BiW@noord-holland.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.