Weblog: Het is maar 10 minuten fietsen

Mijn zoon bedacht op 5 mei dat hij eigenlijk toch naar de optredens van Gregor Salto en Chocolate Puma op Bevrijdingspop in Haarlem wilde gaan. Vanuit Amsterdam. Hij zou een vriend ontmoeten in de trein op station Sloterdijk, zo hadden ze bedacht.

Dus ik zeg dat hij prima met de fiets naar het station kan gaan, als hij zo en zo fietst. Hij gaat op pad. Even later stuurt hij vanuit de trein een berichtje: ‘Het was maar 10 minuten fietsen!’. Dat viel hem enorm mee. Dat deed mij direct denken aan het programma knooppuntontwikkeling, waar we sinds kort fiets-isochronen hanteren. Dit gegeven – de afstand die je in 10 minuten per fiets kan afleggen – kan met behulp van ‘isochronen’ in beeld worden gebracht.

Isochronen. Ik vond het zo’n grappig woord toen ik het voor het eerst hoorde! Maar toen ik het uitgelegd kreeg was het heel logisch. Waar het op neerkomt: een isochroon geeft weer hoe ver je kunt komen binnen een bepaalde tijd. Zoals de afstand die je in 10 minuten per fiets kunt afleggen. Een tijd zegt veel meer dan een afstand. Want 3 kilometer hemelsbreed, dat kan op de fiets alsnog tegenvallen. Soms ligt er opeens een sloot waardoor je om moet rijden. Of staat er een groot gebouw. En dan ben je in de praktijk veel langer onderweg.

Met deze isochronen wordt duidelijk welke verbeteringen nodig zijn om gebieden ruimtelijk gezien beter aan te laten sluiten op een treinstation. In plaats van de cirkel van een x-aantal kilometer rondom een station ontstaat een grilliger patroon, dat rekening houdt met de werkelijke reistijd. De isochronen van alle stations kun je zien in onze OV-Knooppunten planviewer, waarop de gegevens staan van alle stations in Noord-Holland.

Aantrekkelijk wonen

De provincie wil woningen, werkplekken en voorzieningen bundelen bij OV-knooppunten, dat zijn 60 trein- en 4 busstations in Noord-Holland. Hierbij hanteren we een straal van 1200 meter. Maar voor de bouw van nieuwe woningen gaan we nu dus ook kijken naar locaties die binnen 10 minuten vanaf een station bereikbaar zijn, dus binnen het isochroon liggen.

Mensen die op 10 minuten fietsafstand wonen, pakken eerder de trein. Daarom zouden we voorrang willen geven aan woningbouwplannen die op 10 minuten fietsafstand van het station liggen. Dan bouwen we ook voor mensen die wel met de trein willen reizen, maar die niet naast het station willen wonen. Natuurlijk moeten stations hier op ingericht zijn, onder meer met voldoende en prettige stallingen. En een aantrekkelijke, veilige stationsbeleving hebben.

Inrichten naar fietsen

En gemeenten moeten ook continu blijven kijken of hun fietsnetwerk op orde is. Een fiets-isochroon kan hierbij helpen, denk ik. Daarop is te zien welke wijken beter aangesloten zouden kunnen worden. Voor station Sloterdijk was dat goed voor elkaar - tegenwoordig kun je de Haarlemmerweg veilig oversteken - in elk geval was mijn zoon blij verrast!

De fiets is een belangrijk vervoermiddel in Nederland. Het is gezond en milieuvriendelijk. Heel veel mensen beginnen hun werkdag op de fiets en pakken daarna het openbaar vervoer. Sterker nog: de helft van de treinreizigers zit eerst op de fiets. En dit aantal groeit.

Kortom: Nederland is een fietsland. Laten we het daar dan ook naar inrichten. En voorrang geven aan de nieuwbouw van woningen op fietsafstand van stations!

Fietsisochroon Station Sloterdijk
Fiets-isochroon Station Sloterdijk. 

 

 

Uitgelicht

Portretfoto Joke Geldhof