Overige projectonderdelen

Het project N247 Bereikbaarheid Waterland bestaat uit verschillende projectonderdelen.

Een overzicht van de projectonderdelen:

Hoogwaardige fietsverbinding Edam-Volendam - Amsterdam-Noord

Om de regio Waterland ook voor fietsers beter bereikbaar te maken komt er een hoogwaardige fietsroute tussen Amsterdam en Edam-Volendam. Het fietspad wordt 4 meter breed en wordt in delen aangelegd. Het deel tussen Nieuwendam (Monnickendam) en de Wagenweg (Volendam) is als eerste aan de beurt. Voor de overige delen wordt gekeken naar wat het meest gewenste tracé is. Voor het deel tussen Monnickendam en Broek in Waterland is bijvoorbeeld nog niet duidelijk wat de technische mogelijkheden of onmogelijkheden zijn. 1 van de mogelijkheden is het gebruik van de oude trambaan.  

Als het voorkeurstracé van deze fietsverbinding is vastgesteld, worden bewoners en belanghebbenden betrokken om de exacte situatie vast te stellen.  

Knooppunt A10-N247-S116 (KANS)

De aansluiting van de N247 en de S116 is de drukste aansluiting op de A10, de ringweg van Amsterdam. Door ruimtelijke ontwikkelingen in Amsterdam-Noord, Purmerend, Waterland en de voltooiing van de Noord/Zuidlijn komt de bereikbaarheid van dit gebied, zowel voor het autoverkeer als het ov, nog meer onder druk te staan. Om de doorstroming voor zowel weggebruikers als ov-reizigers te verbeteren, kijken we in de planstudie Knooppunt A10-N247-S116 (KANS) naar wat er mogelijk is. 

Groot onderhoud

Op de provinciale weg N247 voert de provincie groot onderhoud uit aan de weg en aan bruggen. Het oude asfalt van de provinciale weg wordt vervangen. Waar nodig krijgt de weg ook een nieuwe fundering. Dit werk wordt zoveel mogelijk gecombineerd met het aanpassen van de infrastructuur. Zo wordt het ongemak voor de omgeving zoveel mogelijk beperkt. De Slochterbrug wordt gedeeltelijk vervangen. Bij de A10 krijgt de bus een extra rijstrook. De vernieuwing van de Dijksbrug in Monnickendam valt onder projectdeel N247 noord. Dat geldt ook voor de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding tussen de rijbaan en de busbaan op het deel van de N247 tussen Monnickendam en de Zeddeweg.

Reconstructie Bernhardbrug Monnickendam

Dit projectonderdeel moet nog worden opgestart. Dat begint met een studie. De Bernhardbrug bij Monnickendam vormt de hoofdontsluiting van zowel Monnickendam als Marken richting de N247. De hefbrug is te smal om alle verkeersstromen gescheiden te kunnen verwerken. De vele fietsers begeven zich tussen het gemotoriseerd verkeer. Ook op de kruispunten aan beide zijden van de brug is de verkeerssituatie verwarrend. In de verkenning van een hoogwaardige fietsverbinding van Amsterdam-Noord naar Edam/Volendam komt de Bernhardbrug als 1 van de knelpunten naar voren.

Afgeronde onderdelen

  • De afgelopen jaren is er al veel gedaan. Zo is op de Zeddeweg, de N517, de busbaan voor een deel verlengd. Daardoor stroomt het verkeer beter door. De weg is veiliger gemaakt en er is groot onderhoud uitgevoerd. De provincie werkte voor deze herinrichting nauw samen met de Vervoerregio Amsterdam, gemeente Waterland en de hulpdiensten. 
  • Op de N235 heeft de provincie groot onderhoud uitgevoerd. Het oude asfalt, en waar nodig ook de fundering, is vervangen. Verder is er een spitsbusbaan aangelegd tussen de Verzetslaan in Purmerend en Ilpendam om de doorstroming van het verkeer te verbeteren.
  • Op de N247 is tussen Het Schouw en Broek in Waterland groot onderhoud uitgevoerd. De inritten van woningen en landerijen kregen een duidelijke aanpassing, waardoor de weggebruiker duidelijker ziet waar de inritten zijn. Hierdoor ontstaat een rustiger wegbeeld. Ook kreeg de busbaan tussen Het Schouw en Broek in Waterland een nieuwe indeling.
  • Bij Het Schouw is in 2021 het tankstation verplaatst naar de andere kant van de weg. Het kruispunt met de Slochterweg richting het pontje naar Landsmeer is naar het zuiden verplaatst.