Hoe heeft het busvervoer in Noord-Holland in het vierde kwartaal 2016 gepresteerd?

Voor iedereen die in één oogopslag wil zien hoe het busvervoer in de Noord-Hollandse concessies presteert, publiceert de provincie ieder kwartaal een overzichtelijke monitor met daarin cijfers van de kernprestaties omtrent het busvervoer.

Connexxionbus bij halte Spaarneziekenhuis Hoofddorp

Aantrekkelijk openbaar vervoer brengt reizigers snel, betrouwbaar en veilig naar de gewenste bestemming. De graadmeters voor de mate van kwaliteit op deze aspecten zijn punctualiteit, het reizigersgebruik en het aantal sociale incidenten. Als opdrachtgever ziet de provincie Noord-Holland er op toe dat de gestelde normen worden gehaald.  Zo dient minimaal 85% van de bussen op tijd van (meet-)haltes te vertrekken en wil de provincie dat het aantal sociale incidenten daalt. Het reizigersgebruik wordt weergegeven in het aantal afgelegde kilometers per bus. Dit aantal wordt vergeleken met het gebruik in hetzelfde kwartaal van het jaar ervoor. Een hoger gebruik duidt op een verbeterde aansluiting tussen het aanbod van bussen en de daadwerkelijke reizigersvraag.

Monitor vierde kwartaal 2016

Het vierde kwartaal laat een daling zien in het aantal sociale incidenten in de hele provincie en een goede punctualiteit van de busritten. Opvallend is de daling van het reizigersgebruik in de concessie Haarlem-IJmond. Door de sluiting van de Velsertunnel reed de bus namelijk ook niet en verkozen reizigers een ander alternatief, dan de pendeldienst aangeboden door Connexxion. In de andere regio’s bleef het reizigersgebruik stabiel.

Benieuwd naar de vorige monitoren? Die zijn te vinden op de themapagina van Verkeer en Vervoerover openbaar vervoer, bij Beleidsdocumenten.