Fieldlab Robotica zit bovenop de nieuwste technieken

Mede dankzij het Fieldlab Robotica komen alle (v)mbo-ers in de Zaanstreek nu in aanraking met innovatieve (robot)technologie.

Maar ook medewerkers van bedrijven kunnen hier terecht om te leren over deze innovaties. Bij robotica gaat het erom menselijk handelen te vervangen door robottechnologie. In dit Fieldlab werken studenten, bedrijven en onderwijs met elkaar samen aan waardevolle toepassingen. 
“Robots zet je in om meer vaart te kunnen maken en om repeterend (saai) werk aan ze over te laten, zodat mensen zich kunnen richten op datgene wat robots niet kunnen: toepassingen bedenken die onze wereld beter maken,” zegt Saskia Hovinga.

Saskia is vanuit het Talland College, een van de deelnemende onderwijsinstellingen in het Fieldlab Robotica, als programmamanager betrokken geweest bij de ontwikkeling van het fieldlab.

Hackatons

“We werken in het Fieldlab onder andere met hackathons,” gaat Saskia verder. “Dat is een bepaalde systematiek waarbij studenten vanuit verschillende disciplines een groep vormen en samen een oplossing bedenken. Gedurende een hackaton gaan studenten op bezoek bij de organisatie die een vraag heeft. Ze verdiepen zich en werken samen aan een oplossing, die ze presenteren in een voorstel of soms zelfs een prototype.”

Een succesverhaal was het vraagstuk van een levensloopbestendige woning. Daar komt namelijk veel bij kijken. “Ineens zaten studenten verpleegkunde over ziektebeelden te vertellen aan studenten van de bouwopleidingen. Die op hun beurt weer een ontwerp konden maken van een huis met de juiste voorzieningen.” 
Dat kun je bijvoorbeeld ook toepassen voor een energiezuinige woning. Andere vragen die in hackatons voorbijkomen, gaan over bijvoorbeeld ict-problemen, veiligheid en domotica.
“Studenten vanuit alle mbo-opleidingen kunnen hun bijdrage leveren, zoals installatietechniek en marketing. Er waren ook vmbo’s bij betrokken. En wat je verder ziet is dat het hbo vraagstukken oppakt.”

robotica2

Veelbelovend

“Wat we onder meer met het Fieldlab hebben bereikt is dat alle (v)mbo-ers in de Zaanstreek in aanraking komen met nieuwe technologie én wat dat kan betekenen. Wat er nu staat is veelbelovend, maar er kan nog veel meer tot bloei komen.”

Zo zijn er projectweken mogelijk met vo-scholen. Daarnaast kunnen docenten en groepen leerlingen en studenten het Fieldlab Robotica bezoeken voor een workshop. En zijn er keuzevakken robotica ontwikkeld voor verschillende niveau's.

“Om de doorstroom te bevorderen van mbo naar hbo, werken we vanuit het Fieldlab ook samen met hogescholen waar mbo-studenten delen van hun studie kunnen doen en zo ontdekken of het hbo iets voor hen is,” licht Saskia toe.

Zelf ervaren

Wat voor nieuwe technologieën zijn er in het Fieldlab allemaal te ervaren?
“Je kunt denken aan 3D-printen, wat bijvoorbeeld gebruikt wordt voor metalen onderdelen van motoren op schepen. Daar moet je veel voor kunnen. Namelijk programmeren, een model maken, weten waar mogelijk zwakke plekken zitten, begrijpen hoe het printen werkt en waar je allemaal op moet letten.”
“Met virtual reality (VR) kun je heel goed vaardigheden leren, omdat je al je zintuigen kunt gebruiken. Leren gaat dan veel sneller. Meekijken op afstand is bijvoorbeeld weer een groot voordeel van augmented reality (AR). De monteur zet een bril op en een instructeur ziet precies wat er gebeurt en kan instructies geven. In een AR-bril kun je ook instructiefilmpjes uploaden. Handig!”
“En ontwikkelingen die eraan komen, zijn sensortechnologie en innovaties rond data.”

Vanuit de markt

Het Fieldlab is er ook voor het mkb. “In Noord-Holland hebben we vrij veel mkb, die bereiken we via onze samenwerking met TechValley-NH. We nemen bedrijven mee in de mogelijkheden. Bijvoorbeeld door een serie van 3 modules, waarin we de toepassingen die er al zijn bij andere bedrijven introduceren. Bij elkaar zien zij dan wat er gebeurt als je innoveert en vervolgens kunnen ze zelf stappen ondernemen. Tot nu toe zijn deze modules ontwikkeld voor cobotica/robotica en AR/VR.”

Daarnaast is de samenwerking met het mkb onmisbaar om bij te blijven bij vernieuwing. De technologieën moeten namelijk vanuit de markt naar het Fieldlab toekomen. “Wij zetten die vervolgens in het onderwijs in. Daarvoor werken we samen met mensen die optreden als vertegenwoordigers vanuit bedrijven en instellingen.”

Via deelname aan de publiek-private samenwerkingen Techlands en Greenchain NH is het Fieldlab bijvoorbeeld in contact gekomen met Rolan Robotics, een voorloper in het maken van robotopstellingen in opdracht van bedrijven. “Zij zitten bovenop alle ontwikkelingen en hebben ons geadviseerd over het type robots die we het beste konden aanschaffen.”

Meer over Fieldlab Robotica

Het Fieldlab Robotica is gestart als project dat werd gefinancierd vanuit het Regionaal Investeringsfonds mbo (RIF). Inmiddels zit het Fieldlab in een fase van verduurzaming en hebben alle deelnemende partners vanuit techniek, groen en zorg een convenant opgesteld om de samenwerking blijvend te versterken.
Het Fieldlab Robotica draagt bij aan het realiseren van diverse doelen in het manifest Werken en Ontwikkelen 2030 Noord-Holand. Onder meer op de strategische thema’s instroombevordering en werkend ecosysteem & campusvorming. Naar de manifestpagina.

Fieldlab Robotica zit bovenop de nieuwste technieken