Over het project
De N203 tussen Uitgeest en Limmen wordt veel gebruikt door regionaal verkeer. Voor de weggebruikers is de situatie niet altijd veilig.
Maatregelen voor verkeersveiligheid
In 2023 zijn al enkele kortetermijnmaatregelen doorgevoerd voor een veiligere weg, maar er is meer nodig. Begin 2024 startte de provincie daarom samen met de gemeenten een verkenning naar welke maatregelen nog meer mogelijk zijn.
Ideeën voor een veilige weg
Er is al veel informatie en data verzameld waaronder knelpunten en eerder aangedragen oplossingen. Deze komen uit de scholierenchallenge of zijn genoemd in bestuurlijke overleggen, in overleggen met politie, fietsersbond en omwonenden.Er is een analyse (pdf 78 kB) van gemaakt. Dit overzicht is aangevuld met kennis uit de omgeving. Op een online kaart zijn er van 23 oktober tot en met 15 november meer dan 100 knelpunten en oplossingen ingediend. De meest aangedragen punten:
- Het verlagen van de snelheid van 80 naar 60 km/u;
- Een betere scheiding tussen fietspad en rijbaan, zoals vangrails. Daarnaast zijn er zorgen over blinde bochten en zichtlijnen op het fietspad;
- Trajectcontrole en strengere handhaving op snelheid, inhaalgedrag en mobiel gebruik als oplossingen om het gedrag van automobilisten te verbeteren;
- Voorstellen om de verkeersdrukte te verminderen door een nieuwe A9-afrit bij Heiloo en betere alternatieve routes voor lokaal verkeer.
- Veiligere op- en afritten en suggesties om een vangrails te plaatsen tussen rijbanen en rijstroken.
- Het gebruik van lichtmasten of kattenogen voor beter zicht;
- Aandacht voor behoud van landschappelijke en ecologische waarden, de aanleg van faunapassages.
- Geluidsoverlast langs het traject is een punt van zorg, met voorstellen voor snelheidsverlaging en maatregelen zoals geluidsdempend asfalt of schermen.
Van ideeën naar oplossingen
De verkenning, ook wel trajectstudie, richt zich op de N203 vanaf de aansluiting met de A9 bij Uitgeest tot en met de aansluiting met de N513 bij Limmen. Er is gekozen om het weggedeelte binnen de bebouwde kom van Uitgeest, inclusief de aansluiting met de A9, mee te nemen. Alle mogelijke oplossingen om de verkeersveiligheid te verbeteren kunnen op tafel komen. Oplossingen op de weg mogen niet nadelig uitpakken voor het omliggende gebied. Ze moeten maakbaar en haalbaar zijn.
Er moet rekening worden gehouden met:
- Verkeersrichtlijnen
- Eerdere afspraken
- Wet- en regelgeving voor natuur en stikstof
- De keuze dat de fietsroute langs de N203 een doorfietsroute is
Een vertegenwoordiging van bewoners- en belangenorganisaties werkt vervolgens in 4 bijeenkomsten met elkaar samen in een werkgroep. Deze werkgroep bespreekt en beoordeelt de opgehaalde knelpunten en oplossingen op een aantal thema’s. Het adviesbureau Arcadis begeleidt de werkgroep in de zoektocht naar alle (on)mogelijkheden en toetst de aangedragen oplossingen op haalbaarheid en effectiviteit. De resultaten van de trajectstudie worden in april 2025 met de omgeving gedeeld. De provincie Noord-Holland neemt uiteindelijk een besluit over het pakket aan maatregelen. Benieuwd naar de laatste ontwikkelingen, bekijk het tussenbericht.
Waarom vanaf 2028
Vanaf 2028 vindt groot onderhoud aan de weg plaats. Dan is de weg toe aan nieuw asfalt waardoor dit een logisch moment is om de maatregelen uit deze trajectstudie uit te voeren. 2028 duurt lang omdat er tussen de studie en het uitvoeren allerlei verschillende stappen zitten. Denk aan het maken van een voorlopig ontwerp, definitief ontwerp, vergunningprocedures, de aanbesteding en het voorbereiden van de werkzaamheden. Gedeputeerde Jeroen Olthof zegt hierover: “2028 lijkt ver weg maar het kost tijd om veranderingen door te voeren en die tijd gebruiken we nu. Met elkaar werken we toe naar een verkeersveiligere inrichting.”