Over het project
De huidige, oostelijke Cruquiusbrug richting Heemstede stamt uit 1932 en is aan vervanging toe. De nieuwe brug wordt in 2023-2025 circulair, energieneutraal en zo onderhoudsarm mogelijk gebouwd.
Het brugdeel richting Heemstede wordt in 2023-2025 vervangen. Aan het brugdeel richting Hoofddorp vindt groot onderhoud plaats.
Afbeelding: visual nieuwe Cruquiusbrug.
De oostelijke Cruquiusbrug (richting Heemstede) wordt ook verbreed. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De huidige voetgangerstunnel wordt aangepakt en aan de kant van de gemeente Haarlemmermeer komt een fietsonderdoorgang, waardoor het fietsverkeer direct en veilig onder de N201 kan doorfietsen. Met de verbrede nieuwe brug verbetert de veiligheid en doorstroming van zowel fietsers, voetgangers als het wegverkeer op de N201.
Afbeelding: visual nieuwe fietsonderdoorgang onder de N201.
Hoge ambities
De provincie heeft grote ambities voor de nieuwe Cruquiusbrug. De nieuwe brug wordt energieneutraal, circulair en zo onderhoudsarm mogelijk gebouwd. Een energieneutrale brug is zelfvoorzienend en wekt evenveel energie op als de brug verbruikt.
Circulair bouwen betekent efficiënt en slim omgaan met grondstoffen en materialen zoveel mogelijk hergebruiken. De provincie past hierbij de principes van modulair bouwen toe, oftewel Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen (zie dit filmpje voor meer informatie). Ook wordt gekeken hoe de brug zo onderhoudsarm mogelijk kan worden gerealiseerd. Dat levert in de toekomst minder hinder voor het verkeer op. De Cruquiusbrug is een goed voorbeeld van hoe je - door de inzet van innovatieve technologie - een bijdrage kunt leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.
Prototype voor energieneutrale en circulaire bruggenbouw
Goede, duurzame infrastructuur is van groot belang voor de bereikbaarheid en groei van de economie in Noord-Holland. Ook is het belangrijk voor het werk en sociale leven van inwoners en bezoekers. De provincie ziet de vervanging van de Cruquiusbrug als een kans om aan de slag te gaan met slimme, innovatieve én duurzame oplossingen voor energieneutraal, circulair en onderhoudsarm bouwen. De geleerde lessen en succesvolle oplossingen neemt de provincie mee in de vervanging van volgende bruggen. De nieuwe Cruquiusbrug wordt daarmee het prototype voor energieneutrale en circulaire bruggenbouw.
Update werkzaamheden Cruquiusbrug
De nieuwe brug richting Heemstede kon begin december 2024 niet in gebruik worden genomen door een probleem met de brugklep. Bij een controle bleek er een afwijking te zijn in de brugklep ten opzichte van het ontwerp. Om dit op te lossen wordt de deklaag van de brugklep en de overige brugdelen aangepast. Met deze oplossing wordt extra slijtage en belasting van de brug in de toekomst voorkomen.
Planning
Zodra deze werkzaamheden zijn afgerond, kan de brug in gebruik worden genomen en starten de werkzaamheden aan de andere brug richting Hoofddorp. Zodra de exacte datum bekend is, wordt dit gecommuniceerd. Dankzij een voorspoedige uitvoering in de beginfase zijn de werkzaamheden naar verwachting nog steeds eind 2025 gereed.
Werkzaamheden fietsonderdoorgang en stremming Cruquius- en Bennebroekerdijk
Vanaf donderdag 13 februari 7.00 uur 2025 starten de werkzaamheden voor de plaatsing van de nieuwe fietsonderdoorgang. Deze werkzaamheden duren tot en met vrijdag 21 februari 17.00 uur 2025. In deze periode zijn de Cruquiusdijk en de Bennebroekerdijk vanaf N201 in beide richtingen volledig afgesloten voor het autoverkeer. Omrijden kan via de Driemerenweg. Voor nood- en hulpdiensten blijven de dijken bereikbaar, net als voor voetgangers en (brom)fietsers. De fietsonderdoorgang wordt naar verwachting eind 2025 opengesteld.