Over het project
Om de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren, wil de provincie de Dijkweg-Westerzeedijk (N239) en de Markerwaardweg (N240) op een aantal plekken aanpassen. In opdracht van de provincie Noord-Holland heeft Royal Haskoning/DHV onderzocht welke aanpassingen nodig zijn. Deze ‘studie’ is verder uitgewerkt tot een technisch projectplan.
Het gaat om aanpassingen aan:
- De Dijkweg (N239) bij Agriport en de op- en afritten naar de A7
Bedrijventerrein Agriport A7 bij Middenmeer trekt veel verkeer. 80% van dat verkeer rijdt via de Dijkweg (N239) van en naar de A7. Bij bedrijventerrein Agriport A7 wil de provincie de kruising met de Dijkweg (N239) en de aansluiting op de op- en afritten van de A7 aanpassen, zodat er meer autoverkeer veilig van en naar de A7 kan. Op de kruising Dijkweg (N239) – Coppershorn/Agriport komt een vrijliggende oversteek voor fietsers.
Voor het realiseren van dit project dient een ruimtelijke procedure te worden gevolgd. Daarna kan de realisatie starten. Dat is naar verwachting vanaf 2027.
Deze projecten staan in het Integraal meerjarenprogramma provinciale infrastructuur (IMPI) onder nummer N239-03.
- De Westerzeedijk (N239) en de Markerwaardweg (N240) bij Medemblik
Op de kruising Westerzeedijk (N239) – Markerwaardweg (N240) wil de provincie een grote ovale rotonde aanleggen, een ovatonde. Daar komt dan ook een doorsteek door de Westfriesedijk, waardoor voor agrarisch verkeer een verbinding met de Koggenrandweg ontstaat. Naast de Markerwaardweg (N240) bij Medemblik wil de provincie het ontbrekende deel van de parallelle route aanleggen tussen de Almereweg en de Westerzeedijk (N239), zodat landbouwverkeer niet meer door Opperdoes hoeft, maar rechtstreeks de Wieringermeer in kan rijden. Tot slot wil de provincie de kruising Opperdoezerpad – Markerwaardweg (N240) veiliger inrichten voor met name fietsers.
Deze projecten staan in het Integraal meerjarenprogramma provinciale infrastructuur (IMPI) onder nummer N240-05.