Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

Over het project

De huidige, oostelijke Cruquiusbrug richting Heemstede stamt uit 1932 en is aan vervanging toe. De nieuwe brug wordt in 2023-2025 circulair, energieneutraal en zo onderhoudsarm mogelijk gebouwd.

Het brugdeel richting Heemstede wordt in 2023-2025 vervangen. Aan het brugdeel richting Hoofddorp vindt groot onderhoud plaats.

Afbeelding: visual nieuwe Cruquiusbrug

De oostelijke Cruquiusbrug (richting Heemstede) wordt ook verbreed. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor fietsers en voetgangers. De huidige voetgangerstunnel wordt aangepakt en aan de kant van de gemeente Haarlemmermeer komt een fietsonderdoorgang, waardoor het fietsverkeer direct en veilig onder de N201 kan doorfietsen. Met de verbrede nieuwe brug verbetert de veiligheid en doorstroming van zowel fietsers, voetgangers als het wegverkeer op de N201.

Afbeelding: visual nieuwe fietsonderdoorgang onder de N201

Hoge ambities

De provincie heeft grote ambities voor de nieuwe Cruquiusbrug. De nieuwe brug wordt energieneutraal, circulair en zo onderhoudsarm mogelijk gebouwd. Een energieneutrale brug is zelfvoorzienend en wekt evenveel energie op als de brug verbruikt.

Circulair bouwen betekent efficiënt en slim omgaan met grondstoffen en materialen zoveel mogelijk hergebruiken. De provincie past hierbij de principes van modulair bouwen toe, oftewel Industrieel, Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen. Bekijk dit filmpje voor meer informatie over IFD bouwen.

Ook wordt gekeken hoe de brug zo onderhoudsarm mogelijk kan worden gerealiseerd. Dat levert in de toekomst minder hinder voor het verkeer op. De Cruquiusbrug is een goed voorbeeld van hoe je - door de inzet van innovatieve technologie - een bijdrage kunt leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot.

Prototype voor energieneutrale en circulaire bruggenbouw

Goede, duurzame infrastructuur is van groot belang voor de bereikbaarheid en groei van de economie in Noord-Holland. Ook is het belangrijk voor het werk en sociale leven van inwoners en bezoekers. De provincie ziet de vervanging van de Cruquiusbrug als een kans om aan de slag te gaan met slimme, innovatieve én duurzame oplossingen voor energieneutraal, circulair en onderhoudsarm bouwen.

De geleerde lessen en succesvolle oplossingen neemt de provincie mee in de vervanging van volgende bruggen. De nieuwe Cruquiusbrug wordt daarmee het prototype voor energieneutrale en circulaire bruggenbouw.

Videostill: animatie van brug. Klik op de afbeelding om de animatie 'Cruquiusbrug - duurzaam en circulair bouwen' te bekijken op YouTube.
Bekijk de animatie 'Cruquiusbrug - duurzaam en circulair bouwen' op YouTube

Update werkzaamheden Cruquiusbrug

Eerste delen fietsonderdoorgang op hun plek bij Cruquiusbrug

De provincie Noord-Holland heeft een belangrijke stap gezet in de aanleg van de nieuwe fietsonderdoorgang bij de Cruquiusbrug (N201).

De eerste 3 grote delen van de fietsonderdoorgang zijn op hun plek gezet. Het grootste deel, een middenstuk van maar liefst 70 meter lang en 103 ton zwaar, is samen met 2 bochten per boot vervoerd vanuit de fabriek in Krimpen aan den IJssel. Dit bijzondere transport trok veel bekijks. Door de smalle bruggen en sluizen onderweg was het precisiewerk om de enorme constructies op hun eindbestemming te krijgen.

Bekijk de video

De aannemer is momenteel bezig met het aanpassen van de brugklep. Deze werkzaamheden zijn naar verwachting begin april 2025 gereed. Daarna beginnen de werkzaamheden aan de brug richting Hoofddorp. Hiervoor is een weekendsluiting van de Cruquiusweg (N201) nodig, zodat het verkeer naar de andere brug kan worden omgeleid. Zodra de exacte datum bekend is, wordt de omgeving uitgebreid geïnformeerd over de werkzaamheden en mogelijke tijdelijke verkeershinder.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.