N240 bij Medemblik
De aansluiting tussen de N239 en N240 kan veiliger. En bij een aanpassing van de kruising kan gelijk een oplossing worden gevonden voor het landbouwverkeer dat nu door dorpskernen rijdt omdat een deel van de parallelweg ontbreekt.
Kruising Westerzeedijk (N239) - Markerwaardweg (N240)
Om de verkeersveiligheid te verbeteren, wil de provincie het kruispunt van de Westerzeedijk (N239) en de Markerwaardweg (N240) vervangen door een grote rotonde. Er komt ook een doorsteek door de Westfriese Omringdijk, waardoor een verbinding met de Koggenrandweg ontstaat. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een ovonde (ovale rotonde).
Door aan de westzijde een bypass aan te leggen, hoeft het verkeer vanuit zuidelijke richting naar het oosten niet meer de rotonde te nemen. Dit is goed voor de doorstroming. Met een nieuwe doorsteek in de Westfriese Omringdijk kunnen fietsers en overig verkeer rechtstreeks naar de Koggenrandweg.


Parallelweg Markerwaardweg (N240)
Op de Markerwaardweg (N240) ontbreekt tussen de Almereweg en de Westerzeedijk (N239) bij Medemblik een deel van de parallelweg. Deze parallelweg vormt, in combinatie met een doorsteek door de Westfriese Omringdijk, een belangrijke verbinding voor agrarisch verkeer tussen Medemblik en de Wieringermeer. Door het ontbreken van deze parallelweg rijdt het landbouwverkeer dat niet op N-wegen mag rijden nu door de dorpskernen van Opperdoes en Twisk. Dat is een ongewenste situatie.
De provincie onderzoekt hoe dit kan worden opgelost. Een oplossing is het doortrekken van de parallelweg. Lastig is dat op de plek van de mogelijke parallelweg een 150 kV-elektriciteitsleiding ligt. Het is niet alleen duur, maar kost ook veel tijd om deze te verplaatsen. Daarom worden ook andere mogelijkheden onderzocht.


Kruising Markerwaardweg (N240) met Opperdoezerpad
Het gemeentelijke Opperdoezerpad dat fietsers en wandelaars gebruiken om van Opperdoes naar Medemblik te gaan, kruist de Markerwaardweg gelijkvloers. Deze oversteek moet veiliger of opgeheven worden. Opheffen ligt minder voor de hand omdat uit onderzoek dat de provincie heeft laten uitvoeren blijkt dat het pad geliefd is als route naar Medemblik. De vraag blijft dan: hoe kan de kruising veiliger?

