Kruispunt Het Schouw richting uitvoering

Een oplossing voor de verkeersdruk bij kruispunt Het Schouw komt steeds dichterbij. Als het aan Gedeputeerde Staten ligt, komt er een onderdoorgang voor lokaal verkeer en een bus onderdoorgang, zodat het openbaar vervoer in de avondspits vrij baan heeft richting Purmerend.

Gedeputeerde Staten stellen voor om de aanleg van die onderdoorgangen te combineren met een faunapassage en een aantal parkeerplaatsen voor auto’s en fietsen. De onderdoorgangen worden zó gebouwd dat het ook in het veranderende klimaat een prima oplossing blijft voor de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid bij dit kruispunt. 

Bij kruispunt Het Schouw loopt het verkeer dagelijks snel vast. Volgens Gedeputeerde Staten lossen 2 onderdoorgangen het beste de dagelijkse files op het kruispunt op, waardoor de verkeersveiligheid verbetert. De onderdoorgangen zorgen ook dat er ruimte is voor een eventuele groei van het aantal bussen of fietsers. Met de woningbouwplannen in de regio geen overbodige luxe. 

Hoe nu verder

De oplossing met 2 onderdoorgangen wordt de volgende 2 jaar uitgewerkt tot een definitief ontwerp. Eind 2026 ligt dat ontwerp voor een krediet in Provinciale Staten. Daarna wordt een aannemer gezocht en kan het werk buiten beginnen. Oplevering van het werk staat voor 2029 in de planning. Bij het maken van de basis van dit ontwerp waren omwonenden, lokale ondernemers, belangenverenigingen en experts betrokken. Ook bij de volgende fases wordt de directe omgeving betrokken.

voorkeursvariant
Afbeelding: voorkeursvariant

Haalbaar

In oktober 2021 besloot de provincie om het werk bij Het Schouw tijdelijk stil te leggen. Het bleek dat door de grondwaterstanden de gekozen oplossing met onderdoorgangen voor het verbeteren van de verkeersdoorstroming en de verkeersveiligheid op het kruispunt niet uitvoerbaar waren. Een studie, die nu is afgerond, keek het afgelopen jaar naar haalbare oplossingen. Meerdere oplossingen zijn tegen het licht gehouden. De variant met 2 onderdoorgangen is toekomstvast en draagt het meeste bij aan de doorstroming en verkeersveiligheid. De eerder gesignaleerde grondwaterproblemen worden het hoofd geboden door te kiezen voor zwaardere constructies en aanvullende maatregelen, zoals een extra watergang, greppel en grindkoffers.

Meer informatie

De provincie Noord-Holland en de Vervoerregio Amsterdam werken samen met de gemeenten Waterland, Purmerend, Edam-Volendam en Amsterdam aan de bereikbaarheid en de verkeersveiligheid in de regio Waterland. Het deelproject Het Schouw is onderdeel van het programma Bereikbaarheid Waterland. Meer informatie is te vinden op www.BereikbaarheidWaterland.nl. Met vragen kunnen weggebruikers en omwonenden contact opnemen met het Servicepunt van de provincie, via telefoonnummer 0800 - 0200 600 (gratis) of per e-mail: servicepunt@noord-holland.nl. Berichten over werk in de regio zijn ook te volgen via de regionale Facebookpagina’s @ZaanstreekWaterland en @BereikbaarheidWaterland