OVNH-winnaar Kesbeke: “Paar nachten heel goed van geslapen”
Gedeputeerde economie Esther Rommel ging 17 juni op werkbezoek bij de grote winnaar van de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland (OVNH) 2024: Kesbeke.
De ‘winnaarsbezoeken’ zijn traditie voor de OVNH-juryvoorzitter van dienst – sinds 2023 is dat gedeputeerde Rommel. Een eervolle taak, vindt ze. Rommel gaat graag met ondernemers in gesprek en vindt het belangrijk om te luisteren naar hun ervaringen en ideeën. Later dit jaar bezoekt ze de andere 2 OVNH-winnaars: Plymovent in Alkmaar (categorie Grootbedrijf) en RODIN Machining in Opmeer (De Belofte).
Tropische vissen
Bijna 3 weken na de finaleavond verwelkomt directeur Oos Kesbeke de juryvoorzitter in zijn kantoor annex minimuseum. Hier zijn de muren behangen met oorkondes, zwartwit foto’s en ingelijste Ajax-shirts en is de ruimte geschilderd door een slagschip van een aquarium met tropische vissen in alle kleuren van de regenboog. Ook is het volkomen normaal dat er tussen de bureaus, een haringkar en ontelbare potten met fijne tafelzuren 2 Harley Davidson-motoren staan geparkeerd.
Oos Kesbeke pakt een cadeau uit van OVNH-juryvoorzitter Esther Rommel.
Onder een allesbehalve kinderachtige kroonluchter fonkelen de 2 nieuwste aanwinsten van de ‘augurkenkoning’: de OVNH-trofeeën. Kesbeke won ze eind mei. Eerst riep de vakjury het Amsterdamse familiebedrijf uit tot beste onderneming in de categorie MKB. Daarna mocht Kesbeke tot zijn verbazing ook de Publieksprijs ophalen. Het was de eerste keer in de 17-jarige historie van de verkiezing dat 1 bedrijf 2 keer werd gekroond.
Ronkend rapport
Met enig ongemak nam de directeur het ronkende juryrapport in zich op. “Kesbeke is een authentiek Amsterdams familiebedrijf, met een traditioneel product (tafelzuren), dat een ware hype heeft weten te creëren. Het ondernemen spat ervan af. Minder zichtbaar, maar niet minder belangrijk, is de zorg die Oos Kesbeke heeft voor zijn personeel en voor de buurt en de kansen die hij mensen biedt. Onder meer door de jaarlijkse Kesmarkt die onlangs nog plaatsvond. Een echt Amsterdams familiebedrijf, met een eigen ‘smoel’, om trots op te zijn.”
“We zijn zaalvulling, maar we gaan er een mooie avond van maken”, had Kesbeke in de auto naar het gala gezegd. Daarom voelde hij zich behoorlijk opgelaten toen hij een paar uur later op het podium stond met 2 prijzen. “We staan al zo in de publiciteit door die serie (de RTL 5-realityserie De Augurkenkoning, red.) en toen stonden we daar ook weer in de schijnwerpers. Maar ik ben hartstikke trots. De oorkondes die bij de awards horen, ga ik inlijsten. De juryprijs raakt me zo, omdat die inhoudelijk is. Die gasten zijn hier 2 keer geweest en je wordt helemaal doorgelicht. Ze stelden hele goede vragen. Als je dan wint, voel je echt die waardering voor het ondernemen. Daar heb ik een paar nachten heel goed van geslapen. ”
De winnaarsoorkonde en tegeltjeswijsheden van Oos Kesbeke.
Stembussen
Rommel vertelt dat de strijd om de Publieksprijs tot het laatst toe spannend was. Pas vlak voor het sluiten van de online stembussen tekende de overwinning zich af. “Ja, daar hadden we op sociale media wel wat meer aandacht aan mogen besteden”, meent Kesbeke. Na de dubbele zege was het snel weer over tot de orde van de dag. Rommel krijgt tijdens het werkbezoek een levendige indruk hoe die ‘orde’ bij Kesbeke eruitziet.
