Wij gebruiken op onze website cookies zodat u de website goed kunt gebruiken. Dit zijn analytische cookies en cookies van YouTube. Wilt u deze website bezoeken? Dan gaat u akkoord met het gebruik van deze cookies.

N522 Vervanging brug Ouderkerk

De afgelopen jaren is hard gewerkt om de Brug Ouderkerk te vervangen. Op 15 juli 2023 is de nieuwe brug officieel geopend en kan al het verkeer gebruik maken van de nieuwe Brug Ouderkerk. Helaas is het noodzakelijk om herstelwerkzaamheden aan het draaimechanisme van de brug uit te voeren. Deze vinden plaats na de zomer van 2025.

De Brug Ouderkerk verbindt de gemeenten Amstelveen en Ouder-Amstel. Het verkeer op de provinciale weg N522 kruist de Amstel over de Brug Ouderkerk. Voor het autoverkeer is de N522 een belangrijke route tussen Amstelveen en Amsterdam-Zuidoost. Voor de fietsers en voetgangers is de brug een van de weinige mogelijkheden om de Amstel te oversteken.

De voormalige brug stamde uit 1936 en was technisch en verkeerskundig gezien aan vervanging toe. Ook behoefde de verkeerssituatie aanpassingen om de verkeersveiligheid te verbeteren en de doorstroming te bevorderen. Tussen begin 2021 en april 2023 is Brug Ouderkerk vervangen door 2 nieuwe bruggen. Op 15 juli 2023 is de vernieuwde Brug Ouderkerk officieel geopend.

Na de ingebruikname van de brug bleek de kwaliteit van het draaimechanisme niet goed te zijn. Een deel van het draaimechanisme is begin 2024 hersteld. Voor het definitieve herstel moeten onderdelen van het draaimechanisme worden vervangen. De werkzaamheden hiervoor starten op 1 september 2025 en duren tot en met 27 maart 2026.

Reparaties draaimechanisme

In november 2023 werd een probleem ontdekt bij het draaimechanisme van de noordelijke brug. Doordat een verbinding in het mechanisme niet sterk genoeg bleek voor het gewicht van de brug, was er schade aan de brug ontstaan. 

Door het mankement werd Brug Ouderkerk op 22 november 2023 in eerste instantie afgesloten voor het weg- en vaarwegverkeer. Met een gewichts- en snelheidsbeperking van de weg, kon het wegverkeer op 23 november weer van de brug gebruik maken. De brug kon echter niet bediend worden totdat er reparaties aan het draaimechanisme waren uitgevoerd. Daardoor bleef de Amstel voor het scheepvaartverkeer (hoger dan 2.90 meter) gestremd.

De aannemer heeft begin 2024 de schade gerepareerd en het draaimechanisme verstevigd. Op 24 maart 2024 waren alle nodige reparaties uitgevoerd en konden de snelheidsbeperking op de weg en de stremming op de Amstel opgeheven worden. Voor vrachtverkeer blijft wel gelden dat wagens zwaarder dan 40 ton niet over de brug mogen rijden.

Een deel van de herstelwerkzaamheden kon niet voor 24 maart 2024 uitgevoerd worden, omdat er meer voorbereidingstijd nodig is. Het gaat hierbij dan met name om het vervangen van onderdelen (o.a. de zogenaamde torsiebuis). Omdat Brug Ouderkerk na de eerdere reparaties in maart 2024 goed en veilig gebruikt kan worden, worden de definitieve herstelwerkzaamheden uitgevoerd van 1 september 2025 tot en met 27 maart 2026. Tijdens deze werkzaamheden wordt het wegverkeer langs het werk geleid (met aangepaste snelheid). Ter voorbereiding van de werkzaamheden is de brug naar verwachting 4 weekenden (tussen begin september 2025 en eind maart 2026) afgesloten voor het wegverkeer. De exacte data zijn nog niet bekend en volgen voor de zomer van 2025.

Voor de scheepvaart betekenen de werkzaamheden dat Brug Ouderkerk van 1 september tot en met 27 maart 2026 niet wordt bediend. Er is daardoor een stremming voor scheepvaart hoger dan 2,90 meter. Schepen lager dan 2,90 meter kunnen onder de brug doorvaren.

Restwerkzaamheden

Met de afronding van de werkzaamheden kon het verkeer al in juni 2023 gebruik maken van de nieuwe brug. Toch waren er enkele restwerkzaamheden die nog niet of niet goed waren uitgevoerd. Over het algemeen worden restwerkzaamheden meestal binnen een jaar na oplevering uitgevoerd. Het gaat vaak om kleine werkzaamheden die ingepland kunnen worden.

Zo zijn bij Brug Ouderkerk in de nachten van 24 en 25 oktober 2023 en van 29 op 30 april 2024 geleiderails geplaatst. En van 6 tot en met 18 november 2023 is een cilinder vervangen die na eerder oplevering niet goed bleek te functioneren. Tijdens de werkzaamheden kon het verkeer langs het werk rijden, maar was de Amstel voor het scheepvaartverkeer gestremd. Inmiddels zijn alle restwerkzaamheden aan Brug Ouderkerk uitgevoerd.

Geen enkele brug is helemaal storingsvrij. Een beweegbare brug is tenslotte een machine die kan haperen. Voor het verkeer is elke storing er 1 teveel. Zeker voor een belangrijke provinciale weg zoals de N522 en voor een veel bevaren rivier als de Amstel. De provincie doet er dan ook alles aan om storingen te voorkomen en om opgetreden storingen zo snel mogelijk op te lossen.

Helaas bleek op 2 mei 2024 het brugdek van de Brug Ouderkerk te klemmen, waardoor deze niet meer wilde sluiten. Op 13 en 14 mei 2024 raakte de brug in storing doordat het brugdek opnieuw niet goed kon sluiten. Onder invloed van de warme buitentemperatuur waren onderdelen uitgezet.

Om het uitzetten zo veel mogelijk te beperken koelt de aannemer de brug met water. Op 11 juli bleek echter te veel (koel)water in de kelder achter te blijven, doordat de pompen de hoeveelheid water niet konden wegpompen. Dit had tot gevolg dat de brug niet bediend kon worden. In de week van 22 tot 25 juli 2024 heeft de aannemer in de avonden/nachten een aantal millimeters van het rij-ijzer afgefreesd zodat dat brug meer ruimte heeft om uit te zetten bij warm weer.

De provincie monitort Brug Ouderkerk nog steeds om te voorkomen dat de brug opnieuw gaat klemmen.

(Vaar)weggebruikers en omwonenden met vragen over storingen, werkzaamheden of andere opmerkingen kunnen contact opnemen met het Servicepunt via 0800 - 020 06 00 (gratis), of per mail: servicepunt@noord-holland.nl.

Heeft u gevonden wat u zocht?

2025 © Alle rechten voorbehouden.