Regionale luchtvaart
In de provincie Noord-Holland liggen verschillende luchthavens. Naast de internationale luchthaven Schiphol zijn dat Den Helder Airport en de regionale luchthavens Hilversum en Texel. Daarnaast zijn er nog vliegvelden voor recreatief verkeer en luchtsporten en helihavens.
De provincie besluit over de gevolgen voor milieu en ruimte van deze luchthavens van regionaal belang. Schiphol en Den Helder Airport vallen onder het bevoegd gezag van het Rijk.
Regionale luchthavens
Noord-Holland heeft 12 regionale burgerluchthavens: de vliegvelden Hilversum en Texel, enkele zweefvliegvelden, MLA (micro light aeroplanes)-vliegvelden. De provincie beslist over de milieugebruiksruimte en de ruimtelijke inpassing van regionale luchthavens.
Helihavens
Noord-Holland heeft 4 specifieke helikopterluchthavens. Deze hebben over het algemeen een maatschappelijke functie. Zij dienen bijvoorbeeld als standplaats of drop-off locatie voor traumahelikopters en Search-and-Rescue-helikopters (SAR). Ook ligt in het Noordzeekanaalgebied een helihaven voor het Loodswezen dat ervoor zorgt dat zeeschepen de havens zo veilig en efficiënt mogelijk in- en uitvaren. Enkele helihavens bieden ook ruimte voor commerciële toepassingen, vooral gericht op de off-shore industrie (olie en gas en windparken op zee).
In onderstaande tabel staan alle luchthavens in Noord-Holland met onderliggende vergunningen.
Luchthaven | Huidige status |
---|---|
Schiphol Airport | Luchthavenbesluit Schiphol |
Vliegveld Hilversum Locatie: Noodweg 49 te Hilversum |
Luchthavenbesluit is opgenomen in de Omgevingsverordening NH 2020 |
Vliegveld Texel Airport Locatie: Postweg 120 te Cockdorp |
Luchthavenbesluit is opgenomen in de Omgevingsverordening NH 2020 |
Helihaven bedrijf Loodswezen Locatie: Noordersluiseiland te IJmuiden |
Luchthavenbesluit is opgenomen in de Omgevingsverordening NH 2020 |
Amsterdam Heliport Locatie: Hornweg 24 te Amsterdam |
Luchthavenbesluit, nog niet gepubliceerd. Wordt opgenomen in de Omgevingsverordening NH 2022 |
Helihaven Vrije Universiteit MC Amsterdam Locatie: De Boelelaan te Amsterdam |
Bignal vergunning, wordt omgezet in een luchthavenbesluit. In voorbereiding |
Luchthavenregeling Helihaven Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk Locatie: Vondellaan te Beverwijk |
Luchthavenregeling Helihaven Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk |
Vliegveld Middenmeer (MLA) Locatie: Flevoweg 1 te Middenmeer |
Luchthavenregeling MLA Middenmeer |
Vliegveld Beverwijk (MLA) Locatie: Aagtendijk te Beverwijk |
Luchthavenregeling MLA Beverwijk |
Vliegveld Obdam MLA Locatie: Lutkedijk te Obdam |
Luchthavenregeling MLA Obdam |
Landbouwspuitvliegen Wieringermeer Veldt | Luchthavenregeling Slootdorp |
Zweefvliegterrein Wieringermeer Locatie: Hippolytushoeverweg 15a Slootdorp |
Luchthavenregeling Zweefvliegveld ZC Den Helder |
Zweefvliegveld Castricum Locatie: Noordhollands Duinreservaat, Hoofdweg te Castricum |
Luchthavenregeling Zweefvliegveld Castricum |
Maritiem vliegkamp De Kooy/Den Helder Airport Locatie: Luchthavenweg 10A, 1786 PP Den Helder |
Luchthavenbesluit De Kooy |
Actualisering van het provinciale beleid voor regionale luchtvaart
De provincie wil haar huidige regionale luchtvaart beleid graag actualiseren. Dat doen ze langs 2 sporen.
1. Evaluatie van het RBML
Samen met het Rijk en de andere provincies evalueert de provincie het huidige RBML. In deze wetgeving zitten nu enkele onduidelijkheden in relatie tot bevoegdheden die tot onduidelijkheid leiden. Vooral bij klachten blijkt dat niet helder is bij wie mensen terecht kunnen. Dit punt verdient dan ook extra aandacht in de evaluatie. Ook het ruimtelijk beleid rond de luchthavens wordt tegen het licht gehouden. Dienen de regels nog (steeds) de beoogde doelen? Dit proces doorloopt Noord-Holland nadrukkelijk niet alleen maar in samenwerking met alle luchthavens en de stakeholders in de omgeving van de luchthavens.
2 Innovatieve toepassingen luchtvaart
Naast een scherpe blik op het wettelijke kader is het ook belangrijk om het beleid van de provincie beter in te bedden binnen de andere provinciale ambities. Vooral in relatie tot verduurzaming, innovatie en het vormgeven van connectiviteit. Welke nieuwe vormen van transport zijn er? Hoe kan de provincie voorop lopen? Kan de provincie experimenteerruimte bieden? Dit wordt vooral ingestoken in onderlinge samenhang met lopende programma’s, zoals:
- Smart Mobility
- Duurzame regionale mobiliteit
- Regionale Energie Strategieën
Commissie Regionaal Overleg
De commissie Regionaal Overleg Hilversum (CRO-H) is een onafhankelijk overleg- en adviesorgaan voor omwonenden, regionale en lokale overheden en andere betrokkenen. Lees meer over de CRO-H.