In het kantoor van de zuurondernemer is het een zoete inval. Er schuifelt een 3-koppige filmploeg voorbij, collega’s vliegen in en uit met vragen en op de achtergrond is iemand onverstoorbaar bezig met schoonmaakwerkzaamheden aan het aquarium. Tussendoor gaat Kesbeke opgewekt op de foto met een slager uit Zwolle die op zijn vrije dag binnenvalt om wat cadeautjes af te geven. “Uit respect voor wat ik allemaal heb gezien op tv”, vertelt hij. “Oos is zo’n oprecht mens.” Met twinkelende ogen neemt Kesbeke een pak koeken, een wandtegeltje en een blootblad in ontvangst. “Wat leuk, man!”
Kesbeke gaat op de foto met een fan uit Zwolle.
25 euro
In die vrolijke chaos ontspint zich tussen Kesbeke en Rommel een geanimeerd gesprek over het ondernemerschap. De gedeputeerde vertelt onder meer over het innovatieprogramma waarmee de provincie bedrijven helpt en de bereikte deal voor het circulair oogsten van bouwmaterialen. Kesbeke praat honderduit over financieringen, wet- en regelgeving, groei en facturen controleren. “Weet je dat er laatst 25 euro op een factuur stond voor het versturen van een email!". Ook gaat hij uitgebreid in op het belang van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo).
Dat laatste is een belangrijk weegpunt tijdens OVNH, vertelt Rommel. Ze vindt het van groot belang dat ondernemingen iets voor hun omgeving doen en mensen kansen bieden. Voor Oos Kesbeke is maatschappelijke impact dagelijkse kost. Niet voor niets riep hij tijdens het OVNH-gala alle collega-ondernemers op om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk te helpen – een oproep die naadloos aansluit bij het social return beleid van de provincie.
Iedereen kansen geven
“Ik snap niet dat bedrijven daar nee tegen zeggen”, zegt Kesbeke hoofdschuddend tegen Rommel. “Het is misschien wat meer werk en het lukt ook niet met iedereen, maar je moet mensen op zijn minst een kans geven. We hebben allemaal een beperking! Wat kan mij het nou schelen als een medewerker in zijn vrije tijd graag dameskleren draagt!? Je hebt gewoon iedereen nodig. Ik weet niet of wij zo’n succesverhaal waren geweest zonder mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met elkaar kan je wat bereiken; alleen kan je niks.”
Augurken in het magazijn.
Hoewel Kesbeke diepgeworteld is in Amsterdam-West spant de directeur zich nog dagelijks in voor binding met de buurt. ‘Wie goed doet, goed ontmoet’, is zijn motto. Dat gaat van gereedschap uitlenen tot de heftruck voorrijden zodat een buurman die zichzelf heeft buitengesloten door zijn raam naar binnen kan klimmen. En van 40.000 potten tafelzuur schenken aan Amsterdammers met een klein budget tot een jaarlijkse Kesmarkt (buurtmarkt) organiseren voor een goed doel.
Makkelijker ondernemen
De OVNH-winnaar plaatst tijdens het werkbezoek ook een kritische kanttekening. Hij vertelt Rommel over het lange, dure en lastige traject om een mvo-certificering te krijgen. “Dat mag wel wat makkelijker worden, want maatschappelijk verantwoord ondernemen moet voor iedere ondernemer toegankelijk zijn. Door het ‘instappen’ eenvoudiger en goedkoper te maken zouden veel meer ondernemers eraan beginnen. Dat is toch ook mooi voor de provincie!”
Kesbeke geeft uitleg aan gedeputeerde Rommel in de fabriek.
Rommel neemt de woorden op en wandelt even later met Kesbeke mee voor een ‘rondje fabriek’. “Fantastisch om hier rond te kijken en zo leuk om te zien!”, zegt de gedeputeerde naderhand naast een pallet augurken. “Eigenlijk moeten we ondernemers zoals Oos veel meer betrekken. Waar loop je allemaal tegenaan als ondernemer? Ik kan me voorstellen dat wet- en regelgeving soms behoorlijk belastend is. Als overheid maken we het ondernemers niet altijd even makkelijk. Daarom is het goed om in gesprek te zijn. Ook omdat er zoveel kennis en praktijkervaring bij ondernemers zit. Daar kunnen we veel meer mee doen.”