Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

HOV Beverwijk - Velsen-Noord

De provincie Noord-Holland en de gemeenten Velsen en Beverwijk werken aan 2 nieuwe busbanen tussen Beverwijk en Velsen en aan een voet-fietsonderdoorgang onder de Velsertraverse. De busbanen zijn onderdeel van het hoogwaardig openbaarvervoernetwerk (HOV-netwerk). Met de onderdoorgang ontstaat een regionale, snellere fietsroute met een verbinding naar station Beverwijk.

De busbanen

De busbanen zijn onderdeel van het hoogwaardig openbaarvervoernetwerk (HOV-netwerk). De ene busbaan komt bij Velsen-Noord, tussen de Velsertraverse en het station Beverwijk. Deze busbaan is ongeveer 300 meter lang en bevat een bushalte en fietsenstalling. De andere busbaan is zo’n 200 meter lang en komt tussen het busstation Beverwijk en de weg Wijckermolen, achter het station.

Door de aanleg van de busbanen hoeven de bussen minder afstand af te leggen en neemt de rijtijd af. Daarnaast zorgen de busbanen voor een verbeterde verkeersveiligheid, omdat de bussen niet meer over de drukke kruisingen hoeven te rijden.

Voet- en fietsonderdoorgang

Onder de Velsertraverse (N197) wordt een voet-fietsonderdoorgang aangelegd. De provincie werkt samen met de gemeenten aan een doorfietsroute van de pont Velsen richting Heemskerk. Via een voet-fietsonderdoorgang kunnen fietsers en voetgangers sneller en veiliger naar het station Beverwijk én bij de nieuwe bushalte komen. Hierdoor hoeven zij niet meer te wachten bij de kruising om de Velstertraverse over te steken.

Het bestaande pad onder het viaduct door verdwijnt omdat hier de busbaan richting Velsertraverse wordt aangelegd. De locatie van de nieuwe onderdoorgang sluit bovendien beter aan op de aanstaande gebiedsontwikkeling in Wijckerpoort.

Gemeente Beverwijk werkt aan een vrijliggend fietspad door het gebied waarbij de keuze voor de route afhankelijk is van deze ontwikkeling.

Vertraging in project

De aanleg van de snelle busverbinding en onderdoorgang is een langdurig proces. Het gebied tussen Velsen-Noord en Station Beverwijk is complex en de provincie is afhankelijk van vele ontwikkelingen, projecten en betrokkenen partijen.

Vertraging komt onder meer doordat er tijdens de voorbereidingen van het werk scheuren zijn ontdekt in het viaduct van de Velsertraverse, waar de busbaan op moet aansluiten. Uit een inspectie naar de scheurvorming bleek dat het viaduct van de Velsertraverse extra ondersteuning nodig heeft. Rijkswaterstaat realiseert de ondersteuning van het viaduct binnen een jaar zodat in de toekomst de bus op de huidige vluchtstrook kan rijden.

Behalve de afhankelijkheid van Rijkswaterstaat kent het project ook een afhankelijkheid van ProRail. De nieuwe busbaan Wijckerpoort maakt gebruik van een overweg over het spoor van Tata Steel. De huidige moet volgens de plannen worden verplaatst zodat de busbaan beter aansluit op de Emplacementsweg. Zo kunnen bussen, auto’s en fietsers veilig het spoor passeren. Om dit te realiseren moeten deze werkzaamheden afgestemd worden op werkzaamheden van ProRail. Hierover zijn de samenwerkingspartners nog met elkaar in gesprek.

Partners

Om klaar te zijn voor een bereikbare toekomst, moeten we vandaag keuzes maken. In dit drukke gebied is veel verkeer en het gebied is volop in ontwikkeling. Dit vraagt om een betere aansluiting voor bus, voetgangers en fietsers. We kunnen niet alles tegelijk doen en zoeken nadrukkelijk de samenwerking met onze partners op.

Het project HOV station Beverwijk is een samenwerking tussen de provincie Noord-Holland, gemeente Beverwijk, gemeente Velsen, ProRail en de NS. De provincie voert de werkzaamheden uit.

Ontwerp Velsertraverse

Grotere kaart weergeven

Tussen Beverwijk en Velsen komen 2 nieuwe busbanen. De ene busbaan komt tussen de Velsertraverse en station Beverwijk, de andere tussen het busstation Beverwijk en de weg Wijckermolen. Onder de Velsertraverse komt een voet- fietsonderdoorgang.

Het ontwerp voor de voet- en fietsonderdoorgang en voor de busbanen ligt grotendeels vast. Het bestemmingsplan is in december 2020 met enkele wijzigingen vastgesteld door de gemeenten Velsen en Beverwijk. De provincie heeft in juni 2021 de wijzigingen uit de inspraak integraal verwerkt in het Voorlopig Ontwerp.

In 2019 zijn er inspraakavonden georganiseerd. Vervolgens konden insprekers bij de gemeenten Velsen en Beverwijk reageren op het Voorlopig Ontwerp. Alle schriftelijke reacties zijn voorzien van een antwoord in een inspraakrapportage (pdf). In deze rapportage staat welke opmerkingen aanleiding zijn om het ontwerp te wijzigen. Een belangrijke wijziging in het plan is het behoud van de huidige oversteek. Onder Planning staat welke acties worden doorlopen.

Meer lezen? Kijk op deze pagina onder Documenten.

De bouw van de snelle busbanen en de voet- en fietsonderdoorgang is in voorbereiding. Hieronder staat de planning van het project. Nu is de provincie in overleg met alle betrokken partijen over de technische invulling en planning. Binnenkort volgt meer informatie over de voortgang van het project.

Periode Activiteit
2019 - 2021

Voorlopig Ontwerp

  • Inloopbijeenkomsten
  • Vaststelling bestemmingsplan
  • Inspraakrapportage, zie het kopje Inspraak
2021 - 2022

Planuitwerking

  • Afstemming partners en stakeholders (waaronder TenneT, Rijkswaterstaat en ProRail)
  • Doorlopen procedures Velsen en Beverwijk
  • Ruimtelijke inpassing onderdoorgang en busbanen
  • Lokaliseren van kabels en leidingen door proefsleuven
  • Contractvoorbereiding

De volgende fases zijn onder voorbehoud van besluitvorming

Periode Activiteit
2022 - 2025

Voorbereiding realisatie

  • Grondverwerving voor busbanen en overweg
  • Verleggen kabels en leidingen
  • Aanbesteding
  • Definitief Ontwerp (informatie en inspraak)
najaar 2025 - eind 2026 Uitvoering gepland vanaf najaar 2025 tot eind 2026
Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.