Grondonderzoek oude trambaan

Om de regio Waterland ook voor fietsers beter bereikbaar te maken worden verschillende varianten voor het gewenste tracé tussen Edam-Volendam en Amsterdam-Noord in kaart gebracht.

- Dit artikel is eerder verschenen op de website Onderdoorgang N247. Deze website is opgeheven. Daarom een herplaatsing van het bericht - 

Eén deel van het tracé is al eerder vastgesteld. Ter hoogte van Katwoude wordt binnenkort begonnen met de aanleg van die hoogwaardige fietsverbinding. 

Voor het deel tussen Monnickendam en Broek in Waterland is nog niet duidelijk wat de technische mogelijkheden of onmogelijkheden zijn. Eén van de mogelijkheden is het gebruik van de oude trambaan. De vraag is of deze sterk genoeg is om een relatief zwaar fietspad te dragen. En als dat dan kan, wordt ook gekeken of bijvoorbeeld een strooiwagen over dat fietspad kan.

Grondonderzoek oude trambaan
Grondboring om monsters te krijgen van de verschillende lagen in de bodem.

Grondboringen

Om een antwoord op die vraag te krijgen zijn er deze week grondboringen uitgevoerd. Op basis daarvan kan de draagkracht worden berekend. Wij verwachten na de zomer hierover duidelijkheid. 

Grondonderzoek monsters

Voorkeurstracé

Het voorkeurstracé van deze fietsverbinding wordt naar verwachting begin 2024 vastgesteld. Met dat uitgangspunt zal een studie worden opgestart waarbij bewoners en belanghebbenden worden betrokken om de exacte situatie vast te stellen.

Grondonderzoek routekaart trace
De hoogwaardige fietsverbinding verbindt Edam-Volendam met Amsterdam-Noord.